Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Kina vurderer Ä lette pÄ australsk kullforbud

Hva skal det med kull og hvorfor lette pÄ tidligere forbud? Ser dette gjerne i sammenheng med gjenÄpning.,

3 Likes

2 Likes

SĂ„ problemet er at de hadde tenkt Ă„ erstatte atomkraft med gasskraft fra Russland?

2 Likes

From UBS: We expect the price of Brent to rise to USD 110/bbl and WTI to rise to USD 107/bbl in 2023 #OOTT

3 Likes

5 Likes

Oljeprisen har falt nesten Ätte prosent pÄ ett dÞgn: NÄ blir Oslo BÞrs med i dragsuget | DN

1 Like

https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/04/7973733/torbjorn-kjus-i-aker-oyner-ustoppelige-oljeaksjer-jeg-tror-de-kan-bli-vinnere-i-ar-ogsa-sier-han.

7 Likes

Det brukes store mengder kull i jern- og stÄlproduksjonen. Kinesisk import av jernmalm og kull er opp henholdsvis 4,1 og 10,7% siste 30 dager.

Tar jo noe tid Ä fÄ de ferdige smelteproduktene ut i markedene, sÄ det forklarer nok hvorfor de ser ut til Ä Þke produksjonen allerede nÄ, siden de ser Þkt etterspÞrsel komme.

3 Likes

Jeg tipper Australia er det eneste landet som kan forsyne Kina med nok kull. Produksjonen deres er noe ned vs 2019/20, sÄ jeg antar de har mulighet til Ä skalere opp.

3 Likes

PÄ kort sikt legger covid-bÞlgen i Kina et nedadgÄende press pÄ oljeprisen, men landets etterspÞrsel vil trolig ta seg opp igjen i andre kvartal.

Den viktigste bearish faktoren fremover er risikoen for en global Ăžkonomisk nedgang, selv om tilbakevending av kinesisk oljeetterspĂžrsel kan motvirke det.

3 Likes

Det er ikke bare det - det er ogsÄ det at det trengs sinnsykt mange bulkskip for Ä kjÞre rÄvarer andre steder enn korteste vei til markedet.

2 Likes

Dette har jeg vanskelig for Ä forstÄ. Nedgang har lagt i kortene en stund.

1 Like

Mye som spiller inn i det store bildet. En av grunnene er frykt for forstyrrelser i energiproduksjonen om det blir mangel pÄ kull etter at russisk kull er sanksjonert. Mindre kull fra Russland vil Þke etterspÞrselen etter indonesisk kull fra andre land i regionen, og Indonesia er i dag hovedleverandÞrene av kull til Kina.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-07-14/china-considers-ending-australia-coal-ban-on-russia-supply-fears

SÄ skal det sies at det kinesiske importforbudet var uoffisielt, sÄ det har fortsatt vÊrt import av kull til Kina, men da hovedsakelig til metalurindustrien som krever kull av hÞyere kvalitet.

Det er snakk om to motstridende faktorer. Nedgangen i oljeprisen er et resultat av forventede dÄrligere tider, som igjen veies opp mot at Kina Äpner opp igjen

VĂŠrt noe mer olje inn i markedet enn man var klar over ser det ut som.

image

Mer kull og stÄl tenker jeg betyr hÞyere etterspÞrsel etter olje.

image

Det er opplagt. Poenget i denne sammenheng er at Þkonomisk-tilbakegang argumentet har mer eller mindre blitt brukt konstant siden august, om ikke enda tidligere. Det blir spennede Ä se pÄ API og EIAs lager telling tall. Samt hva OPEC etter hvert gjÞr.

3 Likes
4 Likes

SÄ Kina er allerede oppe pÄ relativt hÞy import uten at det har Þkt oljeprisen! Veldig interessant! Synes du poster mye bra her @aksjewonka :sunglasses:

6 Likes

Tusen takk. Edit: Kina har en SPR tilsvarende USA. Det spekuleres i at Kina vil tappe av denne. Skal finne en god kilde til noen som tracker beholdningen


3 Likes