EIA virker kjøpt og betalt i deres analyser. Mye rare teorier der i gården
Snittpris på 68$ vil jeg si er høyt tatt i betraktning denne galskapen.
Sikker på at du ikke tenker på IEA oh ikke EIA, det er de som har hatt de snodige analysene slik jeg ser det.
Er vell ikke fryktelig langt uholdbar analyse basert på oljeprisen, toll og litt tregere økonomi. Hvis de er kjøpt og betalt av noen må det isåfall være Trump, siden han styrer der borte.
EU motvirker “panikkhandel” ved neste vinter
Ikke spesielt overraskende løsning, det har har vært ligget i lufta ganske lenge:
Det er likevel å utsette problemet, og igjen satse på en mild vinter til neste år, siden med slakkere krav til fylling så er prispresset mindre nå, men hvis man får samme vinter neste år som i år, med lite vind, og normal kulde så vil jo prisene kunne gå i taket.
For det er et faktum at fyllingsgraden i år ligger lavere enn i fjor, når dette også var et tema.
Tyskland har feks 29% fylt per 10. april 2025, mens de 1å på 68% på samme tid i fjor. Det er en ganske betydelig differense, særlig når de startet på 97% i november 2024.
Blir interessant å se hvordan dette utvikler seg fremover, om noen dager kommer rapporten for mars vil jeg tro, men ganske mye har kanskje skjedd i april også. Ser man på EU siden 1. mars og frem til nå så har lagrene gått ned fra 38,0% til 35,0%, dvs et netto tap på 34 TWh med gass:
Mens Frankrike siden 1. mars har økt fra 22,4% til 32,1%, dvs netto påfyll på 13 TWh
Eller sagt på en annen måte, EU uten om Frankrike, har siden første mars har tappet 47 TWh med gass mens Frankrike har fylt på 13 TWh.
Det interessante er imidlertid at de geopolitiske forutsetningen øker internt i Europa, for Frankrike skaffer, og har, som eneste land i Europa en sikker energisituasjon (hvis man ser bort fra noen nordiske land og Russland). Det kan se ut som at Frankrike fyller opp med russisk LNG, og i tillegg så har de atomkraften sin.
Tyskland for eksempel har en fyllingsgrad som er bortimot 40% poeng dårligere enn på samme tid i fjor.
Eller nesten 100 TWh mindre gass enn i fjor.
Det er selvsagt ikke sikkert at det er gjort med noe politisk eller geopolitisk tanke, men grepet gjør at Frankrike har andre forutsetninger enn andre Europeiske land for å tåle energi-messig ubehag, både politisk og geopolitisk.
Går mot krig mellom US/israel og Iran, noen som har en kvalifisert gjetning på oljeprisen da?
Det kommer an på om Iran holder hva de sier om å bombe alt av Oljerelatert i nærheten og hvor mye de treffer, potensielt noen hundre dollar… Men sikkert mer 90ish. Er hva jeg ville tippet, håper bare Trump dropper det… Det er fælt nok det han har gjort i Yemen. Jeg hadde tjent en del på krig økonomisk, men er drittlei av å lese om allr som drepes uten mål og mening, håper ikke du heier på krig.
Stemmer dette er det helt klart ild varslende med tanke på hva trump har sagt.
Men det er vel sånn de har hatt det i flere år slik jeg har forstått det? De har alt klart og bruker dette for å ha en form for makt, men så ønsker de ikke sammenstille før de virkelig føler de trenger.
Jeg tror ikke det bør regnes som en nyhet, men mer skremselspropaganda. Mulig jeg har misforstått.
Og foresten så er det ikke bra, bare tragisk… Føler det er nok ett forsøk på å forsvare USA sitt maktmisbruk og hvordan de misbruker sin makt som verdenspoliti.
Trump vil garantert ikke ha krig pga oljepris, han elsker bare å vise hvor mye makt han har.
Uendelig mange mulige utfall som fører oss opp eller ned, men det meste er nok kortsiktig og Opec + sammen med generell lønnsomhet styrer markedet og prisene. 50 vil nok ikke vare lenge og heller ikke kom prisen går til 100. Det kan vel vare i noen uker, men personlig tviler jeg på lange tider med mindre vi ser 3. Verdenskrig for fult, da aner jeg ikke.
Doomberg er bear på olja og snakker om 50 dollar https://www.youtube.com/watch?v=-vCqXKlZuu8 - da er det vel bare å kjøpe SCO hos Nordnet da? Spørsmålet er hvordan det går med USD/NOK i samme periode man eier SCO? Jeg vurderer å kjøpe SCO når olja treffer eller nærmer seg ca 65 dollar, burde være masse motstand der. Antall eiere hos Nordnet, hehe: