Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Det er skrevet av Israel som har Iran som #1 på trussellisten sin. Tidligere tror jeg det var Irak?

Saudi utligner jo en god del av det tapet der. Aldri det der skjer… 100 kr kan jo fort skje riktignok

1 Like

Spesielt etter at Iran truet Saudi Arabia kommer de til å kjøre på. Det er nok litt lagg, så i en kort periode vil prisen nok kunne være ekstrem.

1 Like

Biden,går nå ifra å ønske lave oljepriser…til å diskutere hva som kan gjøres for å gjøre stikk motsatt…🫣🤔

Høyere oljepris etter kommentarer fra Biden

Oljeprisen (brent spot) ligger på rundt 77,6 dollar per fat fredag morgen, etter en oppgang på over ni prosent de siste åtte dagene.

Eskaleringen i Midtøsten mellom Israel, Iran, Hizbollah og Hamas har nemlig ført til «risk on» i oljemarkedet. Iran eksporterer om lag halvannen million fat olje og oljeekvivalenter per dag, hvor det meste går til Kina. Det er enighet om at et angrep på Irans installasjoner vil føre til økte priser.

Torsdag ettermiddag gjorde brent-prisen nok et rykk, da USAs president Joe Biden uttalte at «det er diskusjoner» om støtte til Israel og eventuelle angrep på Irans oljeinstallasjoner, gjengitt av Financial Times.

Goldman Sachs tror oljeprisen kan skyte opp med 20 dollar per fat dersom slike angrep blir en realitet.

3 Likes
3 Likes

En ting er Israel-Iran, men skulle den konflikten eskalere så er det andre land i regionen som også har et horn i siden til Iran og Israel, og muligens ser et mulighetsvindu når/om de svekkes av denne konflikten.

Mye på spill her med storpolitikk og geopolitikk i skjønn forening, hvor eneste felles multiplum at utfallet ikke er forutsigbart.

2 Likes

image
https://x.com/anasalhajji/status/1842007862387904813

Trump sier at Israel bør angripe Irans atomanlegg | ABC Nyheter

Israel har vel bevist flere ganger nå at de ikke bryr seg om hva Biden uttaler. Tror flere rafinerier ryker.

1 Like

Er det i det hele tatt mulig å bombe atom anleggene under bakken? Må det ikke en sabotasje til?

Har de fått slike bomber av USA så klarer de det.

Det er vel ikke noe å lure på. Men jeg trodde atom verkene deres var 100 meter under bakken. Men. Det er kanskje feil.

Interessant og skremmende.

Visst ikke Israel benytte rmuligheten om de kan til å ta ut dette er det nesten merkelig. Det kan jo for skje ila helgen allerede.

1 Like

4 Likes

Kan være fake break out.
Denne week candelstick er viktig.
Må under 75 før eg vil tenke på trade til ned siden.

2 Likes

Helt klart! Det skal sies at jeg ikke trader på det chartet. Det var noe jeg snekret sammen for leeeenge siden. Tanken var at hvis trenden ble brutt, så måtte man passe ekstra nøye på. Det kunne være en indikator på at en makrotrend var blitt brutt.

2 Likes

Geopolitiske hendelser, eks hva israel velger å bombe i Iran vil jo påvirke i stor grad hva som skjer nå. Stoler iallefall ikke på en deeskalering når Israel har neste trekk.

2 Likes

Hvis Israel slår til hardt og kraftfullt mot Iran, så tenker du at Iran sier: “Ok, dere fikk siste slaget, vi stopper der.”? :see_no_evil: