Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Er endel info her for interesserte mtp matsikkerhet i 2022

2022 Global Grain Supplies & Fertilizer Shortage Forecast - YouTube

Sri Lanka er tomme for mat i april 2022. Høres vanvittig ut, men er dessverre sant.

1 Like

Best å sitte i desert eller Magseis i 2022?

Dette er ikke tråden for Magseis. De er helt urelatert.

Hva er en Magseis?

Han avviste ikke akkurat eiendommene til Bill Gates… Usa største landeier… eier noe i Arizona der de holder til…

Bill er klar…

bilde

Om Gates blir med på noen måte så tror jeg nok det er mer sannsynlig at LNC vil bli brukt som humanitær hjelp enn at det vil bli brukt på hans egne gårder/landområder.

Som største jordbrukseier har han uansett et insentiv/forpliktelse til å spare på vannet i sørstatene og på vestkysten.

Nå er det ørkensand hvor besparelsen er klart størst, men blir fort et interessant regnestykke likevel med den langvarige tørken i blant annet Arizona i lag med de galopperende prisene på kunstgjødsel.

Ørken i alle de statene… usikker på hvor mye gårdsdrift det er i områdene men de er visst ett stort problem. Tror midt østen er mer aktuelt men vi får se … nå skal det stå på kjøper vilje hos UAE mawarid osv… om de åpner opp noe av alle disse milliardene de har satt av til desertification og klimatiltak så blir det bra. Men det skal selges og iverksettes også dette virker det som på update.

Det er ørken i mange av statene, men i Midtøsten har de et ønske om å bli mest mulig selvhjulpet i matveien. Det vil kreve omgjøring av ørken til matproduserende jord i enorme mengder. Som bonus får man en solid klimagevinst i form av blant annet karbonfangst med på kjøpet. I USA handler det nok mer om å ta vare på det jordbruket som finnes og da er neppe selve ørkensanden den største utfordringen. Men også her er jordsmonnet under store prøvelser, hvor det klimatiske ikke hjelper på overhodet.

2 Likes

Etter hva jeg husker så skulle test prosjektet være klart i slutten av Oktober. Samarbeidet ble også signalisert i den perioden. Og endelig avtalt i begynnelsen av Desember.Men, er spent på om de har hatt full fakturering i nov/des.
Mao så har det nok blitt fakturert for produksjon i to måneder som sikkert blir med i årsregnskapet.
Det kan jo ha en viss påvirkning Q4 resultatet.
Og ikke minst på kursen etter fremleggelsen av Q4 i Februar.
Uansett, spenningen er nesten ikke til å tåle…
Endelig er det mandag…om litt.

1 Like

Stemmer:

It has set into motion a number of initiatives and policies to make it the most food secure nation, as part of its National Food Security Strategy 2051.

Videre er de fleste landene på den arabiskehalvøy helt avhengige av en vannforsyning som er avsaltet, noe som er en dyr prosess.

2 Likes

En liten heads up fra yucatan (hvor concorde bader i nyttårs solen med sin bedre halvdel) å morgendagen medinvestorer…ikke glem at med største sannsynlighet så er det Desert Control som har æren av å levere Nano Clay til (SPARK) å Saudi Aramco under dekknavnet Mawarid!

1 Like

Nå får vi se om alle som El Diablo lurte til å selge før nyttår skal inn igjen ASAP…

1 Like

Ja
Med fare for å høre ut som en «broken record» så var nok mye av salgene i desember skatterelatert.
Nå ser vi opp og frem.

3 Likes

Ser absolutt ingen grunner til å ville selge nå. Benyttet åpningen i dag til å laste opp litt til, meg bekjent står kursmålet i 52,- ennå. Har økt snittet betraktelig siden inngangen i sommer men akkurat det bekymrer iallefall meg svært lite. Her lastes det underveis ved anledning.

52 :grinning_face_with_smiling_eyes:

Mitt kursmål for 2022 er 247kr

2 Likes

Nettopp. For ikke å snakke om 2023, 24… :grin:
Men selv om man har ståltro på konseptet, selskapet og folka er det betryggende på kort sikt at også de “synske” er enige, og anser risikoen med et høyere snitt som vesentlig lavere når det ikke “bare” er lovord på Tek og magefølelse som styrer.

1 Like