Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

I 2009 ble Olavsvern ubåt base lagt ned og etter lang tid ble den solgt i 2013 til kun 38 millioner. Den koste over 4 000 millioner å bygge. Og den ble så leigt ut til en flåte av russiske forskningsfartøy.

Så nei. Har ingen tro på undersjøiske infrastruktur er noe særligt sikra. Til det er politikerene for blåst og kan ikkje ein gang sjå sin egen nesetipp

8 Likes

vil tro at millitær kommando innenfor grensene blir kommandert av generaler og majorer til envher tid,IKKE politikere…!? :face_with_hand_over_mouth:

Da har vi hatt 5 dager med mindre vind enn vanlig i Tyskland, og det synes faktisk på gasslagrene i Tyskland:

Og det har jo i denne tiden faktisk vært sol, slik at man sparer gass i timene det er sollys, og dessuten har det vært veldig mildt. Vi er midt i perioden med mildt og solrikt vær, men altså veldig lite vind:

Zoomer vi litt ut så er gasslagrene faktisk allerede på bunn-nivå med årene 2023 og 2024:

Og på fin vei til å få en lagersituasjon som i våren 2021.

Hovedproblemet er imidlertid ikke bare “været”, men at injeksjonsvolumene også er små, for gasslagrene faller som om det er vindstille, ekstremt kaldt og null sol, tross at det bare er vindstille, men særlig mildt og sol.

“Strategien” jeg kritiserte EU for i fjor høst (krysse fingrene for nok en usedvanlig mild og vindfull vinter) ser ut til å slå sprekker, selv når bare 1 av 2 problemer oppstår.

Hva om vi får en uke eller 2 med dunkelflaute og kaldt som i februar 2021 (11 dager), eller an kald vinter som i 2018 (det er fortsatt mulighet for kulde selv om det hittil sett over ett har vært ganske normalt).

3 Likes

Mange gode poeng og innsikter fra Nadia M. Wiggen i et intervju på Bloomberg for 5 dager siden

Spørsmål: Hvor fort synker gasslagerene, og hvor stort problem er det?

Svar: Vi er allerede på en kurve som i2017 og 2018 hvor vi endte på 10 -20% fyllingsgrad, og markedet antar allerede at vi kan ende vintersesongen på 35-40% fyllingsgrad før det snur opp.

Når lagringen dipper under 30% så blir uttakene mindre effektive så du kan nå den bunne veldig fort.
Dessuten vi har ikke flytende lagring av LNG offshore, som vi har hatt de 2 siste vinterne, som har forhindret “price spikes”.

Vi har kapasitet tilå erstatte bortfallet av de 15 BCM av russisk pipeline gas med LNG, men problemet er at kommer vi ned til de 30%ene så må vi ha 400 ekstra LNG “cargoes” for å klare å komme til 90% 1 november.
Det kan bli problemer denne vinteren, men hovedproblemet blir neste vinter, om vi kommer for lavt, og vi har sett hvordan kaldt vær drar ut gass veldig fort. Og et enda viktigere problem er at vi allerede har hatt “demand destruction” (i 2022) så vi har ikke noe å gå på der. Fremtids sommerpriser er fortsatt veldig høye og vi har ikke “contangoen” vi nå trenger for å bygge lager.
USA skrur opp produksjonen på LNG nå for å kompensere for mistet russisk gass, men for å bygge lager må man ha LNG fra alle kilder, russiske inkludert.
AI er vil også øke bruken av gass siden det er kjappest og billigst, og akkurat nå så trekker kulda i USA vekk gass for eksport.

Mine kommentarer:

Grunnen til at uttaket av gass blir mindre effektivt når vi kommer under 30% er pga av trykket som synker når det blir mindre fyllingsgrad.

Så det blir dobbel-straff om det skulle bli “dunkelflaute” i slutten av februar på lave fyllingsgrad, og gassen man allerede har ikke kan trekkes ut fort nok, og den straffen er skikkelige prishopp som i 2021-22-sesongen. Et slikt prishopp vil selvsagt også vil forsinke “refilling”, ingen kan betale gass tilsvarende 200 dollar fatet olje, eller mer. Da venter man litt og kaster heller bort tid.

Nadia, og jeg tror også mange andre analytikere har fokus på kulda. Men dette Bloomberg-intervjuet ble gjort for 5 dager siden, og jeg tipper at om 5 dager, når vi har hatt 10 dager med mildvær og sol, men lite vind at det blir mer fokus for hvor mye vind-situasjonen faktisk .
betyr. Og kanskje at strategien fortsatt er å håpe på gunstig vær skal redde situasjonen man har satt seg i.

1 Like

Veldig spesiell situasjon,som hos tyskland,der industrien virker med redusert kapasitet pga mangel på gass får statsstøtte som kompensasjon for å holde driften gående(mener jeg å ha lest et sted🤔)

Kanskje noen synes jeg har mast litt vel mye om mindre vind i Tyskland, men følgende er en direkte konsekvens

Det står forøvrig også i artikkelen.

Og som sagt, det er veldig mildt i Europa, og sol, bare lite vind.

