Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Volatilitet er høy. Tror prisen skal opp. Se på jobbtallene ifra USA.

5 Likes

Eg fann denne litt interessant for dei som orker å lese.

https://www.eia.gov/petroleum/weekly/archive/2023/231004/includes/analysis_print.php

3 Likes

Er olje dyrt, normalt eller billig?
Vel her er den i forhold til gull. Og da ser den ganske normalt priset.
I 2008 var den ned på 6 tallet.

Grafen går opp = oljen billigere.
Grafe går ned = dyrere olje.

Fra 1999 til 2020.
Mellom 2000 og 2008 er den mest mellom 8 og 13
Mellom 2008 og 2014 er den mest mellom 12 og 20
Mellom 2015 og 2020 er den mest mellom 20 og 30

2020 til 2.okt.23
Grafen i okt på 21

Fra 2000 har gull gått opp 600% og olje med 300%

Her er link:
https://www.longtermtrends.net/gold-to-oil-ratio/

3 Likes

Bo-enheten jeg er i nå ble kjøpt i 2003, mens første inntreden i bolig- og jobbmarkedet skjedde 1999/98.

Min netto månedslønn nå kjøper omtrent like mange /marginalt flere liter bensin som da jeg startet i jobbmarkedet, og boligen jeg eier pt er verdt, i norske kroner og justert for oppgraderinger, ganske nøyaktig det samme, målt i unser med gull, som for 20 år siden. Tross en voldsom nominell verdiøkning.

Min tolkning av dette er at gull ikke er dyrt eller billig, ei heller bolig.
Derimot har kjøpekraften min gått voldsomt ned, tross at jeg ikke har spesielt dårlig lønn når jeg orienterer meg i samfunnet.

Konklusjonen er er folks lønninger er dritt dårlige.

For det er også slik at, i norske kroner så kunne jeg kjøpe 3 ganger så mange gullmynter på en netto årslønn i 1999 som jeg kan i 2023.

Et lite “paradoks” som gir et hint er at arbeidsledigheten holder seg lav, tross at det er dyr-tid for folk flest, og børsen holder seg oppe, noe som tyder på at marginene holder seg.

Jeg vil tenke at en forklaring kan være at etterspørselen etter arbeidskraft er veldig høy fordi den er veldig billig.

11 Likes

Den norske kronen har svekket seg kraftig, fra å kanskje ha vært litt overvurdert?

2 Likes

Stjeler disse fra @hummels på TGS tråden.

6 Likes

Slenger på denne også

Many people asked me if the Hamas attacks on Israel will have an impact on oil prices. As the Levant is not a large oil producing region, it is unlikely to impact oil supply in the short term. And therefore one should not expect a large oil price spike in the coming days. But it could eventually have an impact on supply and prices. Global oil inventories are low, and the Saudi and Russian production cuts will lead to more inventories draws over the next few months. The market will eventually have to beg for more Saudi supply, which I believe, will not happen sub $110 Brent. Now, over the last 6 months we have seen a very large increase in Iranian supply due to weak enforcement of sanctions. As Iran is also behind Hamas’ attacks on Israel, there is a good probability that the US administration will start enforcing those sanctions on Iranian oil exports more tightly. That would further tighten the oil market. Also the probability that this will lead to direct conflict with Iran is not zero.
https://twitter.com/AndurandPierre/status/1710725270636818536

5 Likes

Iran er jo landet som har kompensert for Saudi-Arabia og Russland sine oljekutt, med USAs stilletiende samtykke

Iran’s Oil Exports Have Soared During Quiet Diplomacy With U.S.

The U.S. curbed actions targeting Tehran’s energy exports in run-up to detainee release

Updated Sept. 20, 2023 2:07 pm ET

Så jeg tror at oljeprisen også på kort sikt kan bli påvirket, og svaret får vi på mandag.

