Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

1 Like

(*betalingsmur :sweat:)

image

1 Like

Oljen tester et svakt støttenivå på 65$.

Russland har forlenget eksportforbudet sitt av bensin og har nå et underskudd av bensin på ca 20% av tidligere forbruk pga ukrainsk bombing av raffinerier.

Ukraina fortsetter å bombe russiske pumpestasjoner for olje.

Det har gått så langt at en større russiske finansavis Крым и Севастополь ввели ограничения на продажу топлива skriver at de må gjøre tiltak, bl.a.: “stimulating imports”.

Jeg tror Ukraina vil trappe opp sin bombing av russisk oljeinfrastruktur slik at oljeprisen ikke nødvendigvis faller så mye lenger ned. De er nok klar over at såpass lav pris som nå vil redusere amerikansk produksjon og vil gi Russland bedre betalt på sikt. Det er derfor bedre for Ukraina å kutte russisk produksjon og eksport slik at amerikansk produksjon blir opprettholdt.

Den ukrainske kampanjen mot russisk olje har vart siden august og treffer et par mål i uka. Hittil ser det ut til at dette er hurtigere enn Russland klarer å reparere raffinerier og annen oljeinfrastruktur. Framover vil Ukraina også få tilgang på egenproduserte cruise missiler som potensielt også vil kunne brukes.

“Refineries are highly complex and much harder to repair than simple crude oil facilities like export pipelines, ports, and hubs,” Schieldrop said in the report.

“It can take months and months to repair complex refineries. It is thus mainly Russian oil products which will be hurt by this. First oil product exports will go down, thereafter Russia will have to ration oil product consumption domestically,” he added.

“Russian crude exports may not be hurt as much. Its crude exports could actually go up as its capacity to process crude goes down,” Schieldrop continued

Så, iflg han her, så vil Ukraina først og fremst gå etter raffinerier fordi det er skade som er vanskeligere for Russland å håndtere.

4 Likes

May 23 (Prensa Latina) The Caspian Oil Pipeline Consortium (COC) announced the complete repair and start-up of the Kropotkinskaya oil pumping station damaged by Ukrainian drones last February.

The station, located on Russian territory, was attacked last February 17 by several unmanned aerial vehicles loaded with explosives and shrapnel, and as a result, the facility, one of the consortium’s most important, was damaged and put out of service.

Såååå, jeg tenker at det er verre for russerne enn jeg trodde. Det tok dem rett over 3 mnd i dette tilfellet. Jeg antar skaden var relativt massiv i dette tilfellet. Jeg fant dog ingen andre eksempler, så har litt lite å gå på.

Sånn sett, så ser pumpestasjoner ut som like interessante mål som raffinerier. Spesielt i kombinasjon, så kan slike angrep skape enorme ubalanser i produksjon/konsumpsjon av råolje. Det hjelper ikke at en kritisk pumpestasjon er uskadet hvis raffineriet i enden er skadet. Det hjelper ikke at raffineriet er uskadet hvis pumpestasjonen som frakter olje dit er skadet.

Ca et vellykket angrep annenhver dag i september. I tillegg så er det to vellykkede angrep i dag.

2 Likes

Ukraina fokuserer nok hovedsakelig på raffineriene av flere grunner. Grunner som jeg kommer på fortløpende blir kompleksitet på reperasjoner, effekten på russiske styrkers logistikk/tilgang på Jet fuel/drivstoff/etc øker misnøyen i russisk befolkning pga høyere pris/mangel.

Alt dette kan igjen lede til lavere inntekter for den russiske statskassen, da det allerede nå har blitt innført forbud mot eksport av bensinprodukter. Det har vell blitt skrevet at mellom 20-30% av raffineri kapasitet i russland er ute av drift. Jo høyere denne % blir jo vanskeligere blir logistikken for hæren og samfunnet.

For oljeprisen sin del vil det nok virke noe motsatt tror jeg, har du lavere raffinerikapasitet må større mengder selges som råolje til utlandet. Usikker på effekt og i hvilken grad dette vil påvirke pris.

Helt enig og jeg har tenkt det samme, men så begynte Ukraina å angripe havner og pumpestasjoner for olje. Hvis disse angrepene trappes opp så vil Russland ha mindre bensin, diesel og råolje å selge.

Jeg er usikker på hvordan utviklingen blir. Med økt produksjon fra opec, så kan Ukraina ta ut en god del russisk kapasitet uten at noen blir sure. Utenom russerne da.

Jeg vet ikke i hvilken grad de har tatt ut kapasiteten til å selge via pumpestasjoner og havner. Det har jeg ikke sett noen rapporter på.
Klarer de derimot å ta ut mer raffinerikapasitet begynner Russland å få virkelige problemer med å holde hjulene gående.

Ville vært interessant å se hvor mye eksport Russland hadde av ferdigprodukter i 2024, da får en fort et slags bilde på forbruket innad i Russland.

sånn cirka,…

Amerikanerne burde kanskje heie på mer bombing av russisk petroleumsindustri…

" Earlier this month, ConocoPhillips said it was reducing its workforce by as much as 25%, with a majority of the cuts expected this year.

