Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Stort sett all verdens ekstra oljeproduksjon i verden siste 15 har kommet fra US shale oil.

Verdens oljeproduksjon har økt med 10 millioner fat på 15 år:

US shale oil har økt med 9 millioner fat:

Men det har skjedd noe særlig urovekkende med kostnadsnivået på US shale oil, og det har skjedd veldig fort!

Break Even price har eksplodert på få år, her representert ved Bakken-området:

Bakken ligger i Nord-Dakota, og er ikke den viktitigste, dt er Permian i Texas

Men også der har produksjonskost økt, produksjonskost fra April 2024 på US Shale play økt betydelig.

Og jeg regner med at nye prosjekter som går i minus ikke vil bli satt i gang, så derfor er denne grafen svært foruroligende:

Er det noe støtte der eller stopper nye produksjon av shale opp?

For i US shale må ny produksjon komme til hele tiden ellers faller produksjonen som en stein.

Og det har skjedd noe helt spesielt siste måneder, og det er at oljeprisen har sunket, tross fallende lagre.

Følgende distinksjon er viktig; korrelasjon på oljepris med tilbud og etterspørsel er liten, mens korrelasjon på pris og “comparative inventory” er på 78%.

Så når prisen synker tross fallende lagre er det noe fundamentalt galt i økonomien, something has broken…

Mao, alt er mulig nå, også at oljeprisen faller under 50 dollar, og hvis det skjer så kan rekylen opp på andre siden bli voldsom, med OPEC+ i førersetet…

13 Likes

Litt skeptisk til om det er reelle priser.

40 dollar per barrel for break even er sinnsykt!

Husker for noen år siden jeg kikket i Equinor sin årsrapport over 3-4 år, hvor produksjonskostnadene per fat på norsk sokkel var oppført.

Lå på mellom 45-50 NOK i snitt per fat over 3 eller 4 årsrapporter.

Sist jeg sjekket en årsrapport fra equinor så slet jeg med å finne de samme tallene.

Sliter med å se at US med landbasert opplegg skal ha produksjonskostnader som er nærmere 10 ganger høyere.

4 Likes

Det er vel politikken som styrer mye av de korte svingningene. Jeg tenker valget i USA gjør at de vil presse priser ned og dermed tømmer lagre.
Kina ser vel en mulighet til å presse prieser ned som de elsker å gjøre på alle naturressurser før de kjøper opp masse.

Alle spekulasjoner om opec og fjerning av kutt er også tåpelig ettersom de sier de øker så lenge behovet er der. Noen opec land har produsert over sin kvore og må dermed redusere, men dette skriver de lite om.
Oljebehovet stiger vel på det jevne 1-2%, så tenker det fortsetter til det faktisk snur i tallene.

Om det er lov å skrive om naturgass her(ikke olje, men det er jo relatert på mange måter) her føler jeg prisene er manipulert lave. Det er vanskelig å forstå det de skriver om overproduksjon når de samtidig kjøper masse fra Russland. Her ser det ut til å bli en stor satsing på kraftverk framover og økt behov for gass og prisene burde gå opp dersom vi vil gå bort fra kull og over til noe litt renere.

2 Likes
1 Like

Tropisk orkan bygger seg opp i Mexico gulfen

1 Like

Synes kanskje jeg bør utdype dette med figurer og fakta.

Fakta 1; oljeprisen er lavere enn på lenge, og kan ha falt igjennom et viktig teknisk nivå /bør virkelig finne støtte her ellers ser det dårlig ut:

Fakta 2: Global inventory av olje er har aldri vært lavere siden Kpler sitt datasett på "Global Observable oil Inventories (onshore + oil on water) ble startet i 2017

image

Selv om det bortimot null korrelasjon mellom tilbud og etterspørsel etter olje og prisen på olje så er det svært god korrelasjon mellom pris og “inventory”.

Vi er på det blå krysset

Og oljeprisen burde finne veien opp til 80- dollar, alternativt bør lagrene stige kraftig fremover for å reflektere prisen, med mindre noe er “broken”…

De 2 årene som er mest sammenlignbare mtp på lavt inventory, og situasjon som nå var 2018 og 2023.

image

Og da sank prisen (her vist ved proxyen Brent) på “flat inventory” fra start oktober 2018 til start januar 2019, 86$ til 53$, og 15 sept 2023 til 12 desember 2023, 94$ til 74$.

