Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Derivater, opsjoner, forwards, futures

Jeg har inntrykk av at man stort sett handler mot market maker i Norge, men på opsjoner med enkeltaksjer som underliggende kan det nok være tilfeller der noen som sitter med aksjen ønsker å kjøpe forsikring, og det skal ikke så mye til for å underby market maker på ask.

Det er høy spread nå som du sier, og markedet må bevege seg mye før det gir avkastning. Jeg har handlet hos Pareto, spread der er noen ganger større, andre ganger mindre enn Nordnet. Husker heller ikke om Nordnet tilbyr opsjoner på indekser, Pareto har i hvert fall på OBX.

2 Likes

Har lett etter en måte å shorte S&P på, på Nordnet. Noen spørsmål:

  • Kan papiret handles når US er åpent / stengt?
  • Hva er giringen på?

De kan kun handles i Nordnet sin åpningstid, men hvis du finner noen svenske eller finske så har de åpent til kl 20:00. Det hjelper i hvert fall litt, (og hjalp spesielt i den perioden hvor børsene i USA stengte kl 21:00).

Gearingen på minifuturene på SP500 ligger mellom 1,5-2,5, men du må gå inn og se på dem i åpningstiden for å få eksakt tall.

1 Like

Takk for svar!

Det blir litt uaktuelt å handle girede produkter som ikke kan handles når markedet er åpent. Blir litt som de som kjøper BITCOIN derivater på Nordnet istedenfor ekte vare - men Mini Futures kan gå med lav giring I guess. Skal sjekke ut IG også, er bare skeptisk til derivathandel med for mye giring.
Har brent meg på det før i Bitcoin med 25-50x leverage :crazy_face:

2 Likes

Har testet demokonto på IG. Sikkert morro om du liker lotto. Lav spread er vel plusset. Men du får en perverst høy margin og sinnsvak gearing.

CFD’en på SP500 var 50$ eller 250$ per punkt. Så som minimum er du eksponert for 125kUSD. når SP står i 2500. Du trenger selvsagt bare marginkravet på 5%, så sett inn 65000, kjøp en kontrakt. Og se pengene fordufte i det S&P beveger seg 5 punkter feil vei. :rofl:

Hvis det er interessant så ville jeg sett på barrier opsjoner var det jeg mente. (unlimited turbos på Nordnet) Du kan sette litt mer details smetails på de selv. Men krever tunga rett i munnen det og :wink: Spreaden så snill ut.

Så litt på de barrier opsjonene på IG. Du må velge knockout fra en forhåndsdefinert liste. Akkurat nå lar den deg sette knockout på maks 5% fra posisjonsåpning. Men når jeg ikke kan sette den som jeg selv vil, altså mer rommelig sånn som det er nå, så misliker jeg den. Og betinget ordrer er heller ikke mulig her.

1 Like

Jeg har lastet ned IG, men har ikke brukt det og kommer nok ikke til å gjøre det.

Når det gjelder mini futures så ville jeg ikke vært bekymret for åpningstider. Men med høy leverage på Bull/Bear så har det jo mer å si… :sweat_smile:

1 Like

Nesten alle bear olje i Nordnet har forsvinnet.

Noen som vet hvorfor man ikke får handlet Bear Olje x5 Nordnet i dag?

1 Like

De har forsvunnet.

Er de knocket? Finner de ikke på knock listen

Tror det, du får ringe Nordnet og spørre.

Kommer nok noe i Nordnet innboksen etterhvert

Alle Bear Olje med 5x bør jo være knocket ettersom oljeprisen spratt godt over 30% i går, tilsvarende nedgang på 150% på Bear-produktet. Alt over 100% blir knocket. Hvis du eide produktet kommer det til å stå i porteføljen din en stund uten at du får gjort noe med det.

Så vidt jeg har erfart er det vanskelig/umulig å finne nye tilsvarende produkter med én gang, da disse muligens krever noe tid for å bli utstedt…?

Ja, stemmer nok det.

Pleier det å være noe restverdi på disse produktene når de blir knocket?

Usikker på hvordan det fungerer helt konkret, men så lenge du selv har hatt mer enn 20% nedgang x5 fra inngang (altså 100% tap) på et produkt som knockes, så tror jeg bare du kan glemme hele innskuddet.

Tror ikke det er restverdi på bull/bear produktene, som @anon50125742 sier så går de til 0 (100%) når de blir knocket. Mini futures derimot har innebygget SL, hvor mye du sitter igjen med kommer an på giring / SL nivået.

Det jeg savner er f.eks slik Bitmex er satt opp hvor man kan kjøpe kontrakter. Hvis du da nærmer deg knockout nivået kan du fylle på / snitte ned og dermed fremdeles være innenfor marginkravet.

Såvidt jeg vet har mini futures en fast SL verdi så det er ikke mulig å fylle på for å senke SL nivået.

1 Like

De blir knocket, og så ligger de der med sist omsatt verdi og håner deg i 14 dager før de blir slettet.

Bruker denne bear derivaten for olje. Var på ca 80 kroner igår, nå ca 25 øre

Og, enda mere koko, den sto i 289,- på onsdag. Og dette er kun med 8x giring.

1 Like

Nå du skulle hatt denne.

1 Like

Kan man handle opsjoner på aksjer i Norge? Er det bare IG som tilbyr dette?

Prøver å lese meg opp.

1 Like

Hvis du tenker på norske aksjer eller indekser så kan man det, gjennom f.eks Nordnet eller Pareto Securities. Det er imidlertid et veldig lite likvid marked, og market maker sitter med all makt til å sette de prisene de finner det for gitt.

Dersom du vil handle opsjoner på f.eks amerikanske aksjer eller indekser så må du nok gå gjennom en utenlandsk megler. Jeg kjøpte noen SPY-puts gjennom Interactive Brokers, det fungerte fint (bortsett fra at de utløp verdiløse… :stuck_out_tongue: )

Se bl.a denne tråden: Handle opsjoner på nett? Hvilken megler?

EDIT: Her er oversikt over kurser på opsjoner gjennom Nordnet, tror den skal fungere uten innlogging:

3 Likes