Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Derivater, opsjoner, forwards, futures

Jeg kjenner et behov for en tråd med informasjon om ulike typer derivater, futures osv. Høy risk med mulighet for høy gevinst. Disse kan også brukes for hedging. Det er vanlig å kjøpe opsjoner som en forsikring for egen portefølje.

Spørsmålet er hvilke man skal velge? Og hvordan velge? Hvordan lese navnene til de ulike typer opsjoner feks? Noen forklaringer til hva de viktigste punktene i papirene betyr, og hvor man finner dem. En liten ordbok for derivater og lignende. Kort sag, håper folk med litt kunnskap kan dele sin kunnskap - det trenger ikke være mye.

Personlig har jeg per i dag tre papirer:

OBXEXDBEAR XACT OBX Bear
BEAR SP500 X10 NORDNET
BEAR DAX X10 NORDNET

OBXEXDBEAR har jeg hatt lenge som en hedge, tror den er 2X.

BEAR SP500 X10 NORDNET kjøpte jeg for ca en uke siden, i to omganger. Snitt 0.14, marketmaker som tydeligvis er Nordea har nå stanset kjøp fordi de mener det er for mye volatilitet(?!).

DAX-en går ikke å handle i lenger, tipper det ble knocket ut. Den står fortsatt med verdi i Infront.

Det er tydeligvis en ganske stor risiko å eie et slikt papir! Spesielt når marketmaker kan stanse handel når de vil.

6 Likes

Setter stor pris på en egen tråd for disse produktene, men kjenner jeg får vondt i øynene av å ha en halv roman som tittel… :dizzy_face::crazy_face::joy:

Men jeg skal ikke bare klage:

Jeg vil også slå et slag for mini futures. Da slipper man rebalanseringen som gjør at Bull/Bear kan være litt ustabile over lengre tid… :ok_hand::sunglasses:

2 Likes

Endret til litt lettere å se på :slight_smile:

Kunne du gitt noen eksempler på mini-futures og hva du tenker rundt handler, hvilken informasjon fra papirene du tilegner deg før du handler, osv?

Bra trådinitiativ!

Er det usannsynlig at kursen kommer tilbake på gamle nivåer sett med ett til tre års perspektiv, dersom oljeprisen øker tilbake til tidligere nivå?

  • Hva skal til for at ett produkt knockes ut? Er det utelukkende produkter som nærmer seg null i verdi, eller skjer det med alle med jevne mellomrom? Ta for eksempel produktet jeg viste til, hvis det øker i verdi igjen vil det fortsatt være sannsynlig med knocking av produktet? Har volum noe å si?
  • Har Bull/bear produktene noen utløpsdato? Slik at du må passe på å selge innenfor en gitt tid?

Ser også at volumet på produktene i “normale tider” er nesten ingenting i forhold til hva det er nå, vanskelig å få solgt?

Jeg er nok ikke den rette til å drive med folkeopplysning da jeg kun har litt over én måneds erfaring med disse produktene.

Jeg begynte med Bear-derivater hos Nordnet da Corona var på vei, men børsene ikke hadde tatt det skikkelig inn over seg. Valgte da å gå inn med et mindre beløp og høy gearing (DAX x18 og SP500 x20). Strategien min var at jeg var villig til å tape disse pengene for å få stor prosentvis gevinst. Omtrent som et flakslodd, bare med litt større forhåpninger om å vinne… :grin:

Det fungerte bra, men etter å ha blitt litt grådig fredag 13. mars når SP500 plutselig rekylerte til over 10% opp helt på slutten av handelsdagen, så ble jeg knocket ut. Jeg hadde selvsagt sikret mye gevinst dagene i forkant, men «problemet» var jo at jeg hadde rett. Børsene skulle ned, og mandag 16.mars så smalt alt i bakken igjen med minst like mye som de var opp fredag. Men da var jeg ute fordi mitt produkt var knocket. På den traden hadde jeg 200% gevinst fredag kl 17:00, mens kl 21:00 hadde jeg tapt både gevinst og innskudd. Mandag ville jeg vært tilbake på +200% gevinst, hvis den ikke var knocket. Så det er smart å tenke på før man velger Bull/Bear med høy gearing. Det er vel sånt som kalles å ta en «Einar Aas»… :sweat_smile:

