Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Ja, det er jo egentlig fint at de får sysselsatt lokal arbeidskraft. Og etter hvert tror jeg nok de vil få til en bra og automatisert løsning, men det kan jo ta litt tid å utvikle dette. Vet ikke helt hvor mange som jobber ved R&D avdelingen de opprettet…?
Per nå krever det jo mye manuell operasjon og dermed en del opplæring for å håndtere clusterene.

1 Like

Jepp.

Nå har de patent på LNC i 5 år til, og slik jeg forstår det jobbes det med nye patenter. OKS sier også som du nevner anng konkurenter, at de ikke kan klare dette alene og ønsker andre velkommen inn. DCG er dog de enste som har et flytende produkt. Han nevner også at deres teknologi kanskje kan hjelpe inn mot “faste” produkter. Altså samarbeid med andre “konkurenter”. En vinn vinn for alle globalt.

1 Like

2 Likes

Det er ikke kritisk for Desert, men kjekt å ha.

DC sitter med en kompetanse for hvilken lnc mix man skal komponere for de ulike sandtypene (45 forskjellige bare i uae). Det vil ta flere/mange år for evt copycats å oppdrive denne kunnskapen. Og når de evt har den, så har Desert utviklet maskinvare og prosesser ytterligere. Konkurrenter vil hele tiden være på etterskudd så lenge DC fortsetter å forbedre seg.
Og mens evt copycats hiver seg på, så løper de en risiko for at DC får innvilget blokkerende tilleggspatenter.

4 Likes

Det er akkurat dette som står i innleggene jeg har lagt ut ovenfor :+1:

2 Likes

Behovet er jo så stort at Sivertsen åpent uttrykker et ønske om konkurrenter.

3 Likes

DCG har tydeligvis vis flere kort på hånd, det jobbes hardt rundt om. Mange nyansatte kan tyde på det… Kanskje noen vet?

We will have deals in other areas to make sure we have plan A, B and C, this (UAE) will be our main priority because its huge and its already bringing us close to half of the revenue we need for the year 2021 in our projections anyway. With some other smaller project, we will reach our revenue target for this year.

1 Like

Hva gjør det vanskelig å oppdrive denne kunnskapen/knowhow?

(Lang) tid og grundig dedikert arbeid.
DC har brukt mange år på dette.
Ifølge Idland var det å finne rett lnc mix for de ulike sandtypene den største utfordringen av dem alle.

For å si det sånn… Det vil være en mye raskere vei til mål å kjøpe Desert, enn for copycats å starte på et sånt løp selv

5 Likes

Sorry, svarte deg i går med litt mye vin innenbords. Så, det ble slettet.
Men, Portugisisk på dette nivået er vanskelig. Behersker Portugisisk
på et greit hverdags nivå, men litt teknisk her.
Men, omtrent 5 min ut i klippet så ble det snakket om DC som har LNC, og at det er en metode for å gjøre om Sand til dyrkbar jord.

1 Like

Informativt

Vel, det var et svar på et direkte spørsmål til meg fra Soria Moria siden jeg har en relasjon til Portugal.
Ikke særlig spennende svar, sorry.
…………………
Mye interessant i dag vedr. Patenter og IP.
Har selv et eierskap til et patent som ble utfordret fra Sverige, og hvor jeg tapte.
Trodde jeg hadde et vanntett «patent», men min konkurrent snudde bare en komponent så kom han rundt patentet. Og, det var et meget kjent advokat kontor som hjalp meg med å formulere papirene, og søke patentet. Og det kosta flesk.
Kostet meg dyrt dessverre. Først «patent application» som var 3 år, og så Patent godkjenningen, og tilslutt avgiftene vedr. patent lisensene i hvert enkelt land som patentet skulle gjelde.

Bare å se på Autostore, som har betalt ca kr. 300 mill i advokater og rettssaker bare i år.
Helt, enig med de som mener at det blir litt slag i luften i det å forsvare et patent.
Når det i mange tilfeller i prinsippet som i mitt tilfelle bare å snu en komponent, så kan en gå rundt patentet.
Men, biblioteket med LNC løsninger som de er i ferd med å bygge opp vil være «gullet» i firmaet.

