Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store øltråden 🍻

Sitter og leser meg opp om brygging av Berliner Weisse, som jeg har tenkt å lage etter hvert. Driver generelt og nerder på brygging av surt øl om dagen før jeg skal begynne. I den sammenheng fikk jeg lyst til å slenge ut noen lenker til gode blogger og nettsteder om brygging og øl generelt:

Milk The Funk - omtrent alt om surøl
Brulosophy - gjør bryggeeksperimenter for å teste variabler i bryggeprosesser, som etterpå bedømmes av et smakspanel.
Shut up about Barclay Perkins - Ingen vet mer om britisk ølhistorie enn Ron Pattinson. Poster en del tørr historikk og datamateriale, men leverer også oppskrifter. Jeg har lest meg opp en god del på brygging i britisk stil, som jeg liker å drikke som hverdagsøl da britene har tradisjon for øl med lav % men mye smak. Pattinsons historiske oppskrifter brukes som inspirasjon, selv om jeg ikke går hen og lager 2,7% øl med masse sukker
The Mad Fermentationist - Amerikansk guru på funky øl.

@hundal Jeg har regnet et overslag på utgifter til utstyr og div opp gjennom årene i forhold til øl jeg har produsert. Grovt regnet gikk jeg break even i 2016 en gang, så fra nå av er det bonusøl resten av livet :laughing:Siste brygg:

  • Saison med Amarillo - split batch hvor en ble tørrhumla mens den andre ikke.
  • 3,9 % Porter
  • 4,5 % bitter med Fuggles og Cascade
  • 5 % Britisk IPA med Fuggles
    Upcoming:
  • Berliner Weisse - Split batch med en tradisjonell og en tørrhumlet.
  • Brun bitter på 4,5% forhåpentligvis i nærheten avInveralmond’s Lia Fail
5 Likes

Overraskende går man fort break even om man tar utgangspunkt i ølpriser på polet eller spesialølene på butikken. Basert på literspris på ca 100 kr, så er jeg i pluss allerede etter 2x 50 liters batcher. Dette inkluderer selv innkjøp av kjøleskap, koker, inkbird, gjæringsspann, 2 corneliusfat, slanger etc.

1 Like

Ja, ser den. Mitt regnestykke ble gjort opp mot streit butikkpils, rett og slett for å gjøre det til et nøkternt regnestykke, pluss at jeg har en kraftig indukjonstopp, 2 frysere og 6 corneliusfat - det har balla på seg med utstyr opp gjennom, hehe!

Driver også med gjenbruk av gjær, som kutter kostnadene ytterligere. Har 8 forskjellige gjærtyper readily available i kjøleskapet. Kjøpte min første nye gjær på 2 år her om dagen, da jeg vurderer å splitte gjæring av den brune bitteren i WLP023 - Burton Ale og WLP002 - English Ale. Sistnevnte gjær har jeg brygget 8 øl på rad med hvor jeg har sanket gjær og brukt den på nytt.

1 Like

Jeg tenker det er greit å regne mot det billigste ølet på butikken om man drikker seidel,ringnes,carlsberg og Tuborg og ølet ikke er sterkere enn 4,7%. Altså mot sine egne drikkevaner. Noen vil derfor spare mer enn andre.

Jeg har vel selv 6 Corneliusfat, disse kobler jeg opp på en Lindr til 10 laks… Ikke helt fornøyd da fatene bør være kalde i utgangspunktet for å holde på den kullsyren jeg ønsker, så her blir det nok en egen kjøleløsning som jeg vet av erfaring er bedre og billigere (!).

Ikke prøvd gjenbruk av gjør før da jeg brygger så mye forskjellig, men hvordan gjør du det ? Tapper du av og fryser, eller skyller du den på en måte? I så fall hvordan? Jeg hadde kanskje spart et par lapper på det i året om jeg har et noe mer gjentagende bryggeskjema.

1 Like

Hvis du brygger en veldig hoppy øl, som amerikanske Pales og IPAs etc, bør du kanskje rense gjæren, noe som i grunn ikke er veldig vanskelig. Hvis ølet er moderat humlet trenger man ikke det.

Det er to enkle måter å høste gjær på:

  1. Når du tapper ølet av gjærkaka, fyller du på nok kokt og avkjølt vann til at du får gjort gjærmassen flytende. Tøm det så over i syltetøyglass. Jeg fordeler på f.eks. 4 syltetøyglass slik at jeg kan plukke frem ett per brygg.
  2. Noen gjærtyper kan top-croppes. Som du ser: Ta en skje og plukk av gjæren fra toppen av ølet under aktiv fermentering. Pretty damn easy.

Greia er at man får så rikelig med gjær fra et brygg at man har nok til å brygge flere nye batcher.
Hvis gjæren står i kjøleskapet ei god stund, kan det være lurt å lage gjærstarter slik at gjæren er fersk og fin når du skal bruke den. Hvis du er interessert, kan jeg sikkert poste deg noen flere linker senere, slik at du kan få en fullere oversikt over do’s and dont’s og alt det der.

