Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Derivater, opsjoner, forwards, futures

Nå du skulle hatt denne.

1 Like

Kan man handle opsjoner på aksjer i Norge? Er det bare IG som tilbyr dette?

Prøver å lese meg opp.

1 Like

Hvis du tenker på norske aksjer eller indekser så kan man det, gjennom f.eks Nordnet eller Pareto Securities. Det er imidlertid et veldig lite likvid marked, og market maker sitter med all makt til å sette de prisene de finner det for gitt.

Dersom du vil handle opsjoner på f.eks amerikanske aksjer eller indekser så må du nok gå gjennom en utenlandsk megler. Jeg kjøpte noen SPY-puts gjennom Interactive Brokers, det fungerte fint (bortsett fra at de utløp verdiløse… :stuck_out_tongue: )

Se bl.a denne tråden: Handle opsjoner på nett? Hvilken megler?

EDIT: Her er oversikt over kurser på opsjoner gjennom Nordnet, tror den skal fungere uten innlogging:

3 Likes

Snakker dere kun standardiserte opsjoner (er vel bare for de store norske aksjene) her, eller er det noen som også har erfaring med instrumenter på små aksjer på OSE?

Prøver meg med mini futures på nordnet, fordi noen tipset meg om at disse både er uten daglig rebalansering, OG har mindre skatt. Er jo mye bedre enn aksjer egentlig.

Men, hvorfor har ikke denne i genmab bevegd seg overhodet i dag når genmab tross alt har flyttet seg en prosent

Den loggførte kursen på NordNet er siste handel. Hvis du trykker på kjøp / salg, så ser du hva produktet omsettes for fra utsteder i RT. For mange Mini Futures (spesielt på litt mer “obskure” aksjer) så handles det ganske sjelden… Jeg tipper at det rett og slett har vært lite til ingen handel i det GMAB produktet du har kjøpt?

1 Like

Aha!

Så nå gir markedet et bid på 270, så det er kursen jeg hadde fått så det er en fint liten premium opp fra den kursen jeg kjøpte på i går

image

Men kursen blir ikke oppdatert i portisen løpende fordi antallet handler er nesten null.

1 Like

Ja, det er få av oss som bruker slike produkter hos Nordnet. De er kompliserte å sette seg inn i.
image

1 Like

En enkel guide til Mini Futures og Bull/bear-produkter

Ansvarsfraskrivelse: Jeg er ikke utdannet innen finans. Denne guiden er kun til informasjon og læring og laget av egen interesse for temaet. Feil kan forekomme. Informasjonen er ikke ment som investeringsråd. All bruk av informasjonen skjer på eget ansvar. Jeg tar ikke ansvar for eventuelle tap som følge av investeringer gjort basert på innholdet her.

Målet mitt med innlegget er å forklare litt hva som menes med Bull og Bear-sertifikater, Mini Futures, og hvordan de kan brukes.

Innhold

1. Hva er bull/bear sertifikater og mini futures?

2. Hva er fordeler og ulemper?

3. Hvordan bruke produktene i praksis?

4. Vanlige spørsmål

5. De vanligste tabbene

1. Hva er bull/bear sertifikater og mini futures?

Felles er at de begge er eksempler på ETN: Exchange Traded Note. I praksis låner du penger til en bank, og mottar et verdipapir som følger en underliggende eiendel. Verdipapiret kan selges tilbake til banken mot penger. Slike derivater kan eksempelvis være aksjer, indekser, råvarer og valutakryss. Felles for slike verdipapirer at de kan ha en giring- En multiplikator i kursutvikling i forhold til underliggende eiendel. Utsteder av produktene sikrer seg ved å kjøpe underliggende produkt, slik at de ikke tar på seg markedsrisiko.

Typisk vil vi dele inn disse produktene i to grupper: Bull/bear og Mini future

Bull/Bear har en fast, daglig giring innebygget i produktet sitt (x2, x3, x4, osv.), med mulighet for å satse på nedgang (-x, -2x, -3x osv.). Det er også mulig å kjøpe en tracker , som følger underliggende produkt x1. I girede produkter ligger det bakt inn at du låner penger av banken for å kunne få multiplikativ avkasting. For girede produkter ligger det bakt inn en lånekostnad.

Mini future har en dynamisk giring innebygget i produktet. Her har du også belåning i produktet, og produktet har en forhåndsbestemt stop-loss-barriere, som er en kurs på underliggende hvor produktet blir tvangssolgt. Finansieringsnivået til produktet er prisen hvor egenkapitalen er borte, og produktet kun består av lånte penger. (Ved å holde en avstand mellom stop-loss-barriere og finansieringsnivå sørger banken for at du ikke taper deres penger). Giringen i produktet beregnes utifra avstanden til stop-loss-barrieren. Mini futures kan både være long og short underliggende.

Det finnes også en variant av Mini future som kalles «Turbo warrant». Hos Nordnet kalles dette for Unlimited Turbo. Her er finansieringsnivå og stop-loss-barriere på samme verdi, og du taper 100% av beløpet.

