Om Trump vinner valget må jo olja gå i taket? Jeg tenker iallefall at da er det fritt frem IDF til å ta alle midler i bruk? Dette er vel en respons som kun er midlertidig til valget i US er avgjort.
Trump er jo for økt olje produksjon i Amerika dvs mer skifer olje så lenge det er lønnsomt. Vil jo presse prisen ned mener nå jeg. Saudi har jo nevnt at de skal skru opp kranene også.
Så lenge Hormuz stedet ikke blir berørt, og tviler på Iran vil gjør så alt for mye motstand da de har alt å tape på det (prestestyret).
Skifer kan vel i teorien ganske raskt oppskalere produksjonen, men Hormuz stredet kan plutselig sperres over natten. Tror dog ikke Iran er villig te å dra strikken sålangt, enda mer internasjonal motvilje og krig imot ett overlegent israelsk militære kan neppe være en attraktiv posisjon.
Vanskelig å spå oljeprisen men tror selv vi blir liggende i spekteret 70-75 $ dollar ut året og gjerne i 2025 også med mindre noe ekstremt skulle skje.
Mener selv at oljeprisen vil variere alt fra 60 - 85$. Legger til grunn variasjonen er såpass stor pga av all konflikten som er men, tviler på at det kommer til å eskalere så mye mer enn det evnt Israel selv vil. Iran har alt å tape på det da de er teknologisk bak Israel og har mye av folket mot seg.
Og tallene viser at mye av ny skiferoljen som blir funnet og utvinnet nå har en breakeven pris på rundt 60$. Selvsagt variasjon her også men legger til grunn for at prisen vil holde seg rundt dette området som en nedre grense med mindre Saudi vil kjøre priskrig, noe jeg også ser på som usannsynlig med det første da OPEC ønsker å ha rundt dagens olje pris.
Iran virker svake og redde. Tviler på at de gjengjelder.
Bibi trenger ca 0,001 mikrogram med gode grunner for å ta ut olje- og atomanlegg så fort valget er unnagjort. En viktig grunn til at jeg tror de tar noe olje er fordi det ene AA-batteriet de tok ut var for å beskytte en viktig oljeinstallasjon. Atomanleggene er vanskelige å ta ut, Israel har hverken bomberne som kreves eller fly som kan bære dem. Her må de ta ut andre mål som vanskeliggjør realisering av atomvåpen.
Blir det Trump som vinner tipper jeg de samkjører og blir enige om en vei sammen.
Vinner Kamala er det ingen grunn til å prate sammen i det hele tatt, hun virker ganske blåst på utenriks og støtter indirekte Hamas med sine uttalelser.
Hun prøver å ikke støte fra seg liberale
I så fall veldig klønete, imo. De liberale vil uansett aldri stemme på Trump, mens å være jøde og stemme på henne er helt utenkelig etter hennes uttaleser for åpen scene.
For meg virker som det bare vil gi henne færre stemmer, men hun kjøper seg nok litt støtte fra USA-haterne i kongressen.
“The Israelis made it clear to the Iranians what they were going to target and what they were not,” one source said. Two additional sources said Israel warned Iran not to respond, stressing that further retaliation from Iran would trigger a larger Israeli response, especially if Israeli civilians were harmed.”
Høy koreografifaktor på natt til lørdags angrep, må sies.
Så får vi bare se om Iran velger å svare eller ikke. Nedspillinga av konsekvensene i iransk media kan (kanskje) tyde på at de velger å vende det andre kinnet til (av nødvendighet).
Kan forsåvidt klistre på denne også: Noen mener at det muligens var en iransk prøvespregning allerede i begynnelsen av oktober:
Irans problem er vel at de leverer tat i Comic Sans, skriftstørrelse 10.
Neste runde tit fra Israel kan bli skrevet med Helvetica, skriftstørrelse 44.
