Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Takk. Har aldri lagt merke til det før. Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Mest synlig er det når mnd slutt er i uke dager. I helgen så er jo markedet stengt :grinning: Tror det var mye styr for en stund tilbake med Nordnet. Der var det mange som ikje helt fikk det med seg før det var gått mange timer

Nå tviholder jeg på mine oljeselskap aksjer. Men noobs som meg kunne lett gått fe på en enkel detalj som den du påpeker @Krieghoff.

Dårlige tider innenfor tank. Tror enkelte ikke får betalt mer en 800USD med break even på 20K:-)
Må nok få mer olje i markedet…

Er litt spent mht. kommende opec møte. Regner med det blir økning på 400K, men er spent på hvor mye av dette dem faktisk klarer å levere. Om jeg ikke husker feil lå OPEC under på forrige telling.

Oljeselskapet ExxonMobil med overskudd på 200 milliarder

Det gigantiske oljeselskapet ExxonMobil melder om et overskudd på 23 milliarder dollar, omtrent 203 milliarder kroner, i 2021.

Overskuddet vitner om en svingende etterspørsel, da selskapet hadde et underskudd på 22,4 milliarder amerikanske dollar i 2020 på grunn av de globale koronanedstengingene.

Høye oljepriser bidro til å øke inntekten til ExxonMobil i siste kvartal av 2021, selv om økte kostnader kuttet inn i gevinster for enkelte av selskapets virksomheter.

1 Like

Det er bredt ventet at oljekartellet vil opprettholde sin produksjon på 400.000 fat olje pr dag, og i går kveld fremkom det at medlemmene under et teknisk møte ikke diskuterte noen økning over 400.000 fat pr dag overhodet.

Samtidig er ligger oljeprisene på nivåer markedene ikke har sett på sju år, og Reuters noterer at etterspørselen trolig ei heller har nådd toppen for i år enda.

I går kom det i tillegg frem at de 19 Opec±landene slet med å nå produksjonsmålene sine for desember. Landene produserte 832.000 fat under målet, ifølge Platts.

–Hvis Saudi og Russland viser noe som helst tegn til å øke produksjonen for å overta for noen av medlemmene som ikke kan nå sine produksjonsmål, vil oljeprisen sannsynligvis falle, uttaler Tetsu Emori, administrerende direktør i Emori Fund Management onsdag morgen, ifølge Reuters.

Han sier samtidig at hvis ikke slike overraskelser skjer, forventes markedet å holde en bullish trend – ettersom etterspørselen tar seg opp igjen og geopolitiske spenninger vedvarer.

Møtet i Opec+ er ventet begynne rundt klokken 14.00 onsdag.

Brent-kontrakten for april handles onsdag morgen til 89,52 dollar pr fat, som er opp 0,36 dollar pr fat fra forrige sluttnotering. Til sammenligning ble kontrakten omsatt til om lag 89,19 dollar pr fat da Oslo Børs stengte tirsdag ettermiddag.

WTI-kontrakten for mars omsettes onsdag morgen til 88,52 dollar pr fat, som er opp 0,32 dollar pr fat fra forrige sluttnotering. Til sammenligning ble kontrakten omsatt for 88,06 dollar pr fat da Oslo Børs stengte torsdag ettermiddag.

TDN Direkt

Fall i amerikanske oljelagre

Råoljelagrene i USA falt med 1,6 millioner fat i forrige uke.

Det fremgår av en undersøkelse fra American Petroleum Institute (API), som er USAs største bransjeorganisasjon for petroleumsindustrien.

API-tallene viser videre at bensinlagrene steg med 5,8 millioner fat, mens destillatlagrene falt med 2,5 million fat i forrige uke.

TDN Direkt

Fall i amerikanske oljelagre

Råoljelagrene i USA falt med 1,6 millioner fat i forrige uke.

Det fremgår av en undersøkelse fra American Petroleum Institute (API), som er USAs største bransjeorganisasjon for petroleumsindustrien.

API-tallene viser videre at bensinlagrene steg med 5,8 millioner fat, mens destillatlagrene falt med 2,5 million fat i forrige uke.