Hadde jeg brukt Mini Futures hadde jeg fortsatt vært med, men da måtte jeg brukt et større beløp for å oppnå samme gevinst, siden gearingen er lavere. De produktene jeg har brukt på Nordnet har hatt fra 1,5-2,5 i gearing på SP500.

Jeg har brukt veldig lite tid på å lese prospekter osv, der burde jeg sikkert bli flinkere. :+1:

2 Likes

Enig angående Mini Futures, problemet er bare at det ikke er noe volum i “normale tider”. Virker i hvert fall sånn på olje futures

Ja, jeg er enig i at der er vanskelig å finne produkter som er enkle å handle i. Det gjør meg også litt skeptisk til å sette (forholdsvis) mye penger i den type produkter. Det er litt mer risky enn å eie en aksje…

Det var litt av grunnen til at jeg heller ville satse høyt med mindre beløp. Men fant en fin Mini Future med ca 2,5x gearing mot SP500 og det fungerte bra. Man har litt lavere puls da, når Trump åpner Twitter-appen… :crazy_face::joy::joy:

Man trenger da ikke volum, hverken i Bull/Bear eller mini futures?
Det er jo market maker, utsteder, som ligger på kjøps- og salgssiden.

1 Like

Jepp, jeg sitter Bear med derivater både på Oslo Børs og olje. Venter bare på neste nedtur:)

Ja, men hvis det ikke er noe volum er det jo rart ingen handler i selv normale tider?

Ikke så høy omsetning på en del mini futures, men ofte har man også et lengre tidsperspektiv på selve investeringen. Aldri opplevd å ikke få solgt til en grei pris.

Ikke så ekstrem volatilitet og høy gearing i mini futures som i en del bull/bear-produkter, samtidig som du slipper kalibrering av pris hver dag. Vinn-vinn spør du meg hvis man da ikke er ekstremt risikovillig. Har enkelte høyt gearede bull/bear også, men de utgjør en mindre del av porteføljen.

1 Like

Upresist fra min side ser jeg. Det jeg mener er at det er mange av disse produktene som kommer opp på f.eks. Nordnet hvor det ikke stilles kurser eller er noen omsetning.

1 Like

Det stemmer det @anon50125742 påpeker her.
Det er mange produkter hvor market maker ikke ligger med kjøps- og salgsposter.
Har selv opplevd ved store svingninger at market maker plutselig forsvinner.

Jeg har kun hatt Bear/Bull over to dager på det meste, og enda ikke opplevd at jeg ikke har fått solgt når jeg ville.

Anbefaler folk å se kursvideoene til Nordnet, de gir en grei innføring. Lydkvalitet er ikke så mye å skryte av, men man forstår litt mer av produktet man handler.
Bull/bear produkter tar daglige kostnader, så ikke anbefalt å sitte med disse over lengre perioder :wink:
Til info så har jeg ikke mye erfaring selv med disse produktene!

Mini futures:

Bull/Bear:

1 Like

Takk for svar.
Har sett intro videoene hos Nordnet, mye bra der.
Noen som vet hvordan den giringen hos mini futures fungerer i praksis?
Så vidt jeg skjønner kan man låne en del av pengene for å senke giringen, men jeg forsto også at man bestemmer giringen selv ved kjøp? Er det altså mulig å oppnå 5-10x giring på disse produktene også?

Jeg tror det er en del som ikke helt vet hva man skal se påså det blir litt random hva de kjøper (jeg er en av dem).

@anon50125742, @oleandei, @Sundox, @Tjommien, kunne dere delt de mini futures / sertifikater dere har handlet i? Og gjerne skrevet noen ord om hva dere tenker på når dere handler?