Ev. bli mer av denne typen for Iran:
Etter angrepet i helga er det naturlig at oljen er kraftig ned i dag. Må jo bli verdensfred for at olja skal gå opp
Olja gikk vel i forkant på forventning at oljeproduksjon kunne bli rammet.
Det ble den ikke, så da faller den naturlig nok tilbake
Jeg kjøper ikke argumentet om at Israel holder tilbake pga. valget. Hvorfor skulle de? Hva enn de har gjort har det ikke fått konsekvenser for USAs støtte, og Biden-administrasjonen ville neppe turt å sanksjonere Israel nå før valget.
Og Israel holder i hvert fall ikke tilbake for å øke sjansene til demokratene. Netanyahu ønsker selvsagt Trump som president. Det gjør forøvrig også flertallet av den israelske befolkningen.
Jeg tenker Israel holder tilbake fordi de ikke ønsker en direkte krig med Iran.
De holder tilbake fordi Biden trua med å stoppe forsendelsen av raketter mest sannsynlig. De fikk beskjed om responsen ble deretter.
Ny teori:
Ved å holde igjen før valget har Israel sikret seg så mye støtte som de kan få fra Biden-adm.
Trump har vel uansett sagt at han vil støtte et angrep på Irans atomkapasiteter.
Gitt hvor obsessed det iranske regimet er med å fjerne Israel fra jordens overflate (og nei, de snakker ikke bare, de tror virkelig det er nødvendig) + at landets befolkning er sånn passelig lei av akkurat det regimet, så lurer jeg på om Israel kommer til å finne på noe i “vinduet” som oppstår nå etter valget, med eller uten amerikansk hjelp. Det er kanskje siste mulighet før Iran har atomvåpen.
Jeg tror ikke bibi eller Israel kommer til å la denne sjansen gå fra seg.
Sitat fra nettet:
Another Israeli response against Iran is planned soon
Last night the cabinet discussed for many hours the Israeli response following the sending of the drone to Netanyahu’s private residence in Caesarea. The ministers were explicitly told that the Israeli attack on Iran did not include the reaction to the sending of the drone and that another reaction is expected!
Last night, the ministers and the security establishment formulated a number of courses of action - a decision is expected soon!
Hvorfor er det interessant at 1 boe = 1,7 MWh/EUR?
Jo fordi prisen på TTF-gass i dag, som basically er prisen på LNG igjen høyere en prisen på 1 fat olje.
Der har vi ikke vært siden tidlig 2023.
Israel’s attacks on Iran early Saturday destroyed air-defense systems set up to protect several critical oil and petrochemical refineries, as well as systems guarding a large gas field and a major port in southern Iran, according to three Iranian officials and three senior Israeli defense officials.
The sites targeted by Israel, according to the officials, included defenses at the sprawling Bandar Imam Khomeini petrochemical complex, in Khuzestan Province; at the major economic port Bandar Imam Khomeini, adjacent to it; and at the Abadan oil refinery. Air-defense systems were also struck in Ilam Province, at the refinery for the gas field, called Tange Bijar, said the officials, one of them with Iran’s oil ministry.
The Iranian and Israeli officials familiar with the attacks spoke on condition of anonymity to discuss intelligence.
Israel’s destruction of the air-defense systems has raised deep alarm in Iran, the three Iranian officials said, as critical energy and economic hubs are now vulnerable to future attacks if the cycle of retaliation between Iran and Israel continues.
“Israel is sending a clear message to us,” said Hamid Hosseini, an expert on Iran’s oil and gas industry and a member of the Iran-Iraq Chamber of Commerce. “This can have very serious economic consequences for Iran, and now that we understand the stakes we need to act wise and not continue the tensions.”
Sååå, kort sagt, Israel har vist at hvis de vil, så kan de angripe alt av iransk infrastruktur uten at de kan gjøre noe særlig med det. Litt som i kampsport med submission moves. Enten tapper du ut, eller så får du brukket du beinet/armen.