Tar noen et titt på mitt forrige innlegg så vil jeg si at det er moderate sjanser (ikke store, men heller ikke små) for at vi når pristaket i vinter, og i kan hende ikke bare timer men flere dager.

Pristaket er 48 EUR/MWh. Da snakker vi 7 kroner kilowatten, etter at strømstøtte er regnet inn, og trukket fra sluttsummen.

EDIT, det gjelder selvsagt ikke bedrifter.

3 Likes
1 Like

Det interessante poenget i denne artikkelen, etter min mening, er at gass er den enkleste formen for balansekraft, dvs effekt «on demand.»

Stadig mer ekstremvær gjør behovet større, eksempler gitt i artikkel er blant annet mindre vind enn normalt i Europa i november.

Basically er gass- og vannkraft (magasin) beste balansekraft, selv om kull til en hvis grad fungerer.

4 Likes

“Sist gang USA jobbet for å fylle oljelagrene, mellom 2003 og 2005, gikk det på 118.000 fat per dag. I den farten vil det ta syv år å fylle de strategiske oljelagrene, skriver DNB-analytikerne…”

1 Like

Blir nesten årgang olje XO husker du oktantallet for 2015?

1 Like

“XO”…?:thinking:

Husker liten peride med “90-talls” priser på bensinen…:grinning_face_with_smiling_eyes:vi får se hva effekt det vil bli på sanksjonene da…putin vil nok alldri gi seg så lenge han er president(levende)

Skrev følgende siste dag i 2024 (med tilhørende figurer som jeg ikke reposter her):

Men nå har vi fasiten på hvordan det går med “nøttelageret” til Tyskland.

Naboen spiser også av nøttene, og masse går til Italia (via Sveits, siden Tyskland og Italia) ikke har grenser. Og “pussig” nok er det bare Italia som er at lager som ikke faller fortere enn normalt.

I tillegg så styrer Italia dette med rørgass fra Algerie og blant Europas høyeste strømpriser.

Men de som styrer i Italia ser i hvert fall til å ta konsekvensene av realitetene, og krysser ikke fingrene for at været skal redde de. Det andre landet som ser ut til å ha litt kontroll er Polen, og det eneste landet, sett ut fra styring av lager-situasjonen gjennom denne vinteren, så langt, som har god styring er faktisk Latvia. Men de ligger jo litt for seg selv.

2 Likes

Sjekk hva USA produserer selv nå sammenliknet med 2003-2005 :stuck_out_tongue:

2003-2005 hadde USA den laveste oljeproduksjonen siste 70 år…

https://x.com/staunovo/status/1882332505434739165

Fra linken: " the market remains well set to see out the rest of the winter without significant issues. While increased storage withdrawals signal changes to established flow dynamics and potentially in the value of individual infrastructure assets, security of supply risks remain limited."

Ellers hørte jeg analysesjef for råvarer SEB si på FA at europeiske lagre bare er 3% under normalen for denne tid på året. Han hadde ellers mye fornuftig å bringe til torgs synes jeg.

Hva betyr Trumps “Drill, baby drill”, DNB-meglerens favoritter og en truet IRA

Nå har kaos trump startet for alvor,nå krever han lavere oljepris og renter .

Tviler på Opec lar seg påvirke.

Det stemmer, og riktige tall i dag etter siste tallslipp for 1 time siden er 4,2% under median.

Poenget er likevel hastigheten lagrene synker med. Fra 01 november 2023 til 22. januar 2024 sank EUs gasslagre med 288 TWh, mens de i år har sunket adskillig fortere, med 429 TWh i samme periode, dvs brukt (netto) 50% mer gass enn i fjor. Fyllingsnivået er pt på 661TWh, mens det i fjor på samme tid var 828 TWh.

Nå har vi hatt en uke med lite vind, og går inn i værsituasjon som er bedre, men problemet er hvis lagrene kommer for langt ned så blir det vanskelig å fylle opp til neste vinter, og ikke minst vil gass bli veldig dyrt i hele 2025.

Og selvsagt, får man en periode på slutten av vinteren, som i 2021, med 11 dagers “dunkel-flaute”, eller verre “the beast from east”, så kan det faktisk bli alvorlig for ganske mange mennesker.

Noen land nærmer seg ganske så lave nivåer, også blant de store og viktige landene:

Han kommenterte på de seneste tallene i dag, men mulig han ikke var oppdatert.

Man kan jo saktens spekulere rundt alle mulige scenarioer om kommende temperaturer og mulig størrelse av import av LNG i Europa, men ser ikke helt hva det bidrar med, annet enn spekulasjoner i den ene eller den andre retningen.

Sannsynlighet knyttet til disse ulike hendelser er tall som er interessante tenker jeg, men da er vi kanskje over på Leaving Las Vegas med Nicolas Cage.

1 Like

Hvordan kan dette løse seg…🫣

Trump uttalte at Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj er klar til å forhandle med Russland. Kreml svarer at Zelenskyj ikke kan være klar fordi han har undertegnet et dekret – en offisiell ordre – som forbyr ham fra å forhandle med Russland, skriver Walter Bloomberg på X.