Russisk gass er ute i kulda, men i stedet for Ä si hÞyt at USA tar over later Europa som om dÞra fortsatt stÄr litt pÄ glÞtt
it`s on! âOPECâ
âKazakstanâ
NÄr det kommer til Opec sÄ anbefaler jeg denne. Personlig fÞler jeg Anas kan dette bedre enn de fleste og har nok litt mer kontakter i opec miljÞet, sÄ jeg tror han har ett litt annet syn enn mange fra vesten.
Industrien i Tyskland sliter pga av dette. Kollaps er et sterkt ord, men Tysklands Ăžkonomi har vĂŠrt i resesjon lenge og Europa er i ferd med Ă„ avindustrialiseres.
En kollaps skjer langsomt, sÄ plutselig. Akkurat nÄ er vi i den langsomme fasen, men kollapsen kan komme brÄtt, rÄtt og brutalt:
HÄpet ligger i at EU og resten av Vesten skroter det grÞnne skiftet
LÊrte noe nytt om Iran sin oljeproduksjon sÄ den var ikkje dum men litt lang kanskje
Utlyser rekordstore arealer pÄ sokkelen i TFO-runde
Energidepartementet lyser ut Ärets konsesjonsrunde pÄ norsk kontinentalsokkel, ifÞlge en melding.
Regjeringen tildeler letelisenser i modne omrÄder gjennom den sÄkalte TFO-ordningen.
â Vi skal lete mer, finne mer og utvinne mer. Derfor er det viktig Ă„ sikre selskapene stabil tilgang pĂ„ letearealer. Aldri fĂžr har det vĂŠrt et stĂžrre areal utlyst i en konsesjonsrunde. Det er bra for Norge og for Europa, sier energiminister Terje Aasland (Ap).
Selskapene pÄ sokkelen har sÞknadsfrist i september, og nye tillatelser skal tildeles i januar 2026.
â Videre leting og flere funn er avgjĂžrende for Ă„ begrense fallet i produksjonen pĂ„ kontinentalsokkelen etter 2030. Utvidelsen i Ă„r gir selskapene tilgang til betydelig nytt areal i Barentshavet og vi legger pĂ„ den mĂ„ten enda bedre til rette for Ă„ fĂ„ avklart ressursgrunnlaget i nord, sier Aasland.
TFO-omrÄdene er utvidet med totalt 76 blokker, 68 i Barentshavet og Ätte i Norskehavet, opplyser regjeringen.
edit:
Akkurat der bommer Trump, 40-50 dollar fatet vil vÊre svÊrt uheldig for US shale oil, og konsekvensene pÄ andre siden vil vÊre skyhÞye oljepriser og et styrket OPEC+.
SÄ fÄr vi se da, hva som faktisk skjer, kan jo vÊre dobbeltkommuniksjon mot Saudi Arabia.
Trump bommer vel pÄ det aller meste ikke bare Akkurat der.
Media elsker Ä fremstille Trump som en lettlurt idiot, sÄ hvorfor stÄr det next to nothing i norske medier om resultatet av tariff-forhandlingene mellom Kina og USA?, og nedsettelsen fra 145% til 30% for kinesiske varer, og fra 125% til 10% pÄ amerikanske varer, en differanse pÄ 20%-poeng.
Differansen har vĂŠrt mindre fĂžr
Og faktisk i Kinas favĂžr for noen Ă„r siden, slik at forskjellen âfĂžr og nĂ„â ser for meg ut til Ă„ vĂŠre 22%, i USAs favĂžr.
Ser man pÄ nivÄene nÄ kontra fÞr ser det ut som at Kina har sett seg nÞdt til svelge flere kameler.
Det pÄfallende er imidlertid fravÊret av idiotforklaringer av Trump i etterkant av avtalene.
Kjennes ut som et sikrere tegn pÄ at Kina var mer desperate enn USA, en selve de prosentmessige differansene.
NÄr det gjelder pÄstanden om at Trump Þnsker 40-50 dollar fatet sÄ er det en tolkning av Goldman Sachs basert pÄ hva Trump har skrevet pÄ Truth Social. SÄ det er ikke sikkert det er fasiten.
Videre sÄ sitter ikke Trump og pÞnsker ut alt selv, han har plukket ut folk han mener er flinke, sÄ lytter han til dem, og noen ganger sÄ lytter han ikke til dem vil jeg tippe.
USA sin energiminister er Chris Wright, en person som utviklet den amerikanske shale oil industrien.
SĂ„ det er ikke helt utenkelig at de har en plan.
Min arrogante holdning til dette er at âChris Wright tar feilâ, og at shale oil har peaka, sĂŠrlig hvis det er planer om 40-50 dollar fatet over tid.
Men jeg kan jo ta feil, bÄde pÄ prisnivÄ (som jeg ikke tror), og hva planene egentlig er som ikke er alltid lett Ä vite.
For alt jeg vet sĂ„ er det en âvennligâ svar til Saudi Arabia om at âvi driter i oljeprisen blir lav, da blir velgerne mine gladeâ, som tilsvar pĂ„ Saudi Arabias âvennligeâ forklaring om Ă„ dumpe prisen pĂ„ olje ved Ă„ Ăžke produksjon skyldes at âKasakhstan og Irak overproduserer, sĂ„ da gidder ikke vi lenger Ă„ strekke oss lengerâ.
Det ideelle for USA, shale og Trump er 60-70 dollar fatet, over tid, det ideelle for Saudi Arabia er 85-90 dollar.
Og faktisk kan begge land ha nytte av lav pris i en kort periode, for Ä prÞve Ä oppnÄ innrÞmmelser og politiske poenger.
Venter tregere vekst i oljeetterspĂžrselen
21 min
Kjetil Malkenes Hovland
DEL
Ăkonomisk uro bidrar til Ă„ dempe veksten i oljeetterspĂžrsel, ifĂžlge Det internasjonale energibyrĂ„et (IEA).
OljeetterspÞrselen ventes Ä stige med 1,6 millioner fat per dag til 104,6 millioner fat per dag i 2025, anslÄr IEA i en fersk rapport.
I 2026 venter IEA en etterspÞrselsvekst pÄ nÊr én million fat per dag.
Veksten i oljeeetterspÞrsel var pÄ nÊr én million fat per dag i fÞrste kvartal fra samme tid i fjor, men for resten av Äret ventes veksten pÄ bare 650.000 fat per dag.
Bakteppet for at veksten dempes er Þkt Þkonomisk uro og Þkt salg av elbiler, skriver energibyrÄet i rapporten.
Prisen pÄ amerikansk lettolje (West Texas Intermediate, eller WTI) sank til 61,07 dollar fatet, tilsvarende et fall pÄ 3,29 prosent. Samtidig gikk prisen pÄ nordsjÞolje ned 3,15 prosent til 64,01 dollar fatet.
Nedgangen skjedde etter at Trump torsdag morgen sa at USA nĂŠrmet seg en atomavtale med Iran.
Han sa ogsÄ at Iran «pÄ en mÄte» har gÄtt med pÄ vilkÄr for avtalen.
USA og Iran har den siste mÄneden gjenopptatt forhandlinger om en ny atomavtale.
Publisert 08:36
Oslo (Infront TDN Direkt): Opec+ diskuterer en ytterligere produksjonsÞkning pÄ 411.000 fat pr dag i juli, sier delegater, ifÞlge Bloomberg News torsdag.
TDN Direkt finans@tdn.no
⊠Drill baby drill?
Mon tro om skifer-galtene i USA er happy om dagen.