Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Iran er fortsatt mnd unna og kunne lage en atombombe. Så jeg tror Israel venter til etter valget og ser om trump vinner.

Tja, mulig de venter, men det er en gamble. Vinner Trump har de full støtte til å ta ut hele atomsatsningen, taper Trump må de slite med en progressiv Kamala som det virker som er helt blåst på alt utenfor rettssalene. Blir helt skremt over den dama. Tydeligere puppet har vi vel aldri hatt som kandidat og kanskje nå også president.

1 Like

Ang. Israels neste trekk syns jeg den Israelske avisen Haaretz har en god analyse her: https://archive.ph/doR9l

I følge analysen er Israel avhenging av USA om de skal kunne gjøre reel skade på Irans atomprogram (Israel har ikke gode nok våpen). Det sies også at Irans oljeproduksjon (relativt sett) er så liten, og at så mye av den går til Kina, at effekten på oljeprisen ved et evt. israelsk angrep ikke vil skyldes ødelagt iranske oljeinstallasjoner, men uroen og frykten for motangrep det vil medføre. Interessante perspektiver jeg ikke var klar over.

2 Likes

Iran hevder selv at de kommer med motangrep på andre lands Iran oljeinnstallasjoner om deres blir angrepet først. Stengning av Hormuz er jeg mindre bekymret for, da kollapser Kinas økonomi.

Israel’s security cabinet will convene on Thursday to vote on the country’s response to Iran’s ballistic missile attack, an Israeli official told CNN.

Earlier, Israeli Defense Minister Yoav Gallant said Israel’s response to Iran would be “powerful, precise, and above all – surprising.”

Security cabinet set to convene later today. Israeli media is reporting the cabinet will be asked to approve the response to Iran’s ballistic missile attack.

@TimesofIsrael

1 Like

Er visstnok ikke bare vi som sliter med dumme politikere…

" Gassproduksjonen i Storbritannia har halvert seg de seneste 15 årene. Bransjen ber om hjelp fra myndighetene, som svarer med økte skatter…"

4 Likes

Uten Troll og Johan Sverdrup så hadde det vært (nesten) samme historien i Norge:

UK fant Brent (3 milliarder fat), Clair (8 milliarder fat) og Forties (5 milliarder fat) i hhv 1973, 19777 og 1970.

Tilsvarende hadde Norge Statfjord, Ekofisk og Oseberg.

Etter det har funnene blitt gradvis mindre og mindre.

Norge har vært litt dyktigere, og mye heldigere.

Fremover vil forskjellen mellom Norge og UK bli dyktighet, dvs i hvilken grad man klarer å holde leting, produksjon og ikke minst kompetanse gående, for det mest sannsynlige er at man ikke finner noen flere “elefanter”, og derfor må gjøre seg nytte av, og vedlikeholde eksisterende infrastruktur og kompetanse.

5 Likes

Johan Sverdrup var svært nære ved å bli funnet i 1976 av fransk Elf, hadde det skjedd hadde nok historien sett annerledes ut.

6 Likes

Jada :champagne:

4 Likes

Nå er vel de store gamle feltene her til lands, de som grenser opp mot UK/Danmark.
Hvilket in my opinion har vært helt ekstremt genialt, å mulig litt flaks?

• Statfjord A B C og Gullfaks A B C ligger jo i teorien å suger fra brent feltet ( hvilket egentlig tilhører UK.

Vallhall - Ekofisk - Eldfisk ligger helt syd, egentlig på dansk sektor, å pumper opp gode mengder.

Mens nå, har fokuset startet på det som ligger trygt i vår egen havn : Sverdrup - Aasta Hansten - Castberg. Å det neste store : Yggdrasil 🫡

er jo også vann injeksjon prosjekter som pågår på aldrende felt, hvilket viser gode resultatet mtp å utnytte/utvinne ytterligere fra eksisterende brønn.
( Hvilket kan ha stor betydning mtp resorvaret som ligger under det eksisterende på Ekofisk🤫)

Samt Subsea/templet løsninger som knyttes opp mot eksisterende Prod,plattformer.
Som gjør mindere funn, mulig å utvinne.

Man kan mene mye, men på tech og utvikling er de Norske selskapene jævlig gode.

6 Likes

Å ikke glem Nordland VI.
Her ligger det penger :champagne:

2 Likes

Kult å høre :slight_smile:

Har penger i Reach Subsea, men skjønner vel egentlig ikke alt hva de holder på med. De bare virker svært kompetente og har levert som de har spådd over flere år nå. Mest imponert var jeg når de klarte å ro i land emisjon på 3,25 for å finansiere USV-ene når kursen lå på 2,75-3 kr. De solgte med en opsjon på 4 kr som vel blir løst inn rimelig snart. Dette er i stor kontrast til andre selskaper jeg har sett som må kjøre emisjon på type 10-40% av kurs. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Historien/myten sier at den danske utenriksministeren Per Hækkerup var snydens full i møte med Jens Evensen, og sånn sett kunne Ekofisk vært dansk….
Hvem vet, morsom historie som likegjerne er tilkommet for å gni det inn.
Volvoavtalen som glapp for svenskene da svenske små aksjonærer stemte mot er uansett sann.

5 Likes

Jeg har ikke så mye kjennskap til Reach.

Men, man kan jo bare se på den enorme økte arbeids mengden for selskaper som : Subsea 7 - Technip - Ocean installer. Så forstår man at Subsea/ROV er i vinden.

3 Likes

…“faller”? :thinking:🫣 🫠

• Oljeprisen faller brått

i går 22:54

Karl Biehl

DEL

Rundt klokken 22:45 mandag kveld norsk tid falt oljeprisen med over fire prosent på kort tid.

Prisen for et fat nordsjøolje (brent spot) har ligget på rundt 77,50 dollar hele dagen.

Etter fallet ligger prisen på rundt 75,50 dollar.

Fallet skjer etter at Washington Post skriver at Israels statsminister Benjamin Netanyahu skal ha informert Joe Biden om at Israel planlegger å angripe militære mål i Iran.

Avisen refererer til to anonyme kilder som skal ha kjennskap til saken.

Beskjeden blir i Washington sett på som et tegn på tilbakeholdenhet, etter bekymringer for at et israelsk angrep på olje- eller atomanlegg kunne utløse en større krig, skriver Washington Post.

Tidligere i måneden steg oljeprisen kraftig etter at Iran angrep Israel med raketter. Etter det var frykten at Israel skulle gjengjelde angrepet med å sende raketter mot oljeinstallasjoner i Iran.

Har ikke kilden til denne her og nå, men jeg ville ikke følt meg for sikker, var jeg Iran:

The Prime Minister’s Office in response to reporters’ inquiries regarding the report in the “Washington Post”:

We listen to the views of the American administration, but we will make our final decisions based on Israel’s national interests.

The report also suggested that Israel was keeping the timing of its reprisal open-ended, though one official said it would come before the November 5 election, describing the action as “one in a series of responses.”

Olja har falt nesten 6 dollar på litt over 1 døgn….

Saudi Arabia har sagt de skal fjerne kuttene sine (på 2mmb/dagen?). Usikkerhet sender oljen opp, men hvis problemet ikke materialiserer seg, så ser markedet for seg at det vil bli mye olje tilgjengelig fra desmber av, så om 1,5 mnd…

Virker som alle krefter jobber for å få Oljeprisen ned, med EIA og USA i spissen.