Denne gangen har vi gått ned 15 dollar på 3 måneder, 15. juli til 09. september, så det kan snu her, eller rettere sagt det bør snu her, for ellers er det “time to panic”.

3 Likes

Og igjen, det er selvsagt dette som er problemet:

Blir shale oljen ulønnsom blir rekylen voldsom i etterkant.

Særlig hvis følgende skjer, FED jager renta nedover, og det hjelper ikke, og så starter QE 4 i en situasjon hvor olje-tilgangen ikke er der.

Jeg gjetter da på at alt kommer til å dreie seg om Venezula, på et nivå som gjør at krigen i Ukraina går i glemmeboken.

5 Likes

Du må gjerne utdype litt her, jeg vil ihvertfall gjerne høre hva du tenker om dette (om du har tid / ork) og hvordan det potensielt kan utvikle seg.

2 Likes

Jeg kan ta hovedtrekkene litt kjapt, og det er at vi har satt opp vår sivilisasjon basert på økonomisk vekst. Og jeg hevder at økonomisk vekst ikke er mulig uten økt energibruk. Det viser i alle fall all empiri. Så kan man sikkert gå inn i debatten, om noen kan “finne på noe lurt”. Kanskje det, men hittil har ikke noe klart det. Så det er det jeg foreløpig forholder meg til.

Hvis US Shale oil går fra å øke mye (nesten all økning i verden siste 15 år på 10 millioner fat), flater ut, og sogar faller, så blir det sakte men sikkert en voldsom manko på energi. Først bortfaller en forventet vekst, og senere og i tillegg må nye ressurser på banen. Og den må komme fra et sted. Jeg ser ikke mange steder i verden hvor det skal komme fra. Alternativet er at OPEC+ tar styringa, Russland og Midt-Østen.

Da er det logisk at den oljen kommer fra Venezuela. Venezuela sitter på verdens største reserver, og det er tung-olje, perfekt til diesel og jet fuel, mao transport, et behov som vanskelig kan substitueres fra annet.

De landene som trenger, og vil ha størst interesse i Venzuela er USA og Kina. Jeg tror USA både har evne og vilje til å få the upper hand i den interesse-konflikten, de har Monroe-doktrinen, og dessuten er svært mange av rafineriene i USA bygget for tung-olje.

Vestlige olje-selskaper vil best kunne forvalte oljen i Venzuela.

5 Likes

Kan kjernekraft → Hydrogen → Ammoniakk være løsningen på skipstrafikken?

Kjernkraft, er faktisk det eneste lure jeg kommer på, men kjernekraft legges ned i stort mon i Vesten, og erstattes av fornybar energi, uten nødvendig batterikapasitet, og svært dårlig return on energy invested, og klarer bar gå litt i pluss om det er" null rente, null vedlike hold osv".

Så det illustrerer vel bare ytterligere et problem, selv om det er svært vanskelig å komme på noe lurt, så går man vekk fra løsninger som er nærmest å være lurt, og går for dumme løsninger.

Forøvrig er løsninger der det er et stort energi-tap i hvert ledd ikke veldig lurt, særlig ikke hvis det er mange ledd, litt sånn “renters rente effekt”, bare motsatt fortegn.

4 Likes

OK, jeg spør i dette tilfellet før jeg leser meg opp (som betyr at jeg dermed er passe uvitende om temaet, noen av spørsmålene blir derfor kanskje dumme), men det er fordi jeg tipper du svarer bedre og mer konsist enn hva jeg klarer å lese meg til selv, uansett:

a) Hvor lang tid tar det før Venezuelas reserver kan være operative?
b) Er det noe som er stengt ned (landet har produsert betydelig før, hvis jeg husker rett), som fort kan startes opp igjen?
c) Hvilke type ubenyttede reserver er det snakk om? Les: Er disse tilgjengelige med dagens tech?
d) Hva er det kvantummessige omfanget for a) til c)? Er det nok til å dekke etterspørsel? I så fall på hvilken tidshorisont?
e) Hvordan omgår man den politisike situasjonen i landet? Ev. hvordan omgår et land som USA det potensielt innenrikspolitiske problemet det er er å samarbeide med en kar som Maduro? (Kan jo være at det ikke blir noe problem om bensinprisene flyr gjennom taket da… )
f) Vil dette bety unhappy days i stortank? Er jo ikke akkurat langt mellom Venezuela og USA. Men dette er vel olje som skal erstatte amerikansk shale, så da er det happy days, bare ikke superhappy days.

