Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Argumenterer for at tallene fra EIA er “rare”

De påstår ikke at dataene er falske eller noe sånt, men at de er egnet til å gi inntrykk av at etterspørsel har svekket seg mer enn det som er plausibelt gitt andre data. Konsekvensen er potensielt unødvendig store svingninger i prisene ettersom markedet må “finne ut av” dette selv.

3 Likes

Jeg vil argumentere for at sommertid er driving season i USA, og at folk frykter mer alvorlige problemer økonomisk enn man ser i andre tall enda, og at dette fører til at mange har begynt å spare på det de kan spare. Og når det ikke er skoletid eller normal arbeidstid, så kan man kutte forbruket. Men dette endrer seg i slutten av august. Folk sparer mindre penger nå enn siden 2009 - ergo, de har dårligere råd og mindre ledige midler. Kredittkortbruken eksploderer blant annet.

Angående bensinbruk kan også være verdt og se på 2008/2011 og se om man kan trekke noen konklusjoner ut fra de årene.

Jeg forsøker å argumentere for at usikre tider ikke nødvendigvis gir noe krasj i ettertid, men det fort kan gi mindre forbruk av bensin i sommermånedene fordi folk er usikre på framtiden.

4 Likes

Hva er det oljen beveger seg opp for?

https://www.bloomberg.com/news/videos/2022-08-03/biden-energy-advisor-says-oil-prices-aren-t-low-enough-video

1 Like

Ekspertene strides om hvor oljen skal. Nok en bra MV episode, interessante motstridene synspunkter om olje.

Transkripsjon (søk på crude eller oil for å spare tid)

5 Likes

Føler ikke de strides så veldig dersom man tenker lengre frem enn 6-12 mnd? Men kommende tid blir ruglete

Spørsvel helt hvem og hvor mange man lytter til. Både Citibank, Townsend (Macro voices) og RE oppfatter jeg som delvis bearish kort og lang sikt. Majoriteten derimot antyder mer i bullish baner, selv om mange analytikere ikke har kalkulert inn det vi ser nå.

Er fortsatt veldig spent og mye ifs, buts og whens.

Jeg prøver å aldri mene for mye og for sikkert om olje og gass fordi det er så utrolig komplisert og jeg ikke skjønner totalbildet.

Men skal jeg driste meg til en spådom så antar jeg at fram til oktober ser ting ganske greit ut, og så går prisen til himmels rundt desember/januar.

Årsaken vil være at man ikke får en umiddelbar resesjon i USA, og derfor ikke nok demand destruction, og når vi kommer sent på høsten så stenger muligens Russland gassen til Europa og USA slutter å trekke olje fra oljereservene sine. Så, mindre supply, mer demand. Men det holder seg ok i noen måneder til.

Og jeg tror ikke råvaremarkedet er like forward-looking som folk påstår aksjemarkedet er. Det virker som om veldig mye av olje og gass går på pris her og nå, og ikke at folk nødvendigvis vet hvor ting går om 3-6 måneder.

Så håper jeg at jeg bommer igjen, som jeg svært ofte gjør når det kommer til olje og gass.

ps: En nedstenging av samfunnet igjen “pga klima” “pga krigen” “pga virus” vil selvsagt endre bildet.

8 Likes

Har ikkje tilgang til denne artikkelen men Trond ser langsiktig sterk olje pris.

2 Likes

Utmerket resonnement @anon80503862! Helt enig og likte særlig det du nevner om her og nå prising. Den politiske risiko tror jeg blir særlig uttalt etterhvert og vil kunne påvirke i stor grad - særlig om RU gjør tilsvarende med olje som gass.

1 Like

Tror ikke man skal spå olje og gasspriser i samme åndedrag. For det første er jo gass-prisene totalt forskjellige avhengig av hvor den omsettes. Og det er ikke sammenheng mot oljeprisen. Den mest aktuelle gass-prisen for norske selskaper er den som omsettes på TTF i Nederland. Er også denne som blir mest påvirket av russisk gass kutt.
Siden 1 juni har gassprisen her steget langt over 100%. I samme periode har oljeprisen falt nesten 20%.
Å spå gassprisen her tør jeg påstå er håpløst. Det er jo rett og slett umulig da det er altfor mange faktorer som man faktisk ikke kjenner. Eksempel på noen ukjente faktorer for TTF prisen:
Hvordan blir været, kald vinter?
Mye el lite vind?
Hvor raskt og hvor mye kan leveres til Europa fra LNG Freeport terminalen etter brannen?
Hvor hard blir konkurransen fra Asia om å få levert LNG?
Hvor mange gamle olje el kullverk blir satt i drift? Og evt hvor raskt?
Hvor mye kan spares inn ved rasjonering?
Hvor mye gass blir produsert og levert fra oljeselskapene?( Denne kan man ha et noenlunde bilde av, men vi ser jo hele tiden at produksjonen svinger av diverse årsaker).
Hvor mye blir levert fra Russland?
Dette er bare noen få spørsmål jeg kommer på i farten som vil påvirke TTF prisen mye.
Oljeprisen er jo et annet ballgame å spå. Men av erfaring avstår jeg lett fra spå noe om den også :grinning:

4 Likes

Townsend delvis bearish lang sikt?

Sitat Townsend: You know that I passionately agree with you. I think that we are in the very early stages of a global energy crisis, which is going to be crippling to the global economy that’s going to last the rest of the decade.

Hvordan får du en som ‘passionately agree’ til å være delvis bearish?

Ta å hør/les mer enn en podcast slik at du får et mer helhetlig grunnlag til å gå til frontal angrep på.

Setter pris på din nidkjærhet.

Edit: Jeg har gått tilbake å hørt noen podcaster som jeg syntes var gøy med Macrovoices og husket feil når det gjelder Townsend bullish vs bearis @den12mann. Takk for korreksjonen!

1 Like

Har hørt hver MV-podd siste 2,5 år så jeg ble litt overrasket over at du vurderte han som delvis bearish langsiktig. Men jeg mente ikke å gå til angrep så beklager ordvalget mitt i foregående innlegg.

Hvis vi skulle se 80-tallet (eller lavere) så tenker jeg at det er BTD for de av oss som er langsiktige i oljå.

1 Like

Bare så jeg forstår hva du mener BTD?

Buy The Dip

Akkurat, big titty disorder passet nemlig ikke helt inn i konteksten.

Edit: fra spøk til alvor - solgte mye EP/oljerelatert på fredag. Tenker selv at bunnen ikke er helt nådd enda. Mange selskap som er fristende på børsen nå, men kjipt å kjøpe mer nå om det er et bear ralley.

8 Likes

Utrolig om det er noe i det da…

1 Like

But crack spreads have now gone into full reverse: according to Refinitv data, Asian gasoline margins plunged more than 102% in July to a discount of 14 cents a barrel to Brent crude, a far cry from a premium of $38.05 a barrel they reached in June. Asian refining margins have now crashed to just 88 cents a barrel over Dubai crude, from a record $30.49 in June.

The effect: a sharp rise in inventories from the United States and Singapore to Amsterdam-Rotterdam-Antwerp.

Refiners are being forced to cut gasoline output to minimize losses and switch to producing more profitable fuels.

Min utheving. Snakker de ikke mot seg selv her, hvis lagrene øker, så stemmer vel tallene fra EIA?