Har de fått slike bomber av USA så klarer de det.
Det er vel ikke noe å lure på. Men jeg trodde atom verkene deres var 100 meter under bakken. Men. Det er kanskje feil.
Interessant og skremmende.
Visst ikke Israel benytte rmuligheten om de kan til å ta ut dette er det nesten merkelig. Det kan jo for skje ila helgen allerede.
Kan være fake break out.
Denne week candelstick er viktig.
Må under 75 før eg vil tenke på trade til ned siden.
Helt klart! Det skal sies at jeg ikke trader på det chartet. Det var noe jeg snekret sammen for leeeenge siden. Tanken var at hvis trenden ble brutt, så måtte man passe ekstra nøye på. Det kunne være en indikator på at en makrotrend var blitt brutt.
Geopolitiske hendelser, eks hva israel velger å bombe i Iran vil jo påvirke i stor grad hva som skjer nå. Stoler iallefall ikke på en deeskalering når Israel har neste trekk.
Israel kjemper nå på intet mindre enn 7 fronter. De MÅ redusere disse raskt og jeg vil derfor tro de slår til hardt og kraftfullt for å unngå å binde opp for mange ressurser over tid.
Tipper vi ser en oljepris på $ 100 innen et par uker.
Hvis Israel slår til hardt og kraftfullt mot Iran, så tenker du at Iran sier: “Ok, dere fikk siste slaget, vi stopper der.”?
Ser føre meg litt forskjellig scenarioer for Israelsk tilsvar, utskytnings plattformer for missiler og militære installasjoner, Olje installasjoner, Atomanlegg, eller eventuelt ett direkte angrep på Iransk ledelse.
Men nesten uansett så tror eg den ender i en videre eskalasjon av konflikten
Iran har kun missiler å by på. De har i praksis ikke flyvåpen etter årevis med sanksjoner.
Jeg antar derfor at Israel må ta ut utskytningskapasitet, samtidig som de nok ønsker å ramme oljeøkonomien, men for øvrig skåne det persiske folket.
De fikk testet refuel i lufta i Jemen, og testet bunker busters på Nasrallah.
De har opp mot 300 stridsdyktige fly, og nye 80-100 på vei, så de har kapasitet til å ta ut mye og raskt. Utfordringen er refuel på flere fly av gangen med kun 14 tilgjengelige 707 og Hercules.
Iran har mange missiler og har vist at de kan trenge gjennom Israels rakettskjold og treffe mål. Jeg tviler sterkt på at Israel klarer å tilintetgjøre Iran som trussel med bomber/missiler fra fly innenfor en kort tidshorisont. Denne fronten vil nok bestå.
Spørsmålet er om Israel velger å svare avmålt, eller om de vil eskalere. Jeg tror sannsynligheten for det siste er høy. Israel har eskalert på alle fronter det siste året, og ønsker sannsynligvis også å trekke i USA mer aktivt inn i konflikten. Så jeg tror på eskalering/høyere oljepriser, uavhengig av om Israel velger å angripe oljeinstallasjoner, Irans raketter, atomvåpenprogram eller noe annet.
Hvilket oljeselskap har lavest break even pris?
Og hvilket selskap har lavest PE?
Usikker, men DNO ligger lavt på begge de to parameterne slik jeg husker de, men de samme parameterne blir i mine øyne ubrukelige når man ser de opp mot de geopolitisk utfordringene selskapet har.
Er vel Aker bp og lavest pe Okea? Er selv i vår som kjennes tryggest
Er bettet over 19 mill på Bull Olje x 15 hos Nordnet. Heftig
-
Biden ber Israel unngå olje og atom i Iran
-
Biden vil ikke prate med Netanyahu og sistnevnte holder så igjen Gallant sin Washington-tur
-
Netanyahu tør ikke dele angrepsplaner av frykt for lekkasjer fra Biden-administrasjonen, ref Nasrallah-bombingen som de fikk vite om 2 min før det smalt og 60 fly var på vingene
-
Begge sider irriterer seg over hverandre
-
Israel sier de vil «fikse Iran» alene om ikke andre ønsker å delta
-
Israel (og verden for øvrig) har et unikt vindu hvor de kan endre midt-østen for alltid og frata et undertrykkende og ekstremistisk prestestyre muligheten til å utvikle atomvåpen
-
USA har nettopp sikret leveranser til SPR med levering i Q1
Go figure out… hva vil skje?
Jeg antar Israel vil utføre et mindre angrep på militære installasjoner i Iran. Som vel var det Iran gjorde med Israel. I en tale av Netanyahu, så prater han til “de stolte perserne i Iran” og om det elendige styret de har. Å angripe sivile oljeinstallasjoner gir derfor ikke helt mening. Israel ønsker styret i Iran dit pepperen gror, men ønsker neppe en krig med det iranske folket.
Når man ser på Iran, så skjønner man jo at styret der sitter på mye makt, men de sitter basically på en knivsegg. De har konservative krefter som vil holde dem ved makten og unge krefter som nektet å la seg bli drept av moralpolitiet. Resultatet ble store demonstrasjoner, med mange drept.
Fortsettelsen her:
Btw, presidenten i Iran er ikke den med makten, det er prestestyret.
The president is the top elected official and second in rank to the supreme leader.
He is responsible for the day-to-day running of the government and has significant influence over domestic policy and foreign affairs.
However, his powers are relatively limited - especially in security matters.
The president’s interior ministry runs the national police force. However, its commander was appointed by the supreme leader and is answerable directly to him.
The same is true of the commander of the Islamic Revolutionary Guard Corps and the Basij.
The president’s powers can also be checked by parliament, which introduces new laws.
In turn, the Guardian Council - which contains close allies of the supreme leader - has the job of approving new laws and can veto them.