2. Hva er fordeler og ulemper?

Fordeler:

• Kan ta større bets i markedet med mindre egenkapital

• Småsparere kan lettere gå short i markedet, fordi man ikke har krav til egenkapital

• ETN skattes 22%, mot 37,84% for aksjer.

Ulemper:

• Økt risiko

• Daglig rebalansering av bull/bear kan gi store tap i markeder med store svingninger.

• Dersom du eier ETN for en aksje vil du ikke motta eventuelt utbytte. (Du vil imidlertid ikke miste verdien tilsvarende utbyttet heller)

• Kan være stor avstand mellom bid/ask hos market maker.

• Market maker kan i volatile markeder velge å ikke stille kurser. Da kan du ikke komme deg inn i / ut av produktet

• Kan ikke eies på investeringskonto eller aksjesparekonto

• Kredittrisiko: Dersom banken som har utstedt produktet går konkurs vil ikke produktets verdi dekkes av noen innskuddsgarantiordning.

• Produktene kan være kompliserte å sette seg inn i.

3. Hvordan bruke produktene i praksis?

Bull/bear:

En fiktiv aksje handles på børsen for 100 kr. En bank utsteder et bull-produkt med tre ganger giring med pris 100 kr. Når aksjen stiger 10% på èn dag vil prisen for aksjen bli 1001,10 = 110 kr. Fordi du eier et produkt med tre ganger giring til stigningen bli 30% og prisen for produktet bli 100 1,30 = 130 kr. (Ikke tatt høyde for spred mellom kjøper og selger).

Neste dag faller aksjen 10%. Ny pris for aksjen blir da 1100,90 = 99 kr. Produktet ditt faller derimot tre ganger så mye, altså 30%. Ny pris for produktet blir 130 0,70 = 91 kr.

Neste dag igjen stiger aksjen 10%. Pris for aksjen er nå 99 *1,10 = 108,9 kr. Ditt produkt stiger 30%, og ny pris for produktet er nå 100,1 kr. Du er altså i praksis i null, selv om underliggende aksje er opp 9%.
Mellom hver handelsdag skjer en rebalansering av produktet, slik at den daglige utviklingen skjer uavhengig av hva som skjedde forrige dag.

Mini F uture
(Disse er mye vanskeligere å beregne gearing og avkasting på, så eksemplet blir litt forenklet.)

En fiktiv aksje handles på børsen for 100 kr. En bank utsteder en mini future på 50 kr. Future har en multiplikator på 1, som betyr at den tilsvarer èn aksje. Finansieringsnivå er 50 kr, mens stop-loss er på 55 kr, og prisen på produktet er 62,50 kr. Dette gir en verdi på egenkapitalen på 12,50 kr, og gearing er 50: 12,50 = 4:1

Dersom underliggende aksje stiger i verdi vil den umiddelbare effekten være en økning på 4 ganger i verdi for produktet. Men etterhvert som forholdet mellom egenkapitalen og finansieringsnivået endrer seg vil giringen gå ned.

Motsatt: Dersom underliggende aksje faller i verdi vil den umiddelbare effekten være at produktet faller 4 ganger så mye. Men etterhvert som egenkapitalen i produktet synker vil også gearingen øke. Hvis produktets verdi faller under stop-loss-verdien vil handel opphøre, utsteder av mini future vil selge aksjene som var sikkerhet i mini future-en, og du som eide produktet ved stop-loss vil få igjen de pengene som ble igjen av egenkapitalen etter at produktet ble solgt.

En fin analogi er et huslån hvor banken tar huset når verdien av huset er mindre enn . Verdien på huset er 5 millioner, men du har lånt 4 millioner av banken i avdragsfritt lån, og har brukt 1 million i egenkapital. Du betaler kun en lav rente. Dersom husets verdi stiger til 6 millioner så har du tjent 1 million kroner. 100% avkastning. Men dersom husets verdi faller til 4,1 millioner, så sparker banken deg ut, selger huset, og gir deg pengene som er igjen etter at de tar tatt tilbake sine 4 millioner.

4. Vanlige spørsmål:

Hvordan skattes gevinst/tap for slike produkter?

Svar: 22% skatt på gevinst, 22% fradrag på tap.

Kan jeg tape mer enn 100% av beløpet?
Svar: Nei, du kan miste hele investeringen, men ikke mer.

Hva skjer om produktet går til stop-loss?

Svar: Produktet stenges, og du får utbetalt gjenværende verdi (ofte lav).

5. De vanligste tabbene:

• Velge produkt med for høy gearing.

• Velge produkt med for stor spread hos market maker (Spread avhenger som regel av gearing og spread mellom kjøper og selger i underliggende aktiva).

• Holde bull/bear-produktene for lenge. Rebalansering og renter gjør at du over tid vil tape penger.

• Ikke ha satt deg ordentlig inn i hva du faktisk har kjøpt.
    Jeg har for eksempel selv kjøpt BULL AXA X5 for å få 5 ganger gearing mot Axactor,. Skjønte etterhvert at jeg fikk eksponering mot franske selskapet AXA.

4 Likes