Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

På det tidspunktet, så varmer solen bra, spesielt lengre ned i Europa. Blir kaldt her oppe da

Som sagt, dette er en værmelding som betyr at det ikke er garantert å skje. Og hvis det skjer så er det også avgjørende hvor kald luften kommer fra.
Men kort sagt er det en risiko for at vi Europa kan få samme vær som det på tilsvarende tid et i nordlige Québec/Hudson Bay. Og der er det ganske kaldt.
Poenget er at det er ikke er utenkelig at det kan gå ned mot uvanlig kaldt , potensielt alle steder / hvor som helst i Europa. Så kan de som vil ta en titt og se hvor kaldt det er i månedsskiftet mars april, enten vi snakker Tyrkia , England eller Norge.

Jeg er mer spent på høsten/neste vinter.

Har en kollega på jobb, hvor kona jobber for en av strømprodusentene på vestlandet.

Dem har en indikator som forteller dem når den offisielle snøsmeltingen begynner.

Den trigget nå i februar. Lenge før den skal. Men de har en dato hvor man må ha passert før den blir “reell”.

Spørsmålet er jo hvordan det står til med snømengden i den norske fjellheimen i år. Er vel flere skianlegg som har slitt med lite snø. Hvis det er lite snø, og man trigger snøsmelting (dog ikke offisielt) allerede i februar. Så kan det bli lite fyllingsgrad til høsten/vinter, med mindre man får en våt periode i forkant.

1 Like

Det er svært lite snø opp til i hvert fall 900m+. Har et lokalfjell med 50-70 cm snø i stedet for det typiske 100-150 cm.

1 Like

Det er rekordlite snø i fjellheimen, ser man på siste ukes vassmagasinrapport så mangler det 15 TWh i forhold til normalt, jeg vil gjette på at det meste er i Sør-Norge

Mens det bare er litt ekstra i vannmagasinene ift normalt i Sør-Norge

2,6% poeng over normalt, dvs tilsvarende 1,5 TWh.

Hvis det er ca 12TWh i manko for Sør-Norge så betyr det at smeltesesongen gir 12/57,4 = 21% poeng mindre fylling enn normalt.

Så hvis været blir helt normalt ut 2025 så ligger vi an som grønn linje til høsten, og det er først da det blir ordentlig synlig at det er “litt mindre penger i banken på årets første vårdag,” 1. mars.

Det kommer jo rimelig ofte er siste krampetak fra kong vinter i mars april med 40-50 cm snø, så det kan ordne seg

2 Likes

Det stemmer, pronose for uke 9 ser dårlig ut men uke 10 ser bra ut; prognosen under fra Norges største vannmagasin; Blåsjø, det kommer over en meter, eller nesten 120 mm, det er tilsvarende 3 uker normalt i de trakter, så det blir forhåpentligvis så det synes

image

Jeg tipper vi ender på grønt kryss, men fortsatt 10 TWh i manko.

1 Like

Glad jeg ikke bor der :see_no_evil:

1 Like

Oppdatert værvarsel på zonal winds viser en stadig økende sannsynlig for at det blir “disruptions” i været i månedsskiftet mars/april.

Det som i så fall blir spenningsmomentet , om det slår, which is seems as it does, er hvor kaldluften ramler ut. Artikkelen under viser at neste steg er plassering høytrykk og lavtrykk i tillegg bestemmer hvordan det blir.

Det kan bli enten uvanlig varmt (1), eller uvanlig kaldt (2) på et valgt sted (her London) (eller ikke noe spesielt av noe). Selv om det er mer sannsynlig at det blir kaldt enn varmt.

For det er vanskelig, før man nærmer seg, å si hvordan været faktisk siden det er ca 2 uker lag-tid fra SSW i stratosfæren til været utfolder seg.

For prisen på TTF-gassen er det jo definitivt avgjørende at kaldluften havner i Europa, og ikke i USA, Asia , eller Stillehavet.

Som en side-note så er det relativt sikkert at SSWen vil medføre masse skriverier om at kulda eller varmen er ekstrem-vær og skyldes global oppvarming.

For the record en illustrasjon om hva vi snakker om:

3 Likes

Ok, da justerer jeg posisjonene mine deretter.

