Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Jeg har i alle fall tenkt det siden nyheten i slutten av januar

om at danskene skal la Gazprom sikre (les reparere) NorthStream pipeline.

Samt at de store EU-landene, Frankrike, Nederland, Tyskland tenker som følger (

Mens baltiske land og Norden, og Polen, selvsagt er veldig i mot , de har jo sikret seg med gass, og bruker også mer på NATO (baltiske land + Polen), mens de store landene ikke har råd, og hvis de bruker noe så kan det i beste fall bare fremstå som en innsats.

Det er vanskelige valg, som jeg satte på spissen for 11 dager siden:

Men selv om gassprisen har falt fra 100 dollaer fatet olje til 82 dollar fatet olje, så er gass fortsatt dyrt, og opptrenden er ikke brutt, kan være tekniske ting og posisjoneringer også.

For normalen er at gassprisen synker fra oktober til april, og stiger fra april til oktober, fordi fyllesesongen er om sommern.

Og det er mer å fylle på enn 2 siste sesonger, her vist ved hvordan Europas desidert største forbruker av gas ligger an, og hvordan jeg tror det bunner ut, og det faktum at gass var uorvelig dyrt fra midt 2021 og gjennom 2022 og var hovedårsak sammen med lock downs til inflasjon

Tyskland har som sagt brukt mye gass, og 70 til 80 TWh bunn tilsvarer min gule streker.

Mine streker tilsier en aggressiv fylling, som selvsagt er vanskelig hvis man ikke får prisene ned, dvs økt tilgang på gass, alternativt ved veldig gunstig værforhold, med jevnt masse vind, hele tiden.

Blir gassen dyr så må man heller justere ned målsetning på fylling, og satse på en veldig vindfull og mild neste vinter. Får man en vinter som i år med mindre vind enn vanlig, men ikke veldig kaldt, så holder det ikke å fylle opp til 70%, da blir det tomt med en identisk vinter som det ser ut til å bli i år (gitt ganske normale omstendigheter resten av vinteren) Tyskland var 97% fylt i november 2024…

5 Likes

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/3MKOVA/oljeanalytiker-om-toppmoete-helt-klart-ikke-bare-om-ukraina

1 Like

Mer om Israel sine planer om og angripe iran .

2 Likes

Vel og bra å ikke bli avhengig av russisk gass, men å satse enda mer på sol og vind skjønner jeg ingenting av.

Akkurat nå sitter Europa med lua i hånda politisk, fordi de med det grønne skifte har malt seg inn i et energi-økonomisk hjørne, og så er det mer av det samme; ustabil energi hvor all aktivitet passivt skal dikteres av vær og vind.

10 Likes

mye ekko her nå :sweat_smile:

2 Likes

Hvorfor faller oljen på disse nyhetene?

Virker urealistisk at Iran skal angripe Israel først. De to siste gangene var det som et svar på Israels angrep på konsulatet og likvideringen av Hamas lederen som var i Tehran. Med Trump i det hvite hus så hadde det vært galskap fra Iran å angripe Israel.

Faller oljeprisen nå på grunn av fredsprosessen i Ukraina?

Gassmarkedet er veldig spennende, siden prisene er veldig høye nå, og lagrene i Europa er lave, og mye lavere enn i fjor:

Noen steder er det verre, som i Ukraina:

Og derfor er selvsagt det spørsmålet høyt på agendaen nå

Hovedoverskriften “makes sense”, men det er en del informasjon i artikkelen, som helt sikkert er sant, men likevel får meg til å stusse.

image

U/tsagnet er altså at Ukraina skal fylle gass til samme nivå som de startet årets sesong på, dvs 27,2% fyllingsgrad, dvs 60-70% mer gass enn i fjor.

Når man da vet at mye av den gassen må importertes

Og at gassen er blitt dyr så dukker det opp et et økonomisk spørsmål.

I tillegg så brukes det allerede midler på gass denne vinteren

Og det kommer altså i konkurranse med andre land som ligger bakpå i ft til i fjor. Tsykland startet sesongen med komfortable fyllingsgrad.

De var faktisk på solide 97,6% starten av november, og min referane viser 95,4% i midten av november.