Har vært innom mye. Bear SP500, Bear Olje, Bull OBX og desidert mest Bear OBX 10.
Tjente bra for en-to uker siden, men har tapt mye denne uka. Sitter fortsatt med mye Bear OBX 10 og Bear Olje… Venter egentlig bare på en reduksjon i markedet, og derfor jeg fortsatt sitter. Ja, ting snudde oppover fortere enn jeg forventet:)
Det skal sies at jeg har snittet meg mye ned på Bear OBX…

Grunnen til valgene er om man tror bunnen er nådd eller ikke vil jeg tro

1 Like

Jeg sitter i to mini futures: short obx nordnet N06 og short SP 500 nordnet 49.

Disse har jeg planlagt å sitte i minimum 6-12 måneder, kan fort bli 2-3 år. Begge ble kjøpt etter å ha vurdert de betydelige makroøkonomiske konsekvensene korona-situasjonen mest sannsynlig kommer til å føre til.

Er svært sikker på at vi skal se OSE og SP 500 på betydelig lavere nivåer enn de er på i dag. Har target på OSE på 350, men begynner nok å lette meg når (hvis) vi kommer ned til 450.

Er glad jeg har erfaring (kostbare sådan) fra finanskrisen, hvor jeg gikk inn altfor tidlig i håp og tro om at fallet var ferdig. Det var ca på samme prosentvise fall fra topp som vi er på nå. Det var bare begynnelsen på fallet. Jeg venter på at historien skal gjenta seg, og jeg tror denne krisen blir enda mer dyptgripende enn finanskrisen.

Så kort oppsummert: tålmodighet er en dyd, hold igjen på penga selv om det har falt mye, for billigere skal det bli.

2 Likes

Har ikke handlet i mini futures, enda.
Mine siste kjøp har vært Bear SP500 x8 Nordnet og Bear Obx x10 Nordnet. Jeg forventet mer nedgang i Obx, som jeg ser flere har. Sitter fremdeles med Bear Obx, men går ut før helgen dersom markedet ikke gir noen klarere pekepinn :joy:
På de produktene som har Nordnet i navnet skal det være gratis kurtasje ved handel over 1000kr.

Jeg er fersk innen disse produktene og gambler ikke med mer enn jeg har råd til å tape.
Normalt brukes disse pengene på oddsen, men nå er det jo knapt sport å sette penger på…

Jeg er som @oleandei interessert i å vite mer om funksjonen av gearing på mini futures.
Går man inn via Nordnet Markets og søker opp mini futures, så står produktene oppgitt med gearingsnivå.
Stoplossnivået i disse produktene følger jo pris på underliggende.

Eks. Long/bull Gull. (Utenfor åpningstider står jo disse tomme for en del data da, som gearing og kjøps- og salgsside.)

1 Like

Mini S SP500 Nordnet 50 brukte jeg :+1::+1:

Som et alternativ til en Bear-ETN eller Mini Future kan man vurdere å kjøpe PUT-opsjoner med OBX som underliggende. Om man f. eks kjøper en PUT på 650 med utløpsdato 15.april så har den opsjonen en verdi dersom OBX avslutter under 650 15.april. Verdien er differansen mellom strike price (650 i dette tilfellet) og kursen OBX ender på.

Hvis OBX ender over 650 har man tapt hele investert beløp. Ender den under 650 men differansen er mindre enn man har betalt har man tapt deler av beløpet. Er differansen større enn man har betalt har man tjent på investeringen.

Dersom man føler seg rimelig sikker på at OBX skal ned betraktelig men er usikker på hvor raskt det vil skje kan det å kjøpe PUT-opsjoner med utløp i mai eller juni være et alternativ.

Ulempen med opsjoner er at volatiliteten i markedet er veldig høy for tiden, så selv opsjoner med betraktelig fall (15-20%) er relativt dyre.

3 Likes