Chevron announced in February it would lay off as much as 20% of its global workforce."

Nå melder også Exxon om oppsigelser, tidligere i år har Chevron og ConocoPhilips meldt om store nedskjæringer (typ 20 % av ansatte globalt).

"“The collapse of capital availability has fueled consolidation by the majors, pushing out independents and entrepreneurs who once defined the shale revolution,” one executive wrote in their comment, which are published anonymously as part of the report. “In their place, a handful of giants now dominate but at the cost of enormous job loss and the destruction of the innovative, risk-taking culture that made the U.S. shale industry great.”

Another warned that if low per-barrel crude oil stays low and tariffs on certain foreign goods remain, drilling operations would “disappear.”

https://www.houstonchronicle.com/business/energy/article/exxon-layoffs-memo-2k-houston-texas-oil-trend-21075424.php

2 Likes

Nedbemanning var vel i kortene uansett oljepris, men kanskje de har redusert mer enn allerede planlagt?

Politisk sett så ønsker de vel lav pris for å ha lave drivstoffpriser.

Så er det viktig å huske at disse oljeprisene øker fokus på å unngå å sløse så mye for oljeselskaper, så det kan være bra på lang sikt om man tror oljepriser skal opp igjen(noe jeg er overbevist om)

Litt av begge deler, er mitt inntrykk når man leser slike artikler. Offisielt er det del i en strategi, mens de anonyme uttalelsene som journalisten formidler lenger ned er mer pessimistiske. Særlig når det går ut over innovasjon og utvikling i bransjen. Generelt enig i at de selskapene som bruker dårlig tider til å forbedre seg står bedre stilt enn peers når markedet snur.

2 Likes

Ukraina (og Russland) trapper opp angrepene på hverandres infrastruktur. Det skulle ikke forundre meg om Ukraina på et tidspunkt går etter russiske kraftverk.

Ukraina har i stor grad kommet seg gjennom angrepene på egen infrastruktur via hjelp fra Europa og import av strøm. Det blir vanskeligere for Russland.

1 Like

Cotango?

Ser ut til at Russland må eksportere mer råolje pga ukrainske angrep på raffinerier

2 Likes

Tok gevinst i AkerBP i dag

Halleluja. Endelig litt realisme. Vi kan ikke fortsette å brenne milliarder på grønne luftslott mens vi drar skjøteledning fra fastlandet til Nordsjøen for å pynte CO₂ regnskapet. Strømmen trengs til folk og industri her hjemme. Ikke til å lade sokkelen med symbolpolitikk. La olja tjene penger. Ikke kabler!

5 Likes

Oljen ser ekstremt billig ut nå, men totalen kan være at oljen egentlig er dyr. Forstår at mindre spenninger i midtøsten, handelskrig osv. sikrer tilbudet og kutter etterspørselen, men WTI nede på 57 dollar, når dollaren er svak er rimelig ekstremt. 3 ganger siste 20 år har vi hatt store fall under dette nivået og de har alltid kommet raskt, ekstremt raskt. Hva vil skje denne gangen? :slight_smile: Tipper krefter som ikke ønsker svak olje vil snu trenden. En av varene som bare blir billigere og billigere siste 20 år, når man tar med inflasjon.

Altså periodene er på henholdsvis 7 måneder, 35 måneder og 13 måneder. 7 måneder er jo veldig raskt og 13 måneder rimelig raskt, men 35 måneder er langt fra raskt. Hvis måler det opp mot lengden på resesjoner, så er både 13 og 35 måneder veldig lenge.

Interessant link som tar for seg den lange perioden i 2014-2016 med lavere priser.

Shale oil må vel sies å være en stor bidragsyter. Amerikansk oljeproduksjon gikk fra rundt 5mmb til 10 mmb fra 2011 til 2015.

OPEC kjører jo nå på med høyere produksjon. Jeg tenker det de prøver å oppnå er høyere markedsandel og lavere investeringer i olje verden over. Når tiden er inne og de har gjort maks skade på andre sin investering i olje, så kutter de sin egen og får prisene opp igjen.

Sånn sett, så tror jeg ikke nødvendigvis vi får lav oljepris så lenge, men relativt sannsynlig, så vil de ha oljeprisen enda lengre ned. Kutt i investeringer for shale oil er vel kanskje det mest attraktive.

Samtidig, hvordan krigen i Ukraina påvirker det hele er for meg et veldig åpent spørsmål. Jeg ser ikke bort fra at Trump er drita lei Russland og forsyner dem med Tomahawk og gir et “go” for å ta ut russisk oljeinfrastruktur (ikke bare raffinerier). Jeg ser heller ikke bort i fra at han ikke gjør det. Uforutsigbart. Det som er forutsigbart er at Ukraina kommer til å trappe opp sine angrep på russisk olje/raffinerier inntil Russland stopper å bombe dem.

3 Likes