1 Like

https://e24.no/boers-og-finans/i/wgpXRM/oljeprisen-faller-braatt-etter-opec-varsler-produksjonsoekning

1 Like

Da var vi her igjen, i ingenmannsland.

4 Likes

La denne inn på Russland Ukraina-tråden:

Som startet med denne:

Så selv om gasslagrene er svært lave, og en major SSW skjer om noen dager som kan forplante seg ned i troposfære i slutt mars start april og potensielt gi vintervær i Europa, så er prisene godt under det de var for litt siden. Egentlig burde det ligge an til priseksplosjon…, men hvis russiske gasskraner åpner så blir det jo annerledes.

Skal ikke påstå at jeg har skjønt dette, men gassmarkedet er veldig spennende nå, både fra et økonomisk og geopolitisk ståsted.

2 Likes
1 Like

Har Snøffelmeteorologen et oppdatert Sudden Stratospheric Warming -varsel ? :slight_smile:

SSW er 100% nå spørsmålet nå er mer hvor kald luften kommer, tror jeg. For jeg er ganske så sikker på at det er nok kald luft i Arktisk til at det kan bli vinter i store deler av Europa.
Tror det blir blokkerende høytrykk, men blir det over Grønland så holder det kanskje ikke, men nærmere Norge bedre.
Blir nok mye «ekstremvær».

En liten joker , som jeg har skrevet om på olje tråden, og Russland-Ukraina-tråden, som jeg imidlertid lurer på er om markedet har begynt å prise inn; at North Stream skal åpnes i løpet av året.
Det forkludrer litt på hvor hardt gassprisen kan gå.

Edit:
Hadde vært spennende med et opsjon bet på byks i gassprisen på disse nivåene på TTF-gassen, lagerene er veldig lav og et ekstra trekk i månedsskifte mars april kan jo sende prisene ordentlig høyt, siden TTF er en proxy på LNG, og basically er Europa 250 skipslaster manko, og potensielt mer. Men hvis russisk. rørgass kommer på så forandrer jo det bildet mildt sagt.

1 Like

https://www.wetterzentrale.de/

Hvis man går på GFS modellen og Nordishemispere, og sjekker vinden i stratosfæren (høyde 10 hPa), så ser man hvordan man går fra polar vortex til 2 snurrebasser, skifte av vindretning og kollaps.

Basically reflekterer det som skjer der oppe også høytrykk og lavtrykk lenger ned.

Sjekk vindretning for slutt periode så ser det ut som kald lufte trekker mot Golfstrømmen i Atlanterenhavet , mens det trekkes varmluft inn i Øst-Europa.
Drar senter noe lenger øst så kommer kald luft ned i Europa i stedet. Og det mest eksplosive bør vel være rett over Østersjøen så man får kulde og kanskje tåke…

Disclaimer er at dette er min ukvalifiserte synsing. Poenget er at SSWen, som selv om den kommer kanskje for sent til å wrec havoc, likevel har potensial til å forstyrre og for tradere å gi muligheter i gassmarkedet.

1 Like

10 dagersen fra ECMWF har høytrykk over Grønland og noe kaldere luft mot slutten av perioden, men for å få et skikkelig utbrudd av kaldluft skulle jeg gjerne sett høytrykket over Arktis flytte seg nærmere Svalbard.

1 Like

Basically får en SSW effekt «her ned» 2 uker senere, og utover. Så der nok vanskelig å si noe ennå med noe sikkerhet.
Poenget er at SSW kan snu zonal winds, og akkurat det er er 100% sikkert nå. En SSW (steg 1) er ikke garantert å gjøre det.
Så steg 1 og 2 er sikkert pt; SSW og zonal winds.
Det som er usikkert er hvor påvirkningen kommer, og siden en sakte oppvarming er normalen er jo effekten mindre enn om den hadde kommet 2 uker, for å ikke si 1 måned tidligere. Og som sagt plassering av høytrykk og lavtrykk, men har tro på at det blir mye vær i månedsskiftet.
For gassmarkedet er jo rørgass fra Russland plutselig en joker i det hele.

Det som imidlertid også er sikkert er at gasslagrene alllerede er svært lave i Europa
, og de er faktisk lavere enn vanlig i USA og Asia også.

Dette er en ikke så godt kjent, men veldig god nettside på gassmarkedet, LNG også.