Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

https://twitter.com/WIONews/status/1659067540046327810

1 Like

Hvor mye av Russlands produksjonskutt tror dere er frivillig?

Alternativene er at sanksjonsprisene ikke dekker kost for de dyreste feltene, eller at Russland har fallende kapasitet grunnet manglende vedlikehold (sanksjoner mot deler og vestlig ekspertise), eller eventuelt at de mangler kostnadseffektiv transport for dagens volumer. Jeg tror alt kan spille inn, at Russland frivillig skulle kutte produksjon i den situasjonen de er i virker mindre trolig for meg.

1 Like

I slutten av juni 2021 var oljepris OG prisen pÄ TTF-gass det samme som den er i dag, kan de som kan dette forklare hvorfor Equinor stÄr over 300 kroner i dag, sammenlignet med rett over 160 kroner ved utgangen av juni 2021?

4 Likes

Renta er opp fra 1% til 5%, sÄ det gir jo perfekt mening! :crazy_face:

2 Likes

Ca 25% av forskjellen forklares vel av valutakursendring. Siden EQNR handles internasjonalt og jeg vil anta at prising i NOK ikke er styrende for kursen er det en faktor Ă„ ta hensyn til vil jeg tro. SĂ„nn sett burde vel kursen da vĂŠre rundt 200kr hvis man antar at 160kr var “korrekt” prising.

Resten mÄ vÊre endrede fremtidsutsikter, og at bÞrsklimaet har blitt endret slik at man verdsetter solid drift og utbytter hÞyere pÄ kort sikt kontra andre mer diffuse forretningsmodeller. SÄ kan man jo bare spekulere i hvor mye som forklares av hver faktor.

EQNR og oljepris fÞlger hverandre ganske bra generelt siste 10+ Är mÄlt i dollar, og uten Ä gÄ inn i gassdelen (hvor det vel potensielt er mulighet for Ä spekulere i hÞyere fortjeneste vinterstid enn tidligere) sÄ kan man vel se at det er rom for 20%-30% nedgang for EQNR herfra ja.

SĂ„ kan man jo i tillegg spekulere i inflasjon og pengetrykking generelt har fĂžrt til at bĂžrsnoterte selskaper stiger i verdi mĂ„lt i fiat uavhengig av inntjeningspotensialet. Det blir type “jeg kan begrunne absolutt hva jeg Ăžnsker” logikk, og selv om det noen ganger er morsomt sĂ„ meh :slight_smile:

Enig i at det er rom for reprising/korreksjon av EQNR og dermed oslo bÞrs pÄ kort sikt, enten fordi NOK styrker seg, eller fordi man ikke lenger ser noen stor potensiell oppside i olje/gass de neste Ärene.

6 Likes

I stor grad frivillig. ForstĂ„r ikke helt logikken bak at kuttene skylles manglende kompetanse. I etterkant av sanksjonene har Russland vĂŠrt i stand til Ă„ Ăžke volumene til tross for at noen vestlige selskap har trukket seg ut. Dem er en del av et oljekonsortium som har lengre erfaring med Ă„ produsere olje en mange bigoil. Å tro at opec og opec pluss er avhengig kompetansen til vesten for utvinning henger ikke pĂ„ greip.

Man kan ogsÄ stille seg spÞrsmÄlet om hvorvidt verden er tjent med at Russlands produksjonsevne rammes for hardt. Da pricecap pÄ olje var satt ble denne satt pÄ et nivÄ som bidro til Ä redusere Russlands profitt pÄ olje, fordi den er direktekoblet til deres krigfÞringsevne. Det er bare Ä hÞre pÄ uttalelsene til USA om price cap sÄ er dem veldig tydelig pÄ at dem ikke Þnsker Ä redusere produksjons evnen for hard, fordi det kom til Ä fÄ globale etterfÞlger - man kan ikke fjerne 1/10 av tilbudet uten pÄvirkning pÄ prisen.
Jeg er verken en Putinist eller pro- Russland, men ser pÄ oljen objektivt.