Overordnet spm: Hvordan bringer man Venezuela tilbake i den vestlige folden?

På tidlig 70-tallet produsert Venzuela 3,5 millioner fat olje, men de har fortsatt 300 milliarder fat i reserver.
Mao, ikke langt fra at Venezuela kunne forsynt hele verden med olje i 10 år, uten at noen andre trengte å produsere en dråpe.

Fra et teknisk ståsted kunne man sikkert produsert 20 milllioner fat der om dagen, etter noen 3-5 år vil jeg gjette på uten å ha annet enn en generell forståelse av oljeproduksjon.

Det er politikken rundt dette som er komplisert og spennende.

3 Likes

Det er vel dypvann? Mao omtrent som i Norge.

Tipper at hvis man prøver å gjøre det på 3-5 år, så får man ørten slike situasjoner:

Skal gi industriskandalen nytt liv: Her er historien om Yme-fadesen | Tu.no

Kanskje 5 år til første plattform kommer på plass og så 15 år til før de er på max. Da føler jeg meg optimistisk. Bare tenk så sykt med kapital som må til. Og ekstrem etterspørsel etter oljefolk og byggekapasitet.

Å tro de skal bygge ut 2x kapasiteten til Saudi Arabia på 3-5 år på dypt vann er i mine øyne en feberfantasi.

4 Likes

Det har blitt produsert olje i Venezuela siden 1914. Noen av de eldste anleggene ligger ved og i den grunne Maracaibosjøen, som ikke er en innsjø, men en stor brakkvannsvik i havet. Ellers finnes den største delen av de enorme oljereservene som seigt stoff (bitumen) i oljesand på en elveslette lenger inn i landet. Også offshore er det påvist olje og gass. I tillegg til alt dette har landet store forekomster av kull, gull og andre naturressurser.

7 Likes

det stormer i oljesektoren nå…

Pussig nok kan en orkan nivå 2 litt (midlertidig ?) støtte til oljeprisen, for ikke bare er oljeprisen på et kritsisk teknisk støttenivå, oljen gikk skkurat over fra backwardation til contango, sist det skjedde var februar2020….

1 Like

Det er veldig interessant, takk for informasjonen.

Begynner å danne meg et langsiktig scenario som utspiller seg ved at det vil komme en resesjon, Kina med noe minkende import og generelt demand nedgang. Det vil saktens tynge US operators og investeringer, som kan fort ta en nosedive og begynne en motsatt effekt, hvor sterk vil avhenge av OPEC sin respons til tidlig tegn. Kortsiktig vil olje gå ned, men over kommende år kan vi få og holde sterkere nivåer, og det kan komme gode kjøpsmuligheter i våre 3 sterke Norske.

4 Likes

Følger med på denne bloggen, og synes Art Berman sine betraktninger og analyser ofte er veldig interessante. Informasjonen er fra hans siste post 9. september:

Den er vel strengt tatt ikke helt i Contango ennå, men det er gått veldig fort siste uka:

Og i 2020 var forløpet fra backwardation til contango som følger:

Jeg husker pre-corona veldig tydelig for det gikk fra at ingen visste eller skjønte noe, til at hele verden var i panikk-mode, og du måtte bo under en sten for å ikke vite noe.

Den 26. februar 2020 var jeg i Strømstad og handlet matvarer for 15 000 kroner og fylte opp frysen, siden jeg tenkte at det kunne bli “noe greier”. Jeg tror jeg var den eneste som var på de tanker på den tiden, ingen folk i samme modus, og da jeg nevnte for noen hva jeg hadde gjort, skjønte de ikke hva jeg snakket om.

Relevans her; det finnes mange tegn om det plutselig går fort i nedoverbakke.

Dette er selvsagt noe annet en corona-virus, og det er slettes ikke utenkelig at oljeprisen spretter opp igjen, for fundamentalt burde den med rekordlave lagernivåer.

Men kanskje sier summen av markedets intelligens oss ett eller annet, og det er sikkert at oljeprisen teknisk sett kan miste fotfeste på 67$, og denne mulige overgangen til contango er enda et faresignal.

Men på andre siden av et eventyell kræsj er en mulig kjemperekyl, siden US shale oil kan ha mistet steamen, og da er det som du antyder; være våken på å kunne sikre seg kvalitets energi-aksjer på forhåpentligvis gode rabatter.

4 Likes