Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Mitt poeng er vel at det ikke er i den “ene eller andre” retningen, bare hvor mye det drar i en retning.

Trolig klarer EU sine egne absolutte minimumsmål om å ha minst 50% fyllingsgrad den 01. februar 2025 iom at fyllingsgraden 57,0% 23. januar, så klarer det, så vidt. Men det ganske så sikkert at de kommer til å være under 45% per 01. mai, som er absolutt minimumskrav per da.

Det betyr at kostnaden for gass kommer til å være høy ut hele 2025, og holde inflasjon høyere enn ønsket og intet rom for rentekutt.

Oljeprisen faller etter Kina-tall,…

Oljeprisen faller nærmere to prosent mandag. Et fat brent-olje handles nå i spotmarkedet til 77 dollar, mot vel over 78 dollar da markedet stengte fredag.

Prisene var enda lavere i natt, men har hentet seg litt inn i morgentimene.

Kinas offisielle aktivitets- og forventningsindekser (PMI), som måler aktiviteten innen tjenester og bygg, falt markant i januar. PMI-indeksen for industrien falt fra 50,1 til 49,1. Det var ventet en stabil utvikling.

Den samlede PMI-målingen, som inkluderer både industri og tjenester, falt også betydelig, fra 52,2 i desember til 50,1 i januar.

2 Likes

Var fristende å stille spørsmålstegn ved vurderingen om at «det er ingen kulde i sikte» på tråden om «Global oppvarming og Klimaendringer», men poster den her siden vises til langtidsmeldingen (i sikte), selv om spinnet er at det blir stadig varmere vintere.

Men ser man på værmeldingen så er både den europeiske (EWCF), den kanadiske (GEM) og den amerikanske i «sync», også om 1-2 uker. Ofte er det jo enighet om de nærmeste dagene, naturlig nok, men veldig vanlig at det er divergens etter det.

https://www.wetterzentrale.de/

«Enigheten» har oppstått siste døgnet, og mitt tips er at markedet, de som kjøper og selger gass, følger nøyere med enn Dagbladet, alternativt kilden Dagbladet velger å sitere.

Prisen på gass er over 51 EUR/MWh, rekord for året, opp 6% siden i går.

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

Så er jeg selvfølgelig klar over at været er et moving target, at det har blåst bra i noen 3-4 dager og det vil forsette i kanskje 1 uke til. Problemet er at når kulda kommer (og det blir litt mindre vind enn vanlig så faller europeiske gasslagre fortere enn normalt, og i også relativt til resten den nå faller mindre fort enn normalt akkurat nå.

Mao markedet ser på værmodellene og sender prisene på gass opp.

EDIT ser selvsagt at Dagbladet skriver at det blir varmt i sør-Norge, men illustrasjonsbildet viser tydelig hele Europa. Og teksten sier «øyeblikksbilde», mens budskapet er langtidsværmeldinga.
Nydelig arbeid og «plausibel deniability», as usual

1 Like

Du hopper så mye i innlegget ditt at jeg ikke forstår poenget ditt.

Alle. meg inkludert var sikre på at nå kom endelig revolusjonen innen bygging av neste generasjonatomkraft, men så kom Deepseek

Så da blir kanskje prosjekter som dette satt på hold?

Og poenget er vel at da blir det olje, kull og ikke minst gass i stedet for.

1 Like

:exploding_head:

Sanksjoner eller skade?

Oljen fortsatt relativt lav. Hvis det vedvarer forventer jeg en økning i oljeprisen.

4 Likes

TTF-gassen på årets dyreste nå, tilsvarende 87 dollar fatet olje, 10 dollar over Brent.
Sikkert noen oljekraftverk som fyrer opp snart.

Olja bør opp, elles er det dårlig tegn. Olja er jo et barometer på økonomien, mens akkurat nå er gassen mest et barometer på været.

Hvis gassen stiger raskt i pris nå får det innvirkning på strømprisen, og inflasjonen direkte. Mens effekten av oljeprisen gradvis innfases i prisene, normalt opp mot et år.

Så stigende gasspriser og fallende oljepriser er en giftig cocktail.