I dag er stå som følger:

En fyllingsgrad som ligger langt bak i fjor.

I fjor bunnet det ut på 65%, og de fylte til 97%, dvs 32% poeng.

Litt enkel matte tilsier at tyskerne må i prosentpoeng øke reservene dobbelt så mye som i fjor for å nå sitt 90% target.

Klarer ikke helt se for meg at gass kommer til å bli billig. Skulle tro at produsenter av gass bør kunne tjene litt penger i år. Equinor? Vår? Hvem vet?

3 Likes

tror forsvarsbudsjettene dra opp disse søylene hvis vi en dag skal erstatte USA sin plass i EU… :thinking:

(Kilde)

2 Likes

reagerer selv på denne “greit nok med det vi har” holdningen til selskapene på norsk sektor… :thinking:

https://www.dn.no/energi/tim-dodson/sidsel-lindso/equinor/tidligere-letesjef-i-equinor-mener-oljeselskapene-ma-ta-mer-risiko/2-1-1782338

dette er ikke lett…men tror heller på f.eks. trinnvis SKATTELETTE(utav tot. energimiks:2%/5%/10% osv…) enn å straffe selskaper med “CO2 avgift” og annen “ESG” reguleringer.

på denne måten trigger det en insentiv til å investere utav egen kapasitet,enn at politikk skal overstyre selskaper og tvinge systemet til industrien kommer i knestående og hemmer produktiviteten underveis…

5 Likes

:fuelpump:Shell kommenterer den enorme LNG-veggen som kommer fra USA(og Qatar) innen 2030…

2 Likes

U.S. Crude Oil Inventories

• Actual: -2332K (a decrease of 2.332 million barrels)

• Previous: 4633K (an increase of 4.633 million barrels last week)

• Estimate: 2400K (analysts expected an increase of 2.4 million barrels)

What it means: This week, U.S. crude oil stockpiles dropped by 2.332 million barrels. That’s a big shift from last week, when they rose by 4.633 million barrels. The market was expecting inventories to grow by 2.4 million barrels, so this drawdown (reduction) was unexpected. A drop in crude inventories often signals stronger demand or lower supply than anticipated, which can push oil prices up since less oil is sitting in storage.

U.S. Cushing Crude Oil Inventories

• Actual: 1282K (an increase of 1.282 million barrels)

• Previous: 1472K (an increase of 1.472 million barrels last week)

What it means: Cushing, Oklahoma, is a key storage hub and the delivery point for West Texas Intermediate (WTI) crude oil futures. This week, inventories there rose by 1.282 million barrels, slightly less than the 1.472 million barrel increase from the previous week. No estimate is provided here, but this buildup suggests more oil is being stored at this critical location. It could indicate slower movement to refineries or increased supply arriving at Cushing, which might temper bullish price movements if it signals a bottleneck.

U.S. Gasoline Inventories

• Actual: 369K (an increase of 369,000 barrels)

• Previous: -151K (a decrease of 151,000 barrels last week)

• Estimate: -1400K (analysts expected a decrease of 1.4 million barrels)

What it means: Gasoline stockpiles went up by 369,000 barrels this week, reversing last week’s small decline of 151,000 barrels. The market had anticipated a significant drop of 1.4 million barrels, so this unexpected buildup suggests weaker gasoline demand or higher production than expected. More gasoline in storage can put downward pressure on gasoline prices, as it implies supply is outpacing use.

U.S. Distillate Inventory

• Actual: 3908K (an increase of 3.908 million barrels)

• Previous: -2051K (a decrease of 2.051 million barrels last week)

• Estimate: -2762K (analysts expected a decrease of 2.762 million barrels)

What it means: Distillates (which include diesel and heating oil) saw a massive increase of 3.908 million barrels this week, a sharp turnaround from last week’s decline of 2.051 million barrels. Analysts had predicted another drop, this time by 2.762 million barrels, so this big buildup was a surprise. It could mean refineries are churning out more distillates or that demand (e.g., for diesel or heating) is lower than expected. Excess distillate supply might weigh on prices for these products.

2 Likes

Gul strek er gasslagrene i Tyskland nå.

