Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Ser føre meg litt forskjellig scenarioer for Israelsk tilsvar, utskytnings plattformer for missiler og militære installasjoner, Olje installasjoner, Atomanlegg, eller eventuelt ett direkte angrep på Iransk ledelse.

Men nesten uansett så tror eg den ender i en videre eskalasjon av konflikten :grimacing:

1 Like

Iran har mange missiler og har vist at de kan trenge gjennom Israels rakettskjold og treffe mål. Jeg tviler sterkt på at Israel klarer å tilintetgjøre Iran som trussel med bomber/missiler fra fly innenfor en kort tidshorisont. Denne fronten vil nok bestå.

Spørsmålet er om Israel velger å svare avmålt, eller om de vil eskalere. Jeg tror sannsynligheten for det siste er høy. Israel har eskalert på alle fronter det siste året, og ønsker sannsynligvis også å trekke i USA mer aktivt inn i konflikten. Så jeg tror på eskalering/høyere oljepriser, uavhengig av om Israel velger å angripe oljeinstallasjoner, Irans raketter, atomvåpenprogram eller noe annet.

1 Like

Hvilket oljeselskap har lavest break even pris?

Og hvilket selskap har lavest PE?

Usikker, men DNO ligger lavt på begge de to parameterne slik jeg husker de, men de samme parameterne blir i mine øyne ubrukelige når man ser de opp mot de geopolitisk utfordringene selskapet har.

1 Like

Er vel Aker bp og lavest pe Okea? Er selv i vår som kjennes tryggest

1 Like

Er bettet over 19 mill på Bull Olje x 15 hos Nordnet. Heftig

5 Likes

Jeg antar Israel vil utføre et mindre angrep på militære installasjoner i Iran. Som vel var det Iran gjorde med Israel. I en tale av Netanyahu, så prater han til “de stolte perserne i Iran” og om det elendige styret de har. Å angripe sivile oljeinstallasjoner gir derfor ikke helt mening. Israel ønsker styret i Iran dit pepperen gror, men ønsker neppe en krig med det iranske folket.

Når man ser på Iran, så skjønner man jo at styret der sitter på mye makt, men de sitter basically på en knivsegg. De har konservative krefter som vil holde dem ved makten og unge krefter som nektet å la seg bli drept av moralpolitiet. Resultatet ble store demonstrasjoner, med mange drept.

Fortsettelsen her:

Btw, presidenten i Iran er ikke den med makten, det er prestestyret.

The president is the top elected official and second in rank to the supreme leader.

He is responsible for the day-to-day running of the government and has significant influence over domestic policy and foreign affairs.

However, his powers are relatively limited - especially in security matters.

The president’s interior ministry runs the national police force. However, its commander was appointed by the supreme leader and is answerable directly to him.

The same is true of the commander of the Islamic Revolutionary Guard Corps and the Basij.

The president’s powers can also be checked by parliament, which introduces new laws.

In turn, the Guardian Council - which contains close allies of the supreme leader - has the job of approving new laws and can veto them.

2 Likes

Iran er fortsatt mnd unna og kunne lage en atombombe. Så jeg tror Israel venter til etter valget og ser om trump vinner.

Ang. Israels neste trekk syns jeg den Israelske avisen Haaretz har en god analyse her: https://archive.ph/doR9l

I følge analysen er Israel avhenging av USA om de skal kunne gjøre reel skade på Irans atomprogram (Israel har ikke gode nok våpen). Det sies også at Irans oljeproduksjon (relativt sett) er så liten, og at så mye av den går til Kina, at effekten på oljeprisen ved et evt. israelsk angrep ikke vil skyldes ødelagt iranske oljeinstallasjoner, men uroen og frykten for motangrep det vil medføre. Interessante perspektiver jeg ikke var klar over.

2 Likes

Iran hevder selv at de kommer med motangrep på andre lands Iran oljeinnstallasjoner om deres blir angrepet først. Stengning av Hormuz er jeg mindre bekymret for, da kollapser Kinas økonomi.

Israel’s security cabinet will convene on Thursday to vote on the country’s response to Iran’s ballistic missile attack, an Israeli official told CNN.

Earlier, Israeli Defense Minister Yoav Gallant said Israel’s response to Iran would be “powerful, precise, and above all – surprising.”

Security cabinet set to convene later today. Israeli media is reporting the cabinet will be asked to approve the response to Iran’s ballistic missile attack.

@TimesofIsrael

1 Like

Er visstnok ikke bare vi som sliter med dumme politikere…

" Gassproduksjonen i Storbritannia har halvert seg de seneste 15 årene. Bransjen ber om hjelp fra myndighetene, som svarer med økte skatter…"

4 Likes

Uten Troll og Johan Sverdrup så hadde det vært (nesten) samme historien i Norge:

UK fant Brent (3 milliarder fat), Clair (8 milliarder fat) og Forties (5 milliarder fat) i hhv 1973, 19777 og 1970.

Tilsvarende hadde Norge Statfjord, Ekofisk og Oseberg.

Etter det har funnene blitt gradvis mindre og mindre.

Norge har vært litt dyktigere, og mye heldigere.

Fremover vil forskjellen mellom Norge og UK bli dyktighet, dvs i hvilken grad man klarer å holde leting, produksjon og ikke minst kompetanse gående, for det mest sannsynlige er at man ikke finner noen flere “elefanter”, og derfor må gjøre seg nytte av, og vedlikeholde eksisterende infrastruktur og kompetanse.

5 Likes

Johan Sverdrup var svært nære ved å bli funnet i 1976 av fransk Elf, hadde det skjedd hadde nok historien sett annerledes ut.

6 Likes

Jada :champagne:

4 Likes

Nå er vel de store gamle feltene her til lands, de som grenser opp mot UK/Danmark.
Hvilket in my opinion har vært helt ekstremt genialt, å mulig litt flaks?

• Statfjord A B C og Gullfaks A B C ligger jo i teorien å suger fra brent feltet ( hvilket egentlig tilhører UK.

Vallhall - Ekofisk - Eldfisk ligger helt syd, egentlig på dansk sektor, å pumper opp gode mengder.

Mens nå, har fokuset startet på det som ligger trygt i vår egen havn : Sverdrup - Aasta Hansten - Castberg. Å det neste store : Yggdrasil 🫡

er jo også vann injeksjon prosjekter som pågår på aldrende felt, hvilket viser gode resultatet mtp å utnytte/utvinne ytterligere fra eksisterende brønn.
( Hvilket kan ha stor betydning mtp resorvaret som ligger under det eksisterende på Ekofisk🤫)

Samt Subsea/templet løsninger som knyttes opp mot eksisterende Prod,plattformer.
Som gjør mindere funn, mulig å utvinne.

Man kan mene mye, men på tech og utvikling er de Norske selskapene jævlig gode.

6 Likes

Å ikke glem Nordland VI.
Her ligger det penger :champagne:

2 Likes

Kult å høre :slight_smile:

Har penger i Reach Subsea, men skjønner vel egentlig ikke alt hva de holder på med. De bare virker svært kompetente og har levert som de har spådd over flere år nå. Mest imponert var jeg når de klarte å ro i land emisjon på 3,25 for å finansiere USV-ene når kursen lå på 2,75-3 kr. De solgte med en opsjon på 4 kr som vel blir løst inn rimelig snart. Dette er i stor kontrast til andre selskaper jeg har sett som må kjøre emisjon på type 10-40% av kurs. :stuck_out_tongue:

2 Likes