Olja bør opp, særlig hvis det blir vindstille i Europa neste måned. Gøy hvordan Lagard styrer økonomien, og været gir Lagard motvind, med flau bris.

2 Likes

I morgen vil de europeiske gasslagrene vær på sitt laveste siden juni 2022, og det er fortsatt 2 måneder igjen av fyringssesongen. Lagerbeholdning bunner normalt ut i start april.
Nå er det også slik at fyllingssesongen er i april til november, som betyr at, kanskje ikke så intuitivt, at prisen normalt stiger fra april og utover, og synker gjennom vinteren.

Mao så blir det spennende å se hvordan prisene utvikler seg, de stiger fortsatt, når de normalt skal synke, og lagrene er som sagt litt skjøre, og utsatt for vær og (lite) vind.

1 Like

Gassen er i dag 90 dollar fatet olje, mens brent er 76 dollar fatet, så gassen blir stadig dyrere i forhold til olje.

Skrev også for 2 og en halv uke siden at:

Ser man tilbake på Tysklands gassforbruk i den perioden er det tydelig hvordan det været påvirket gasslagrene i Tyskland

Fra starten av februar er det meldt om en ny periode med lite vind, og muligens et høytrykk som i verste fall kan bite seg fast over Europa i en lengere periode, situasjonen under er om en uke slik eden er i de fleste store værmodeller:

Jeg har tegnet inn 2 piler som viser “thug of war”, etablerer høtrykket seg, slik modellene viser per nå så er følgende situasjonen mid februar

Et høytrykk, eller antisyklon midt i Skandinavia, som ikke bare gir vindstille i hele Europa, men også gir til forskjell fra sist:

Kaldt vær i tillegg:

Da vil gasslagrene falle veldig fort, og potensielt over en lengere periode.

Situasjonen i land som Frankrike og Nederland kan jo bli uhyre interessant, hvis gasslagrene skulle gjøre et svalestup i 2-3 uker:

Denne artikkelen for 3 dager siden påpeker det opplagte nå

Så værmessig går vi inn i en interessant tid nå; etablerer høytrykket seg de neste ukene, eller er EUs beslutningstakere heldige, min prediksjon fra november var i alle fall at:

Og EUs beslutningstakere har i stor grad basert seg på at vi skal ha flaks nok en vinter. Kanskje det skjer, og lavtrykkene feier inn over Europa om 2 uker, det kan faktisk skje. Men det er ikke poenget heller, poenget mitt har vært at man har satset på å unngå uflaks. I lengden holder ikke det.

1 Like

Kan det hende at EU-representantene så på værmeldinga og fikk kalde føtter når de plutselig finner på noe som virker helt vanvittig sett i lys av siste års hendelser

Og merkelig nyheter som dette dukket opp for to dager siden:

Danskene skal selvsagt følge med på hva russiske Gazprom foretar seg på danske område:

Men utrolig nok så skal russerne få lov til, med danskenes velsignelse å planegge veien videre fremover:

Selvsagt i mumbu jumbu språk, slik at det er sagt uten at folk oppfatter hva som egentlig sies.

I praksis så legges det opp til, slik jeg lese dette, at danskene skal overvåke russernes reparasjon av NS2, slik at alt er klart hvis man skulle ombestemme seg om noe.

5 Likes

Har ikke snakket mye om SSW (sudden stratospheric warming), skrev en linje i desember (referert over) for det er et fenomen som ikke dukker opp å ofte til at det er så relevant å snakke om, sist gang det påvirket Europa var i 2018, og ga “The Beast from the East”.

En SSW gir ikke garantert en kuldebølge i Europa, “bare” 2 av 3 tilfeller, og større sannsynlighet enn det hvis vortexen splitter.

Hvorfor snakker jeg om dette nå? Jo fordi for første gang på svært lenge så har en SSW dukket opp i en værmodell, nærmere bestemt i GFS, og med temperaturøkning, og splitt fra 13- 16 februar. Normalt tar det 2 uker fra kompresjonen (oppvarmingen) i stratosfæren forplanter seg ned i troposfæren, og surrer til den polare vortexen, snur vestavindene østlig og at man i Europa kan få samme værforhold som andre siden; tilsvarnede nordlige Kanada hvis kaldluft fra Sibir velter inn. Ganske likt set-up et i 2018, på tidslinjen, kun 3 dager etter denne gangen.

