Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Tankevekkende, og viser at DSRT sin teknologi trengs også andre steder enn de vi ofte forbinder med ørken.

Videre står det i artikkelen:
"Soil degradation is already intense in parts of the Mediterranean and central-eastern Europe and, together with prolonged drought periods and fires, is already contributing to an increased risk of desertification (8).

Climatic conditions make the Mediterranean region one of the areas most severely affected by land degradation. 12 of the 27 European Union Member States declared themselves as affected countries under the 1992 United Nation Convention on Combating Desertification (UNCCD): in the Mediterranean: Cyprus, Greece, Italy, Malta, Portugal, Slovenia and Spain and in central and eastern Europe: Hungary, Latvia, Slovak Republic, Bulgaria and Romania (3).

2 Likes

Ja, og som nevnt tidligere, er Spania ganske ille ute:

Spain is the most worrying example: according to the National action programs (NAPs) for the United Nations Convention to Combat Desertification (UNCCD) about 74% of Spain is at risk of desertification and 18% at high risk of becoming irreversibly desert.Jul 30, 2019.

Spania

(Mulig den har vært postet før)

https://www.ft.com/content/0d38e8d3-3f20-4818-8751-740d05f8ac13

1 Like

Ja, får lister hver dag…Men det er 2-3 dager gamle lister… aldri helt blitt klok på om f eks mandags handel kommer på onsdagen eller torsdagen…

@pdx , har du fasiten?

1 Like

Hvorfor vises ikke dette på nordnet på handler der?

Mandagens kommer torsdag :slightly_smiling_face: Det er likt for alle som får slike data.

2 Likes

@pdx når vises torsdagens handler feks da?

Volumet som vises på Nordnet fanget tydeligvis ikke opp bulk posten på 1 mill aksjer, men du ser den f. eks. i trading view. Super kult at det ikke bare er topp 50 som selger til optimistiske småaksjonærer da!

Veldig rart, men orderen syns også hos DnB hvertfall

Timestamp 16:32, godt mulig de slutter å summere volum kl 16:30 når ordinær handel er over. Samme på dn investor, der er 1 mill aksjer med i listen over handler men ikke med i summen.

• Jorda ble dannet for ca 4,6 mrd år siden og det første tegn til liv oppsto ca 1 mrd år senere.
    Det har tatt millarder av år å danne jordsmonnet vi er avhengige av i dag.

• Med moderne sivilisasjoner ødelegger vi den produktive jorda samtidig som befolkningen vokser og trenger mer mat.

• For å bøte på problemet bruker vi kunstgjødsel for å øke avlingene. Men dette tar livet av mikroorganismene i jorda og kan derfor sammenlignes med å pisse i buksa for å holde seg varm.
    Jorda utarmes.

Tap av dyrkbar jord er en større trussel enn klimaendringene. Uten mat og ferskvann har vi svært liten nytte av vindmøller, solceller, hydrogen og elbiler.
Jeg gleder meg til verden innser dette og endrer fokus. Det skader ikke om det skulle bli noen kroner i gevinst heller :slight_smile:

6 Likes

Det er to hele handelsdager mellom dagen handel skjer og dagen den er i listene, så torsdagens handel kommer tirsdag :slightly_smiling_face:

2 Likes

Ok, da skjønner jeg!

1 Like

Handelsdato er T (trade date)
T+1 børsdag = Prematch av registrerte handler (i VPS). Det sjekkes om alt er i orden (dekning på konto etc). Hvis ikke ok kan en handel falle.
T+2 børsdager= Endelig match av inngåtte handler (i VPS). VPS rapporterer status på oppgjorte handler + ny oppdatert saldo til involverte forvalterne av berørte VPS-konti (banken din eller andre). Forvalterne oppdaterer sine “skyggebeholdninger” (både cash og verdipapir) og bekrefter oppgjorte handler overfor kundene.
T+3 børsdager. Lister genereres i VPS og sendes ut til abonnenter/kunder?

4 Likes

Ja, det jeg synes er interessant er at tapet av jordsmonn må jo bidra til sinnsvake mengder utslipp av karbon. Om vi bruker denne teknologien til å begynne å binde store mengder karbon igjen, så er jo det positivt på mange måter.
Det er vel regnet ut at prærien i USA der bisonen har beitet har bygd opp noen meter jordsmonn på et par tusen år. Så å regne i milliarder eller millioner av år for oppbygging av jordsmonn synes jeg var litt drøyt.

2 Likes

Poenget var at jordsmonnet ble bygget i svært sakte tempo inntil mennesker nå raserer i stadig høyere tempo. Vi har ikke tusener av år på å fikse problemet som stadig blir større.

Her er forresten en konkurrent fra UAE og Kina :
https://inf.news/en/science/81ee0e11c149b7f5b401055149f9f439.html

Tipper UAE får et enkelt valg :slight_smile:

3 Likes

Skjønner.

Ja Kina prøver seg på en del regenerasjon, etter at de skapte dette problemet (ikke ulikt oss for så vidt). Jeg så ikke noe om hvor mye vann de bruker i forskningsfeltet i ørkenen, så det er kanskje baksiden. For ikke å snakke om kostnadene ved å lage dette cellulosebaserte produktet. Logisk sett burde DC sin mekaniske prosess på stedet for å lage LNC være billigere. Vi satser på at UAE velger “oss”.

2 Likes

Noen som har noe info om hvordan det gikk når næringsministeren møtte dsrt igår ?

Det er jo flere alternativer på banen, som feks biokull / biochar.
Men felles for de fleste er jo at de må bearbeides mekanisk ned i jordsmonnet.
Nå vet jeg ikke hvordan Kina gjør dette, men jeg vet at jeg stoler -13 på dem når de formidler tall og statistikk. Stoler enda mindre på dem om dette er ett prosjekt i statlig regi.

3 Likes

Har vært delt før, den viser litt av produksjonen… ja og denne gangen er det CNN som koster reklamene:

https://vimeo.com/523233178 :arrow_left: Dette er linken til videoen fra bildet over.

Can i hear a hallelujah from the congregation!?

7 Likes