4 Likes

Mangel pÄ kompetanse var en av fire faktorer jeg nevnte. Jeg er enig i at det nok er den minst sannsynlige, men Russland gikk fra Ä ha tilgang pÄ hvem som helst til Ä vÊre begrenset fra vestlige firma, det betyr noe selv om du mener det ikke er nok til Ä ha reell innvirkning. At dele-mangel kan spille inn har vi sett rapportert i annen russisk industri. At transport med skyggeflÄte, ekstra havneanlÞp hos tredjeparter, eller omlasting til havs koster noe mer enn vanlig transport virker ganske Äpenbart. Og russlands oljeindustri hadde ikke god break-even fÞr krigen heller. Til sammen tror jeg altsÄ dette fremtvinger noen kutt hos Russland.

Du har helt rett i at vesten ikke er tjent med store kutt i Russlands produksjon, det hadde gitt Þkonomisk krise. Og vesten hadde gÄtt for boikott snarere enn price-cap om dette var noe de ville fremprovosere. Men hensikten med price-cap var Ä begrense russiske inntekter, om den effekten er reell (og mye tyder pÄ at det er den) sÄ vil en begrensning i inntekter pÄ et tidspunkt gjÞre marginale felt ulÞnnsomme. Det er vanskelig Ä redusere inntekt uten Ä pÄvirke volum.

Jeg har ingen inntrykk av at du er tilhenger av Putin, jeg ser ikke helt hvor den idéen kommer fra. Som deg prÞver jeg bare Ä drÞfte bakenliggende Ärsaker til ting som skjer med olja.

4 Likes

Godt resonnement. Det er vist nok mange utenlandske selskap som har «mannet» opp i Russland etter vakuumet som oppstod etter 24.feb.22 - om man tar Macro voices mfl. PÄ ordet. Dessuten om man ser pÄ sanksjoner historisk sÄ finner dem som sanksjoneres alltid en vei.

Det var ikke en tilbakemelding ment mot deg, spesifikt. Verden sÄgar Tek forum har bevegd seg i retning hvor man egentlig ikke kan ha en objektiv menig. Ukraina-trÄden (da den startet opp i alle fall) er et godt eksempel pÄ hvor en hver mening som ikke argumenterte for Ukraina ble kategorisert som i mot Ukraina, Putinist, etc.

3 Likes

Hvis man endelÞst repeterte Russland sine synspunkter, sÄ fikk man sÄ Þrene flagret. Utenom det, sÄ er det fint rom.

Det er ett synspunkt ja. La oss heller holde oss til oljen.

5 Likes

SÄ hvor skal egentlig prisen pÄ oljen :thinking: noen mener den skal stramme seg til og at prisen skal opp i 2. halvÄr av Äret.

Men sÄ var det frykten!

Frykt for Þkonomien, frykt for gjelden som USA mÄ hÄndtere. Frykt for at Kina ikke skal ha like stort behov for olje og gass.

Mye usikkerhet og frykt.

1 Like

3 Likes

Pengebingen til selskapets Q1 var pÄ ca 570 milliarder med kurs 10,8 om jeg ikke tar feil, tilsvarende ca 180 kroner/aksje. Har ikke sjekket Q1 2021, men den var mye lavere da.

4 Likes

Bull Energi Norge

Ser pÄ data fra Permian, sÄ ser det ut som nedgangen fra dei produserende brÞnner er sÄ stort at vi har nesten ingen produksjonsvekst med dei brÞnnene som blir borret no. Det vil sei om dei ikkje snart fÄr opp farten og borrer flere brÞnner sÄ vil vi sjÄ nedgang i oljeproduksjonen. Og den vil berre Þke pÄ. Det er jo litt av utfordringen med skiferolje.

image

4 Likes

Ser pars melder om 19 prosent bensin og diesel Ăžkning i Kina y/y 22 vs. 23

1 Like

Utfallet man ser er vel noe som CEO i Pioner har uttalt om “klanen” i Permian en god stund.
De holder tilbake investeringene i bassenget sĂ„ lenge myndighetene i US ikke vil gi en bedre langtids-forutsigbarhet. ESG har vĂŠrt hĂžyt pĂ„ agendaen og shail har havnet i en uforutsigbar “grĂ„sone”.
Personlig tror jeg realitetene vil vise seg, transformasjonen fra Shail til ESG blir drevet av hÄp og Þnsketekning som ikke vil la seg gjennomfÞre pÄ den korte tidsrammen. Men igjen, kun mine tanker.

I det kinesiske innlands forbruke?
Har du link? Har google men fann ingenting

1 Like