Så er 1000-kroners spørsmålet; iom at dette nå for første gang på lengde dukker opp i vær-modellene, hva er sannsynligheten for at det faktisk skjer? Jeg aner ikke. Men nå er det ute der i alle fall. Kanskje modellene forandrer seg over helgen, eller blir tydeligere?

Temperatur akkurat nå på høyde 10 hPa:

Med de normale sterke vindene som holder kaldluften på plass over arktis hele vinteren

Til neste uke varmes det over Sibir

Men vindene holder fortsatt ting i orden

Men så skjer SSWen, og dessuten med splitt

Og da blir vortexen “fucka opp”

Og man kan med god sannsynlighet gjenta 2018-vinteren, hvis SSWen utspiller seg.

Værmodeller, og selvsagt fram i tid, er ofte ustabile, grunnen til at jeg likevel skriver om akkurat denne SSW forcasten er at det er første gang i vinter, og på en god del år dette dukker opp såpass klart på radaren, og hvis det skjer er jeg rimelig sikker på at gassprisene vil gå til himmels, spesielt gitt dagens situasjon på gassmarkedet.

For de som er veldig interessert i hva som kan skje så kanman ta en titt på denne Youtube-videoen

Den er på 2 min og viser den polare vortexen fra oktober 2017 til april 2018.

Det interessante er hvordan splitten skjer ca 10-13 februar, og man ser at det blir “kaos” vindene snur, og det mest interessante, kaldluften som tar seg ned fra Sibir til Europa (østlig retning) fra slutten av februar til begynnelsen av mars. (se tidslinje 1:00 til 1:20)

Som sagt, jeg aner ikke hvor sannsynlig det er at dette faktisk skjer, men det er altså nå for første gang på årevis i spill, dvs “in the forecast”. Er værmeldingen en annen i morgen?
Aner ikke.

Om det er en low eller medium probability vet jeg heller ikke, men det vil garantert gi store konsekvenser med en 2018 vinter nå på gassprisene, om SSWen utfolder seg. Verdt å holde et øye på en eventuell utvikling her. Does it fizzle out, or realize?

9 Likes

Holder’u oss oppdatert her?:wink:

1 Like

10% toll på olje fra Canada. De har en rørledning til USA, ingen annen måte å eksportere oljen på. Jeg antar egentlig de vil begynne å bygge den kansellerte ledningen til en havn, så de kan selge til andre enn USA. (gjelder ikke all oljen, men endel)

EDIT

Higher prices at the pump

Canada is by far America’s biggest foreign supplier of crude oil. From January through November last year, Canada shipped the U.S. $90 billion worth of crude, well ahead of No. 2 Mexico at $11 billion.

For many U.S. refineries, there’s not much choice. Canada produces the “type of crude oil that American refineries are geared to process,’’ Lincicome said. “It’s a heavier crude. All the fracking and all the oil and gas we make here in the United States – or most of it – is a lighter crude that a lot of American refineries don’t process, particularly in the Midwest.’’

Trump said Thursday that he hasn’t yet decided whether to include Canadian and Mexico oil in the tariffs he still plans impose Saturday.

If he did tax Canadian oil imports, Lincicome said, “how the heck does that shake out? My guess is that it shakes out just through higher gas prices, particularly in the Midwest.’’ TD Economics figures that Trump’s tariffs could push up U.S. gasoline prices by 30 cents to 70 cents a gallon.

Sååå, amerikanske raffinerier har ikke noe alternativ til kanadisk olje? Det er mao en grunn til at tollen på olje fra Canada er 10%, ikke 25%, for det blir høyst sannsynlig en prisøkning i USA i utgangspunktet? :thinking:

5 Likes

Opec dropper Rystad Energy

Garantert fordi Rystad er kronisk negativ mot oljen ialle analyser, samme gjelder EIA.

The US Secretary of State will modify or rescind existing sanctions waivers and cooperate with Treasury to implement a campaign aimed at driving Iran’s oil exports to zero - US Official.

4 Likes

2025…det året tollmurer og sanksjoner ble reist verden over!

