Er ikke noe problem for staten med 40 øre i fastpris til private.
Problemet er at det blir harde valg som jeg (tror) de ikke kommer til å gjennomføre /gå tilbake på.
Hvis det er i ferd med å tømt i vårt felles vedskjul så blir det uholdbart om jeg fyrer det jeg vil.
Hvis du tenker deg om så dukker det alltid ting opp som er så viktig at man må justere kurs.
Heldigvis blir det problemet mindre hvis man har makta, da handler det mer om å få gjennomført det slik at man ikke ser ut som en idiot. “Ingen kunne forutse dette på forhånd”.
Og apropos “ingen kunne forutse dette på forhånd”. Utrolig å se hvordan EUs politiker vrir seg i gass-spørsmålet.
Jeg skrev i november i fjor at jeg synes det er uansvarlig av EU å satse på nok en usedvanlig mild og vindfull vinter, og stilte spørsmålet; hva om det blir en kald vinter og lite vind?
Støre satser på det samme, masse regn , og hvis det blir lite regn, så er det uansett ikke så synlig, og dessuten blir 40 øre mer attraktivt med lav fyllingsgrad, og utsikt om høye priser.
As we speak er gassprisen på full fart oppover, opp en dollar målt i ekvivalent “dollar per fat olje” og står nå på 94 dollar fatet olje, eller 55,30 EUR/MWh.
Det var fullt mulig i november å se at det ville bli manko på gass, og at strategien til intelligensiaen i EU var “like gunstig vær som de foregående vinterne”.
Men nå er det full panick mode, selv om det skulle blåse litt opp etter det vi allerede vet om været De nærmeste ukene så blir fint uttrekk av gass fra lagrene, og skulle det i verste fall bli kaldt og lite vind på tampen, som det fortsatt kan bli, så må man enten skru av industri eller la folk fryse ræva av seg. Begge deler får politiske konsekvenser.
Tårner det seg skikkelig opp så kan man jo måtte velge mellom.
- Kaste Le Pen i fengsel, forby AfD og erklære valget i Romania ugyldig pga tik-tok videoer
- Ta sjansen på å at Le Pen og AfD får politisk makt.
- På en finurlig måte åpne North Stream igjen, og håpe at “ingen merker noe”, og at det bare en dag er sånn.
Mye rart som skjer nå som tyder på alternativ 3; Danmark lar russerne reparer NS2, debatt og krangling mellom EU land om unntak i gassimport osv.
EU har gamblet på gunstige værforhold i stedet for en robust energistrategi og står nå i en situasjon hvor valgene er svært få og politisk kostbare. Når realiteten treffer vil fleksibilitet sannsynligvis overstyre prinsipper og vi kan ende opp med en stille tilpasning der russisk gass igjen finner veien til Europa uten at noen offisielt innrømmer kursendringen.
India vokser i etterspørsel…
Prisen på naturgass stiger videre, nå på 99 dollar fatet olje, dvs over 58 EUR/MWh for TTF, den nederlandske naturgassen og proxyen på LNG.
Mer interessant er TTF har steget jevnt og trutt, men det tekniske bildet sier «break out».
Det fundamentale bildet sier dessuten det samme…
Fra et klimaperspektiv er det jo bra at man brenner gass og ikke kull, men når kull-prisen har falt 30% siste månedene, mens prisen på gass nå er er nesten 100 dollar fatet olje ekvivalenter, så renner jo pengene ut av europeiske statskasser, og fyrer opp inflasjonen, så fra et økonomisk ståsted er det rart at man ikke fyrer (enda) mer kull.
LNG-bransjen håver inn nå.
Ser “stygt” ut det her, men bra om man er investert:) Tror du man kan kunne nå price cap EUR180, i så fall hva tror du vil skje?
Når får vi se saker hvor AP får støtte fra H for å gjennomføre politikk?
På en god del punkter, så er H nærmere AP enn de er FrP.
Lykke til
Skal godt gjøres å holde på noe forutsigbart med galehuset i DC som slenger med leppa til alt
Noen som tror at Israel kommer til å angripe Iran?
Har de ikke angripet nok land?
Har ikke Trump sagt at Israel skal få MOAB, “Mother of Al Bombs” (Massive Ordnance Air Blast på fagspråket)? Hva er vitsen med nye leker om man ikke skal kunne leke med de.
Jeg tror også at et angrep kommer, da med Israel som proxie for USA. Det er tross alt lite som kan tilskrives defensiven kapabiliteter i disse bombene.
Om noen vil flagge siden det er snakk om mulige fremtidige Israelske og andres angrep i Midtøsten, så vil jeg bare poengtere at jeg mener dette er potensielle utfall som er særdeles relevant for oljeprisen.
Hørt NRK nyhetene i dag?
USA og Israel blir stadig krassere i omtalen av Iran.
Ja – jeg er overbevist om at det kommer til at ske – Trump er meget sur på Iran, specielt efter Trump fant ud af Iran havde udstedt død over Trump.
Israel har også fået MOAB bomben — og vi har set når Israel angriber Iran starter de med at slå alle S300 og S400 ud af spillet – så er der fri adgang til målet.
Ikke spørgsmål om det kommer — men snarer hvornår !!
DK
Publisert 11:19
Oslo (Infront TDN Direkt): Opec+ vurderer å utsette opptrapping av produksjon fra april, ifølge delegater.
Det melder Bloomberg News mandag.
Er det kommet nyheter som skal tilsi ny kollaps i TTF idag? Ned ytterligere 6% idag, til under €48/MWh
Er det et spill på at man tror det blir tilgang på russisk gass før neste vinter?