Merkevare bygging:
«Det er de som går foran i snøen som lager fotsporene». Med det mener jeg at denne og kommende konkurrenter alltid vil bruke «Desert Control» som merkevare, metode etc. Blir som med Coca Cola. Navnet Cola vil alltid følge kopiene ss. Pepsi Cola, Jolly Cola og/eller Tøyen Cola.

Moito obrigado, Bom fim de semena.

5 Likes

Det begynner å merkes allerede. Lnc KAN bli en game changer globalt i tiden fremover.

4 Likes

Dessverre er det slik at kapitalen vinner. For DCG sin del kunne de knapt truffet bedre ift til hvordan det globale bildet ser ut. Om/når LNC kommer på markedet for fullt er spørsmålet hvor fort de kan ekspandere, etterspørselen vil bli enorm.

The project in Egypt was part of the 12-year R&D by the inventor and co-founder. During this time there was a lot of testing in the field where the LNC product was tested in Egypt, Pakistan and many different places even in a wind tunnel in China.
At the moment now we have a lot of requests because it’s been tested in Egypt, we naturally also get requests from there. We however are not expanding beyond UAE yet since we focus and momentum before expanding more broadly ahead.

3 Likes

Alt utenfor UAE er up for grabs uten konkurranse for alle andre?

Hva er det du ikke skjønner? DC har ikke nok kapasitet foreløpig. De er i ferd med å få gjennombrudd i UAE hvor økonomien til gjennomføring er på plass, markedet er størst der ifg OKS. Kapasitet til noe mer har de ikke bekreftet. I USA kjører de pilot som forventet på deres tidslinje. Andre kan sikkert hjelpe på andre måter, men ikke DCG på nåværende tidspunkt med deres produkt.

2 Likes

Er det kverulering for kveruleringens skyld eller ligger det en genuin nysgjerrighet bak alle spørsmålene?

PS; det finnes ingen konkurrerende teknologi. Og derav heller ingen konkurrenter eller konkurranse.

4 Likes

Godt svar. Orker ikke og oversette innleggene.

Ser det er flere som ikke tåler at andre legger ut noe info spm som ikke passer. For min del er all info god info, om jeg har fått det med meg, betyr det ikke at alle andre har det. Regner med de fleste her inne vil ha mest mulig info om selskapet. God eller dårlig. Når det kommer nye inn på tråden er det ikke sikkert at alle vet like mye. Innkludert meg selv. Synes tråden er bra, men blir enda bedre om enn sammarbeider og ikke tror at alle vet det samme som en selv gjør…

3 Likes

Les deg opp på greenbox prinsippet, deretter planene om outsourcing av selve containerproduksjonen

De har ansatt sikkert 50 ressurser siste året; nå går det mot kontrakter i UAE, deretter USA

Det er helt ulogisk å forvente at de skal ekspandere mer enn dette p.t

"Green-box reactors and control systems
The core of the patented LNC technology is the reactor that processes clays and natural minerals into its liquid state with unique properties.

The reactor and other mechanical components of the mobile LNC production units will be managed by control systems that will integrate with the company’s centralized formulation database and its global data collection networks.

By centralizing the development of “green-box” reactors and control systems in Norway, the company gains strong control of intellectual property while enabling outsourcing of the building of 20-ft container-sized LNC production units without exposing core IP.

Other R&D priorities:
Other priorities of the R&D center are to advance the areas of digitalization, formulation, and automation.

LNC
is tailored-made specific to unique combinations of various soils, plants, water qualities, and environment
factors.

At the current stage formulations are to a large extent managed manually which requires more
extensive training of operators. R&D initiatives under this area aims to fully automate this process like LCD
operated coffee machines that can formulate the desired drink by the touch of a finger. This will in turn enable
future evolution of the company’s business model that can drive exponential scalability."

6 Likes

Minner om at det finnes en fundamentaltråden hvor svært mye info er samlet.

Anbefales nye (og gamle) interessenter.

2 Likes