1 Like

Kult! Fyr løs med en link eller to om du har det lett tilgjengelig. Jeg er jo en gnien m"""A F***er siden jeg henger her på forumet :slight_smile:

Når jeg tenker meg om, tror jeg denne posten sier det meste som man trenger å vite for å komme i gang. Jeg har for vane å lage en gjærstarter et par dager før brygging. Duggfersk gjær er gull for å lage godt øl.

Når du skal bruke en gjær på nytt, er det lurt å bruke nesen. Lukter det helt ok, og ikke surt og råttent, kan man sannsynligvis bruke gjæren. Mengdene av gjær du får ved gjenbruk gjør at man kan pitche rikelig med gjær. Det skal en del til å overdrive, men jeg bruker denne kalkulatoren for å finne ut sånn ca hvor mye jeg trenger, men pitcher ofte en del mer enn hva kalkulatoren sier da jeg vet at mange proffe bryggerier bruker helt sjukt mye mer gjær per liter øl enn din gjengse hjemmebrygger.

http://mrmalty.com/calc/calc.html

Edit: Det er greit å være gnien på produksjonen av øl, slik at jeg kan gi bort litervis med øl til venner og få plenty goodwill tilbake :slight_smile: Så gnien er du ikke da, @Hundal - du har jo i det minste fiksa deg insidermedlemskap :sweat_smile:

1 Like

Takk! Da skal jeg prøve det neste gang! Ser liksom ikke poenget med å bruke fra 50-250(!!) spenn på gjær, på hvert gjæringsspann.

Gnien jo, PDX har jo til og med lært meg at jeg får refundert nesten 1/4 basert på dine og mine skattepenger. Neida, gnien er jeg ikke, deler rikelig med alt jeg har. Men jeg forstår ikke hvorfor man skal kaste bort penga på tull når man kan kaste dem på noe/noen man bryr seg om. :slight_smile:

2 Likes

Heftig gjæring denne gangen

2 Likes

Fortell mer om den dunken der :slight_smile:

Opplever du ikke okisidering av øllet ved bruk av Lindr? Lindr er i min erfaring utmerket på keykegs, men ikke vanlige bryggerifat. Tenker det blir overførbart til cornyfat…?

Ikke merket noe oksidering. Jeg benytter co2 flaske og corneliusfat. Derimot velger man å bruke kompressorløsningen på tradisjonelle fat så vil oksidering være et problem om fatet ikke tømmes på kort tid.
Den beste tappingen får man når fatet i seg selv er nedkjølt. Med Lindr kjøletapp så skjer det i slutten av tappelinjen og gir utfordringer med skum på høykarbonerte øl. Dette kan sikkert ordnes med lengre slanger, men ikke prøvd meg frem.

Aha. Tenkte du brukte Lindr med kompressor. Driver ei sjappe hvor jeg nå etter sommersesongen vil erstatte Co2 som drivgass med Lindr kompressor. Dette vil spare meg for over 10000 i året i leie av gassflasker og gass. En kompressor koster ca 2000 eks mva… Bruker kun Keykegs, og gass/luft har da inke kontakt med ølet…

1 Like

Det er kompressor på den i tillegg. Her er den.

Har ikke forsøkt meg på keykegs. Er vel litt dyrt til hjemmebruk?

https://m.bryggselv.no/tappetårn/102300/lindr-pygmy-25-k-exclusive-2-tap-med-luftkompressor

Jada. Keykegs blir for dyrt til hjemmebruk.
Kjekke de der, men du må vel uansett holde fatene dine kalde grunnet karboniseringen? Da mister vel kjølefunksjonen i tårnet sin funksjon?

Har en old ale til gjæring. Brygget på onsdag. Tilsatt Candis og muscavadosukker. OG 1.078.

http://www.bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=thomashagen&id=573

1 Like

I dag skal vi brygge med skau

Dette blir en norsk IPA. Bruker einerlåg til meskevann og skyllevann. Humler som IPA, første tilsetting på 30 min.

4 Likes

Ølen varer lengre og smaker bedre så lenge CO2 ikke toucher det.

Lervig har jo startet med sånne balongflasker for å hindre at ølet får kontakt med Co2. Resultat. Lengre holdbarhet, og bedre kvalitet

Det er vel ikke helt riktig? CO2 er naturlig i øl. O2 derimot må ikke komme i kontakt med øl

Tradisjonelle stålfat da, når de kobles til , aner ikke om det er o2 eller co2 som dyttes inn for å få ølen ut av krana, men det starter ialelfall nedbrytningen av ølet.

Når ølet er på sånt fint ballongfat, så får co2/o2 aldri kontakt med ølen