1 Like

Opec+ øker produksjonen, men ikke nok

Viktige oljeproduserende land som Saudi-Arabia og Russland øker oljeproduksjonen, men langt mindre enn Vesten ønsker for å holde prisen under kontroll.

De 23 medlemmene av Opec+ kunngjorde onsdag at produksjonen skal økes med 400.000 fat per dag i mars, det samme forsiktige tempoet de har fulgt siden i fjor vår.

Dermed motstår de press fra USA som ønsker en større økning for å presse den høye oljeprisen ned.

Prisen på nordsjøolje ligger for tiden rundt 90 dollar fatet, både på grunn av stor etterspørsel og på grunn av situasjonen hos viktige produsentland som Saudi-Arabia og Emiratene, som er engasjert i Jemen-krigen, og Russland som trues med sanksjoner på grunn av Ukraina.

Viktigere for markedet enn en prisøkning er imidlertid om Opec±landene klarer å øke produksjonen så mye som de varsler. Land som Angola og Nigeria klarer det ikke, mens Saudi-Arabia og Emiratene ønsker det ikke, sier analytikeren Carsten Fritsch i Commerzbank.

Han viser til at produksjonen i desember økte med 90.000 fat, langt mindre enn målsettingen om en økning på 400.000 fat.

Opec+ består av elleve oljeeksporterende medlemmer av Opec, samt ti andre land, blant dem Russland.

Kommentar: hvorfor stiger ikke prisen da.

2 Likes

20:13:43

Kathinka Hartwig

Amerikansk lettolje handles til 90 dollar fatet for første gang siden 2014

I likhet med nordsjøoljen brent, har også prisen på den amerikanske lettoljen WTI fått seg et solid løft den siste måneden, ettersom etterspørselen etter olje stiger og tilbudet holder seg lavt.

Torsdag passerer prisen på et fat med WTI-olje (1. posisjon) 90 dollar fatet. Det er første gang siden 2014 at prisen er så høy.

Nordsjøoljen brent opplever også prisøkning torsdag kveld. Ved 20-tiden er oljeprisen opp 1,8 prosent og et fat med nordsjøolje (spot) handles til 90,9 dollar.

I forrige uke nådde nordsjøoljen sin høyeste pris på syv år. Da påpekte energianalytiker Nadia Wiggen overfor DN at oljemarkedet er stramt, til tross for at det utvidede oljekartellet Opec+ er blitt enige om produksjonsøkning.

Denne uken holdt Opec+ sitt månedlige uke, der det ble enighet om produksjonsøkning på 400.000 fat per dag i mars. Dette var ventet på forhånd.

Høyeste oljepris på syv år – energianalytiker tror oljeprisen vil fortsette å stigewww.dn.no

Oppgangen i oljeprisen er drevet av lave lagre, ifølge energianalytiker Nadia Martin Wiggen. – Det er usikkert hvorvidt det er nok olje til sommeren, når vi historisk sett ser høyest etterspørsel, sier hun.

God Helg folkens :partying_face:

2 Likes

God helg. Jeg feirer med tre pils.

1 Like

Des 24 70 USD:)

Vår Energi skal børsnoteres senere denne måned,-noen som er interessert?

Bra selskap, men casen blir vel som Aker bp tenker jeg. Spørsmålet er om IPO blir billig eller dyr. Utbytte potensialet er stort. Anbefaler podcast.

1 Like

kikket kjappt igjennom prospektet til “Vår Energi” og fant ut at de starter med en P/E på ca 16 ved børsnoteringen.

Og de har ca 34 NOK milliarder i gjeld.

Må si jeg er meeget lysten på å gå inn ved IPO…selv om vi vet ofte det ikke er så lurt pga høy volatilitet ved de første børsdagene :sweat_smile:

1 Like

https://twitter.com/i/spaces/1YqKDqbdjgaGV

2 Likes

Kursmålet til dno er ett år gammelt og basert på andre oljepriser enn det som er tilfellet i dag. DnB har også oppjustert gjennomsnittlig oljepris i 2022 med 10USD(73->83). Jeg er dno aksjonær…

1 Like