Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Shale oil har hatt en solid økning i kostnader fra 30-40 $ fatet i 2019 til 60-80$ fatet i 2024, and rising. Så det er et tydelig problem mellom ønske i mer olje og lave priser for USA.

Når det gjelder shale oil, som har fallrater på over 40% så er det viktig å drille hele tiden, samtidig har jo gamle brønner et lavt kostandsnivå.

Jeg skrev innlegget under i januar, og antyder at den beste planen for USA om de ønsker å ha i pose og sekk er å åpne offshore, for å kompensere et fall i produksjon fra shale oil, så slik jeg vurderte det i janua så er jo planen om off shore helt korrekt for USA.

4 Likes

Hva tror du om Saudi?

Overraskende mye suspensjoner, å rigger som er flyttet ut til andre deler av verden.

Kan man se for seg økt opdragsmesgende for drilling, om OPEC skal fortsette med Høye volum fremover? Der å.

Basically tror jeg Saudi Arabia har nok kapasitet til å senke prisen til 20 dollar fatet, men at de har mindre reserver enn de sier.
Normalt kunnet SA funnet på nå å kræsje prisen for å bli kvitt marginale produsenter, men tror ikke de verken ønsker, eller tør.
Hovedsaklig fordi USA neppe egentlig ønsker å legge ned shale oil siden det blir skyhøye priser på andre siden, og fordi SA har mange forpliktelser og utgifter og må ha 85$ for å balansere budsjettet. så da er det ikke så fristende likevel å ta slike vågale grep.

4 Likes
3 Likes

Finnes det kanskje støtte her? Og kalde fisker på oljebørsen i Oslo?
Eller er det panikksalg og kaos i morgen??

Amerikanske oljesektoren startet i 4,1% pluss og er nå nesten 5% i minus, og faktisk over 10% med på det verste intradag.

1 Like

https://www.vg.no/nyheter/i/kwOmm6/trump-signerer-presidentorder-for-aa-oeke-kullproduksjon

Akkurat som jeg hevdet for en del måneder siden at er logisk at Trump kommer til å gjøre.
USA sitter på svartkullreserver like store som Kina og India til sammen, og kull er veldig billig energi.

4 Likes

Altså, med oljen og gassen så billig som den er nå, så gir det ikke så mye mening? Hadde gitt mer mening å få inn mer gass?

Iflg min TA, så er løpet kjørt for oljen. Vi var i en skjør overgang fra innstramming til mer ekspansiv rentepolitikk, noe som er svært vanskelig å få til uten krakk eller høy inflasjon. Nå ser det ut til å bære mot krakk og høy inflasjon.

2 Likes

Kinas industri går på veldig billig kull, og Kina produserer mye stuff. En 24/7 tilgang på billlig strøm er bra for amerikansk industri.

Gass i USA er veldig billig?

Jeg tipper dette bare blir støy i det store bildet, mye olje som er nært ulønnsomme nivåer om vi faller videre, Opec vil nok balansere, amerikanske selskaper vil nok redusere investeringer om de ikke tror trump og tollmurer skal endres.
Det vil nok prege markedet en stund til, men tror det kan være en god mulighet for en inngang. Kull blir nok sett ned på, men det bryr vel ikke Trump seg om.

2 Likes

Jeg er enig, men da må du puttet chartet ditt i month view. Sist gang oljen falt ut av trend som nå, så tok det 2-3 måneder med fall og 7-8 måneder med oppgang før den var tilbake på samme nivå som før.

Oljen falt egentlig ut av trenden for en god stund tilbake (aug 2024), men markedet har avventet hva OPEC og Trump faktisk gjør. Nå har vi fasiten på det…

Sist gang, så ble verdenshandelen strupet av Covid-nedstengninger over hele verden. Asia, Europa, USA. Denne gangen, så er det hovedsakelig handel inn og ut av USA som blir preget. Det burde mao være mindre alvorlig for verdensøkonomien. Nå er det mer alvorlig mellom USA og Kina, men for Kina sin del, så går 85% av eksporten deres til andre land enn USA.

Jeg har nevnt det i Ukraina-tråden, sanksjoner (eller toller i dette tilfellet) er egentlig kun veldig effektive hvis de er et samarbeid mellom Europa, USA og Japan/Sør-Korea/Australia.

2 Likes

Iskalde vil jeg si :cold_face: :fish:

1 Like

Brent under 60 dollar fatet nå….

Oljen ned 20% på en uke

Ikke alt han foretar seg som gir mening, nei…

"At utilities, the huge stockpiles are not just a storage headache. They’re a financial headache, too—as much as $6.5 billion in unused inventory, based on a $47.22 per ton average cost of coal delivered to power plants (including transportation) from January through September.

No power producer wants that much money idly sitting around. But it has become much harder to burn that coal without losing money. Low gas prices, as well as increased solar and wind generation, have made coal-fired electricity less and less competitive"

Mountain of coal at U.S. power plants a new threat to coal industry | IEEFA

Dette “tiltaket” kan jo ses i lys av Trumps “declaration of a national energy emergency”, som mest gir mening dersom maktmisbruk, underminering av demokratiske prosesser og reversering av tidligeres administrasjoners resultater er en sport. “drill baby drill”, men hvem vil drille hvis det ikke er lønnsomt?

Why the Trump administration is wrong about an energy crisis in the US, according to experts - ABC News

4 Likes

Prisen på olje er visstnok under break even price på US shale oil nye brønner.

Har forklart problemene på litt sikt med det før.

7 Likes

Jeg tenker Saudi Arabia tenker at det er på tide å kræsje oljeprisen slik at de får stoppet oljeprosjekter over hele verden, så de kan komme opp på oljepriser på 80$+ på sikt. Som det er nå, så er de dømt til rundt 70$ pga shale. Bedre med 6-12mnd på 50-60$ og så tre-fire år på 80$+.

5 Likes

Det som er spørsmålet er hvordan USA stiller seg til det, Trump vil ha lave priser til sine velgere, og at oljebransjen i US skal tjene penger, og dessuten at USA er energi sikkert i lang tid, i første omgang at det fremstår slik frem til mellomvalget i det minste. En gradvis overgang til off shore og kull kan jo bringe alle interesser i mål, selv om det er balansekunst.

Et annet grep er jo på en elller annen måte at Venezuela blir på en eller annen måte et sted der amerikanerne får utviklet oljeressursene. Så kan man jo fundere på hvordan det utspiller seg.

For Saudi-Arabia er utfordringen en befolkning som har blitt ganske så stor, og at de trenger 93 dollar fatet for a balansere budsjettet sitt. Da blir det tungt med 50 dollar over tid.

Og dessuten, pussig nok så må jo ikke rekylen bli for stor heller for da er jo shale tilbake. Snakker vi over 100 dollar fatet skjer jo det. Rekylen må ende i 80-90 dollar, med en usikkerhet om at SA kan gjøre det samme igjen.

USA er jo dessuten en viktig alliert for SA.

2 Likes

Det tok 4 år før shale hadde gjort tilbaketog sist gang, derfor jeg skriver at de nok fint lever med 50-60$ i 6-12 måneder for å få høyere pris i flere år. :stuck_out_tongue:

Kullet er mindre og mindre gunstig jo lavere olje/gassprisene er :stuck_out_tongue:

3 Likes

image

4 Likes