1 Like

Hvis det er slik at Hamas har fått hjelp fra Iran, så er det verdt å bite seg merke i at Israel lenge har hintet om et angrep på Iran.
Israel har aldri «vendt det andre kinnet til», det har alltid vært «øye for øye og tann for tann», og kanskje litt til.
Hamas sitt angrep har rammet sivile israelere, og kan i omfang, gitt Israel størrelse, bli sett på i Israel som et «nine-eleven-moment».
Et israelsk angrep på Iran vil påvirke oljeprisen, og tanken om at det kan skje tror jeg også vil påvirke oljeprisen. My two cents.

4 Likes

Mer: “hele munnen for en tann.” ikke litt til.

1 Like

BBC reports that Hamas spokesman says the group had ‘direct backing for the attack from Iran’

Og hadde ikke Israel vært både villige og kapable til å ta igjen med renter så hadde de ikke eksistert i dag…

I går ble verden minnet på hvilken ondskap de kjemper mot.

10 Likes

La oss holde subjektive vurderinger av Israel - Palestina konflikten ute av denne tråden før det går for langt.

2 Likes

Pierre Andurand sier altså at han ikke kan tenke seg at oljeprisen på sikt vil påvirkes i noen særlig grad av Hamas sitt svært overraskende og omfattende angrep, men kanskje på litt lengere sikt.

Det er verdt å merke seg at Pierre Andurand ikke er en “nøytral kommentator”, men derimot en hedgfondforvalter i olje. Mao en høyst subjektiv og biased stemme angående begivenhetene i Israel og Gaza

Og som kjent så opererer hedgfond med høyrisko posisjoner “mot markedet”. Og også hedgefond kan ta feil. Artikkelen under viser hvordan ståa var for Pierre Andurand i slutten av mai 2023

https://www.dn.no/energi/bloomberg-marerittar-for-verdenskjent-oljetrader/2-1-1456759

Men han har tjent masse før, på oljeprisfall:

" Nedgangen kommer etter tre år med vanvittig avkastning. I 2020 fikk høyrisikofondet en avkastning på hele 154 prosent, etter at koronaviruset medførte en oljepriskollaps. I 2021 og 2022 steg fondet henholdsvis 87 og 59 prosent.

– Alt vi gjør er å analysere tilbud og etterspørsel. Da koronaviruset dukket opp, jobbet vi dag og natt for å finne ut hvordan det trolig ville spre seg og hva det ville bety for oljemarkedet, har finansdirektør Haugnes tidligere sagt til DN."

Jeg synes den “tweeten” på X av Pierre Andurand lukter av at han er posisjonert for et oljeprisfall, og forteller til markedet at de skal “sitte stille i båten mens jeg panisk kan komme ut av disse posisjonene”, (i tilfelle Israel skulle hevne seg på Iran).

Pierre er sikkert en dyktig type, men det er ikke sikkert at man kan forvente at han skulle forutsi noe selv Mossad ikke har klart å få med seg.

7 Likes

Meldingen om krig endrer bildet i oljemarkedet. Det var nok litt tryggere å være bear oljetrader før krigen ble et faktum nå i helgen. Å satse på at oljeprisen skal ned når den lå over 90USD ble nok fristene for mange vil jeg tro, den har steget mye i det siste, så et fall i prisen var et greit veddemål. Men verden forandrer seg raskt i et marked hvor det allerede er knapphet på olje.

Hva med Iran hvis øverste leder Ayatollah Ali Khamenei har sagt han er stolt av angrepet? Det er allerede ute i media at slike uttalelser er blitt gitt. Vi må nok forberede oss på en ny krig i Midtøsten, og konfrontasjoner ingen kan vite utfallet av.

4 Likes

3 Likes

Det ser ganske svart ut.

… Kina driver å satser på atomkraft btw, noe som burde hjelpe på.

2 Likes

I forhold til NOK er oljen dyr.

Tatt fra Holberggrafene | Holberg

3 Likes