Gassforsyningen i Tyskland er stabil. Forsyningssikkerheten er garantert. Federal Network Agency vurderer for tiden risikoen for en anstrengt gassforsyning som lav. Likevel er økonomisk gassforbruk fortsatt viktig.

Gassprisene har falt fra nesten 60$ til rett over 40$ på et par uker. Varmt vårvær som gjør at faren ble avblåst for denne gang?

1 Like

Prisen har falt av 2 grunner, slik jeg ser det:

1. Markedet ser muligheten for enklere tilgang til russisk gass som følge av Trump sine utspill.
  2. EU vil innføre mer fleksible mål mtp fylllingsgrader for gass.
    F.eks. ikke 90% til november.
1 Like

Store svingninger for TTF. Opp rundt 10% nå.

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

1 Like

Klart det, og fasiten ble at den i et “low to medium probability scenario” endte med å “fizzle out”.

Nå er det imidlertid ny spenning, og jeg skal forklare i detalj, men tar kortversjonene først; nå er det en medium to high probability, men det store spørsmålet er timingene, for jo senere på året desto mindre effekt, siden den naturlig syklusen er en gradvis oppvarming (mindre kald stratosfære).
Jeg synes det likevel er ganske interessant å følge med på siden det i slutten av mars fortsatt er betydelig med kaldluft i slutten av mars (lag-tid fra SSW til effekt i troposfæren er ca 2 uker). Og som alle vet kan det fortsatt bli veldig kaldt i slutten av mars og starten av april, også nedover i Europa.

For gassprisen er selvsagt relevansen av lagrene er normalt på bunn i slutten av mars/begynnelsen av april, så en ekstra dipp i lagrene på denne tiden, når normalt skal bunn ut og snu sakte oppover passer selvsagt ekstremt dårlig nå som fyllingsgraden i europeiske gasslagre er lave.

Absolutt verdt å følge med på!

Langtekkelig /nerdete forklaring for å sette perspektiver på hva som kan skje.

Følgende artikkel oppsumerer det jeg skrev ved forrige korsvei og var vurderingen den gangen:

Modellene hintet om en SSW-event

Og det som skjer er at den plutselige oppvarmingen gjør at “zonal winds” sakker mye ned, og hvis de når den magiske 0-grensen, og snur så bryter den polare vortexen sammen, og kald luft ramler ut fra arktis.

I begynnelsen av februar så var “hintet om SSW” reflektert i at noen modeller viste “break up of zonal winds” (1 strek = 1 modell).

Den gangen så det slik ut:

For noen dager siden viste det følgende:

Oppsummert i denne artikkelen fra i går:

Som sagt så er det vanlig med oppvarming utover våren og stabilisering i sommersesongen, så spørsmålet er hvor kraftig oppvarmingen nå er, om “zonal winds” faktisk snur og hvilken mengde kaldluft som fortsatt er i Arktis.

1 eksempel under for å sette perspektivet, først 2018 sesongen som skapte “The beast from the east” med snø i England, har merket opp i grønt oppvarming fra -70 til -30 grader i begynnelsen av februar, og når kulda kom i slutte av februar. Merk at det er samme høyde her ( 10hPa).
Nå kan det skje oppvarminger uten at det er en SSW, det er hurtighet og verdi som bestemmer om zonal winds breaks (sjekk konfidensintervallene)

Akkurat nå er så er dn polare vorteksen i god stand, med tenparaturer rundt 60-70 minus og kraftige “snurrebass-vinder”

kt = kilometer i timen

Men på kvinnedagen vil det se annerledes ut:

Og vortexen splitter:

Og bryter etter hvert opp, og snur:

Det kan gjøre at vi kan en ekstra cold snap i slutten av mars / begynnelsen av april.

Og gasslagrene kan utvikle seg som følger i Europa:

Mao ned mot 25%, og ikke bunne ut på noe under 35%, og over 30% slik det absolutte minimums-målet til EU er.

Jeg har fulgt nøye med på SSW, og artikkelen fra i går er den første som jeg har sett siden start av februar, så mitt tips er at ingen andre enn spesielt interesserte meterologer har dette på radaren, ennå.

Så er selvsagt disclaimern en min denne:

2 Likes