Skjønner at det er uenighet i gruppa om LNG, for her har feks Latvia passet godt på, og har gode lagre, mens Frankrike ligger nå faktisk an til å gå tom…

Slik ligger det an i kveld

Og sånn var ståa 14. november

Frankrike har gått fra fyllingsgrad 90.7% til 34,0% på 2 og en halv måned, ned 56,7% poeng, og det når 3 av 5 måneder med “fyringssesong” er unnagjort.
De har selvsagt atomkraft, og havner, men går de tom så havner de i en situasjon hvor strømprisene kan gå i taket.

Husk at lav fyllingsgrad betyr lavere trykk, og senere rate på uttak av gass. Det er derfor prisrekorden på strøm er i Frankrike, og den er fra april 2022, selv noen kjøligere morgener i april i absolutt temperatur er langt varmere enn en kald dag i januar eller februar.

Latvia har styrt sine lagre langt bedre.

Nederland ligger nest dårligst an. Forøvrig vil vi gå inn i en periode nå med middels lite vind og godt trekk i gasslagrene. Tyskland har gått fra 95,5% til 53,4% fylling på 2,5 måneder med 2 måneder igjen av sesongen.

Selvsagt hyperbolsk og teoretisk, men skulle man få en SSW på tampen nå og en kuldebølge i slutten av februar, begynnelsen av mars, så ville tusener av europeere fryse ihjel om man hadde kuttet russisk LNG på dagen nå.

1 Like

Skrev om at EU så “the writing on the wall” i starten av desember i fjor (ref det jeg har linket opp under), og de kom med nye anbefalinger til landene, med avlesninger i februar og mai. Nå ser de at dette ikke kommer til å gå, og kommer med nye innrømmelser i dag:

Innlegg fra start desember:

1 Like

En stund siden jeg har skrevet om strømpriser og kraftsituasjonen i Norge, men siden gassprisen henger sammen med strømprisen, og gassprisen har passert 93 dollar fatet olje, og den høyeste prisen på over 2 år, så kan vi ta en titt, for det er et par ting som tyder på høy strømpris i hele 2025.

La oss ta det som tilsynelatende ser flott ut, høy fyllingsgrad i hele landet, jippi !:

Men etter hvert som vi zoomer inn er det litt mindre bra, feks er det jo litt mindre i Sør-Norge, og det er viktig, for Nord-Norge er avskåret fra Europa, mens kraftledningen på Sørlandet har god kapsasitet.

Hat tegnet inn en liten strek for å vise hvor mye mer enn normalt det er i magasinene i Sør-Norge; det er 4,3% over normalen, tilsvarende 2,5 TWh.

Nå begynner jeg å nærme meg, men først en kikk på været, det er de neste 2 ukene meldt om 0- 10 mm nedbør i hele sør-norge fordi det plasseres et høytrykk der, hva som skjer etter det er uvisst.

Og da bli spørsmålet; hvis vi ikke setter noe penger inn i banken neste 2 uker, hvor mye står på konto da?

Ikke så mye viser det seg:

Jeg har satt krysset ganske så presist siden vi det har falt litt nedbør og det er inkludert i prognose for uke 6, og vi er noen dager inn uke 6 slik at krysset mitt samvarer med værmelding onsdag til t.om onsdag, mens ukesbasis er fom mandag.

Med andre ord så “mangler” det solide 16-17 TWh i banken for 2025 sesongen, og da er vi faktisk litt bakpå selv om vi vannbanken (ikke snøbanken) er et overskudd på 2,5 TWh.

Da blir det selvsagt et problem at kraft-eksporten kommer til å sette ukes-rekorder som perler på en snor:

Så får det bare være at NVE er så inkompetente at de ikke vet hvilket år det er i sin siste kraftsituasjons-rapport.

Så kan det sikkert bli veldig mye regn senere som tar igjen det tapte, hvem vet, men ligger du under med 2 mål i fotball er sjansen for å vinne selvsagt mindre enn om stillingen er 0-0.

Politisk betyr det at Støre sitt valgflesk om fastpris på 40øre blir mer og mer forlokkende, og mindre og mindre realistisk. En herlig kombinasjon for å bli bondefanget i 2025-valget.

5 Likes