Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Stemmer, men kun Sikorsky S-92, som brukes til personell frakt til/fra land pr d.d

Snart kommer Kjos på vinger/propell igjen, med Leonardo helikopterne. Som også skal brukes til personell frakt.

Så vidt meg bekjent er det kun et stk SAR super pumpa, stasjonert på Vallhall, som er offshore.
Dette brukes til SAR og shuttle mellom div flanker.

Det var vel H225, en videreutviklet Super Puma versjon, som ikke er i bruk lengre etter Turøy. Denne er eldre og meg bekjent så ble den brukt som skyttelhelikopter på Valhall feltet. (SAR tjenesten i området dekkes fra Ekofisk feltsenter)

Edit: bommet litt på typenavnene

1 Like

Goldman venter 30-40 usd i olja:

Goldman kutter: Venter ny kraftig Opec-økning | Finansavisen

2 Likes

“We continue to call this a ‘managed’ unwind of cuts and not a fight for market share”, UBS’s Giovanni Staunovo said, as quoted by Reuters.

1 Like
3 Likes

Synes oljeprisen holder seg overraskende bra mtp. nyhetene. Hadde antatt et mye større fall mtp. fremtidsutsiktene og at det er stor sannsynlighet for at Saudi kjører på med åpne kraner.

Eller markedet som har tro på at Saudi ikke kommer til å gjennomføre det?

2 Likes

Det er endel geopolitisk uro i tillegg, bl.a. med Iran og Russland.

Joda, men Russland har vi hatt uro med i noen år nå og det er ikke mye nytt på den fronten. Iran er jeg for så vidt enig med, er mye usikkerhet. At det er Atomavtale-samtaler er jo et “positivt” tegn vil jeg mene.

Ukraina har ikke bombet russisk oljeinfrastruktur ettersom det ville ført til økte oljepriser for landene i Europa som importerer olje, mao skadet de landene som hjelper dem. Når oljeprisen som er såpass lav som nå, så har de rom for å gå etter oljen i tillegg til raffineriene. Resten av OPEC-landene ser ut til å øke sin produksjon. (Jeg har ikke lest at Ukraina vurderer dette, så kun min egen spekulasjon).

Angående Iran, så er det vel relativt sannsynlig at USA kjører på med sanksjoner mot iransk olje hvis ikke Iran bøyer av i atom-spørsmålet og rundt finansieringen av Houthi-aktiviteten i Rødehavet.

1 Like

Nå har jo oljen svekket seg i lengre tider, oljen var også mye høyere når Ukraina faktisk bombet russisk oljeinfrastruktur så kan ikke si jeg kjøper helt den. Det er jo heller ikke så lenge siden ? 2+ mnd siden de kjørte på med relativt store angrep ? Har mer tro på at det er russerne som eventuelt har klart å lage enn viss form for mer drone sikring rundt strukturen.

Iran vil jeg anta kommer til å bøye seg. Mest pga. de har allerede så interne konflikter i landet med befolkningen, at jeg vil tro de må fokusere på det først. Men vet jo aldri hvordan religiøse ekstremister tenker, så kan jo vær ønske tenking fra min side :sweat_smile: Vet heller ikke hva Israel kommer til å gjøre fremover. De herjer jo fortsatt på rundt med nabolandene, så kan vær det fører til enda mer eskalering.

1 Like

Bombet de ikke hovedsakelig raffinerier? :thinking:

Var hovedsakelig raffinerier ja. Men vil jo anta at det er det de kommer til å bombe framover uansett. Får ikke gjort så mye med råolje. Eventuelt kan de angripe ledningene som fører olje/gass fra de sørlige områdene til de nordlige slik at de får stoppet det.
Ser vekk ifra de nordlige da jeg antar det blir for langt unna, selv om dronene kan fly langt. Usikker på om Russland har så veldig mye raffinerier nord for Moskva? Vet det er 1 rundt St. Petersburg.

Jeg vil anta det de evt vil angripe er pumpestasjonene som er langs rørledningene.

Kanskje det som er mest logisk, men vil anta det kommer til hva som er enklest og mest strategisk i det lange perspektivet. Vanskeligere for Russland å forsvare hele ledningen kontra stasjonene.
Igjen, vet ikke hvordan drone forsvaret deres er. Har inntrykk at det har vært ræva, men at det har forbedret seg.

1 Like

Er det ikke egentlig litt merkelig, at vi ikke hører noe mer om russiske droner og spion skip langs våre egne olje installasjoner?

Var jo rapporter om at det var observert droner svært nær en rekke plattformer, samt skip som fulgte ruter langs div pipeline etc.

NATO skulle patruljere langs norske kysten, ( å gjorde det en god stund) men nå er det lenge siden jeg har sett noe krigsskip til havs, eller til kai langs norske kysten.

Er faren over?

1 Like

:100: enig!

Jeg tror på Anas og ignorer de fleste andre overskrifter for tiden.

Jeg er veldig enig i at det er mye geopolitiske bull case og bear case, så det er mye støy.

Opec sin økte produksjon er i realiteten bare ett go signal for de som overproduserer allerede til å fortsette.

Lav oljepris er bearish for for shale oil - bullish for gass, så for norske oljeselskaper er det litt dempende effekt.

Nå skal Saudi ha økt priser mot Asia som egså bør være positivt.

Opec har nok en plan, de vet hvordan de skal styre markedet og tåler perioder med lavere pris. De har nok litt lenger briller enn mange andre i markedet. Media elsker å feilsitere og få mest mulig klikk.

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-05-05/shale-driller-diamondback-trims-output-says-us-oil-has-peaked

Når en av de største aktørene i US shale oil, som sikkert har de mest profitable feltene, indrefileten, sier at det peaker så er det vel grunn til å tro at det er sånn.
Kanskje ikke tilfeldig at Saudi Arabia benytter muligheten nå som de kan skylde på Kasakhstan oa slik at man toner ned det politiske.

EDIT

2 Likes

Mitt eldgamle chart føles like relevant som før… :stuck_out_tongue:

Det er noe med at historien repeterer seg selv. Det er rett og slett OPEC som vil riste av seg de produsentene som produserer med lavest marginer.

7 Likes

Det er noe med at «the cure for high prices is higher prices», men også at «the cure for low prices is lower prices».

5 Likes