Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Merkelig med fall nÄr lagertrekka var sÄ store. I tillegg kan det komme noe fra Iran. Snodige greier.

1 Like

Still opp! :sweat_smile: (og ta med paraply :umbrella:)

Ser det smeller igjen nede i “Hisbollistan”,tenker det kan vippe oljeprisen opp pĂ„ mandag
:man_shrugging:

When push comes to shove, when the rubber hits the Road osv

7 Likes

Oslo (Infront TDN Direkt): Libyas Ăžstlige myndigheter sier mandag at alle oljefelt stenger ned, stanser produksjonen og eksporten.

Det melder Bloomberg og Reuters mandag.

Myndighetene i Benghazi er ikke anerkjent internasjonalt, men de fleste oljefeltene kontrolleres av deres leder Khalifa Haftar, ifĂžlge Reuters.

3 Likes

Ser ut til at Norge mÄ revurdere oljestans i 2050.

5 Likes

Det sier seg nesten selv - med mindre teknologiske nyvinninger muliggjÞr alternative energiformer. Dersom disse er av kjernefysisk karakter er det tilnÊrmet utenkelig, for meg, at fremvoksende Þkonomier og utviklingsland fÄr umiddelbar tilgang og omstiller seg like rask som vestlige land


4 Likes

:red_circle: Live fra ONS 2024
https://www.dn.no/staticprojects/annonsorinnhold/ons/2024/

Jeg tenker solenergi fort kan bli elefanten i rommet oljeindustrien av forstÄelige grunner ikke vil snakke om. Siste jeg leste var et prisen pÄ solceller er halvert pÄ et Är, og den stÞrste innsatsfaktoren nÄ ikke er solcellene, men installasjonen.

Det er nok ikke likt med kostnadsfordelingen i land med betydelig lavere lÞnnsnivÄ en vi er vandt men i vesten.

2 Likes

2 Likes

Igjen stor differanse mellom API og EIA. Api hadde "draw"pÄ 3mill fat, EIA kun o,846 mil fat.

EIA (wk ending 23 Aug)

Crude: -0.846M

Cushing: -0.668M

Gasoline: -2.203M

Distillates: 0.275M

Begynner Ukraina sine raid mot russiske oljelagre og raffinerier Ä nÄ et slikt omfang at det blir utfordrende for eksportkapasiteten?

Russland har stoppet eksporten av bensin til de fleste land. Jeg tipper Ukraina fÞrst og fremst er ute etter Ä ramme eksporten av bensin/diesel. Da mÄ evt Russland Þke eksporten av olje for Ä tjene like mye som fÞr. Evt redusere sin egen produksjon.

2 Likes

image

1 Like

image

2 Likes

Kommer WTI-oljen under 70 dollar, eller 60 dollar, sĂ„ er det “Houston we have a problem”, for det blir stadig dyrere Ă„ produsere US shale oil, de nyeste dataen viser som fĂžlger:

Og det grunnen til at det er et problem har jeg snakket om tidligere; fallraten i shale er betydelige og rĂžd pil indikerer hva som hadde skjedd om ny produksjon ikke ble satt i drift.

Synes det er interessant Ä ha i bakhodet nÄ som det er snakk om rentenedsettelser.

6 Likes
1 Like

Opp, ned, frem og tilbake


Fortsettelse fþlger


21:23|Mikael Holter
Oljeprisen stiger pÄ Libya-uro
Prisen pÄ bÄde nordsjÞoljen Brent og amerikanske West Texas Intermediate steg noe mandag kveld norsk tid, etter at det nasjonale libyske oljeselskapet erklÊrte «force majeure» for et stort oljefelt.

Force majeure er en juridisk klausul som pÄberopes nÄr en aktÞr ikke er i stand til Ä mÞte sine kontraktuelle forpliktelser, som for eksempel oljeleveranser i dette tilfellet. Den ble utlÞst fordi regionale myndigheter forrige uke stoppet produksjonen og eksporten pÄ grunn av en konflikt som dreier seg om kontroll over sentralbanken i det nordafrikanske OPEC-landet, skriver Bloomberg.

Etter Ä ha falt store deler av dagen, snudde spotprisen pÄ Brent oppover. Den handles i skrivende stund til 77,25 dollar per fat, 0,3 prosent hÞyere enn forrige sluttkurs.

Kuttene i Libya har fjernet nesten en million fat olje per dag fra markedet totalt.