Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Det fundamentale med økonomi

1 Like

Takk! Spennende tider vi går i :smiley:

1 Like

om boligboblen i kina: https://www.youtube.com/watch?v=-a9Xuyw9l3Y

2 Likes

I bakvendtland kan alt gå an

Sjeføkonom: Oljeprisoppgangen er negativ for norsk økonomi
Oljeprisen når ny årstopp. Markedet begynner å tvile på om Norges Bank vil kutte renten, mener Nordea Markets.

2 Likes

I dustenorge er alt negativt enten det er positivt eller negativt ladet. Pessimistnasjon, og jeg er næggu ikke bedre sjæl. :wink:

1 Like

Jeg hører ofte folk si at nå har boligen min steget i verdi. Hvordan tenker man her? Har det blitt anlagt en fin park utenfor som har gjort området mer attraktivt? Har du pusset opp leiligheten og oppgradert til høyere standard og bedre utstyr?

Nei for de fleste så trenger det ikke ha blitt noe høyere kvalitet eller bedre leveforhold i boligen for at de skal snakke om høyere verdi. Hva er det de tenker på? Jo naboen har fått noen til å betale flere kroner per kvadrameter enn det som var vanlig for ett år siden.

Hvis prisen på en vare går opp 50% så snakker ingen om at varen har blitt mer verdifull, da har prisen steget og varen har blitt dyr.

Verdien er den samme på boligen, den er like bra eller dårlig å bo i, så hva er det egentlig som har forandret verdi? Kanskje det er du som har gått ned i lønn?

5 Likes

Da jeg begynte å megle for 11 år siden spurte alle meg på visning “hvor er nord?”, nå spør alle “hvor lenge er det sol her?”. Folks preferanser endrer seg om andre ting også. Store hager er nå et ork, mens tidligere var det liksom jo større tomt jo bedre. Hvilke bydeler som er poulære for barnefamilier endrer seg. Det som var populære strøk tidligere rundt år 2000, gjerne fordi det var mange barnefamilier som ville bo der da, er gjerne ikke så etterpurt akkurat nå når det stort sett bor folk med ungdommer som kjører moped der. Så da kan presset gjerne øke i en annen bydel.

For bygder og småbyer så kan nok enkelthendelser som en konkurs/nyetablering dramatisk endre hele prisnivået på kort tid. Videre kan infrastruktur øke interessen for et område. Jeg husker da Rennesøy ble knyttet til Randaberg utenfor Stavanger. 2 år før tunnellen åpnet var prisene på Rennesøy rundt 20 000 per kvm. Da tunnellen åpnet var prisen lik som i Stavanger på 40 000 per kvm.

11 Likes

Så klart, men jeg synes det er litt merkelig at man skal betale flere millioner for et lite kott i en gammel bygård fordi det har kommet en ny kul kafe rundt hjørnet, men så klart verdien KAN ha forandret seg, selv om folk flest mener pris når de sier verdi.

Hvis prisen har falt, men samtidig så har det flyttet inn en ny nabo som er veldig hyggelig så har verdien steget selv om prisen har falt, selv om de fleste ikke ville uttrykke det slik.

5 Likes

Jeg liker alternative tankeganger

2 Likes

vi betaler mer og mer for mindre og dårligere…
Lønnen øker mindre enn prisen på boligene.

Altså blir vi fattigere for hvert år…

5 Likes

2,5 millioner for krypinn på 19 kvadratmeter.

1 Like

Så den dærre :wink:

1 Like

Er jo helt på trynet at en leilighet skal være dyrere enn enebolig med stor tomt.

2 Likes

Solenergi til 0,03 USD per KWH fra 2019…

Oljen kommer ikke tilbake…

Vi snakker da om priser som er billigere enn å brenne gass eller kull. Slutten på karbon alderen er i gang og kommer fortere enn mange har lyst å innrømme.

De siste 150 årene har vi levd i oljealderen, der de lettest tilgjengelige ressursene har vært tatt ut først, og så har vi tatt ut de vanskeligere ressursene gjennom en stadig teknologiutvikling. Industrien har hatt en stigende kostnadskurve.
Derfor har eksisterende aktører alltid tjent penger, og ‘oljen’ har vært stedet å være investert.(egentlig olje/gass/kull)

Når nå kostnadene ved å generere energi fra solkraft krysser kostnadene ved å generere energi fra kull/gass/olje så går energi fra å være en industri med en stigende kostnadskurve til å bli en industri med fallende kostnadskurve. Solenergi er ikke utnyttelse av en ressurs, men utvikling av en teknologi.

http://www.keith.seas.harvard.edu/blog-1/cheapsolarpower

7 Likes
3 Likes
2 Likes

Norge på førsteplass, i denne pensjonsrankingen, velfødde og fornøyde.

[quote]It’s worth watching interest rates, which could cause rankings to shift in future years. Low rates are great if you’re buying a house or a car, but they stink if you’re trying to live on a fixed income in retirement. While Norway, which has started to cut interest rates, is ranked No. 1 overall, No. 1 in material well-being, and No. 3 in the quality of life and health categories, it is No. 9 in the retirement finance measure. If Norway continues to cut rates, “I’ll be curious to see what long-term impact that has on its ranking,” said Goodsell.
Right now, though, only Denmark, Switzerland, and Iceland top Norway in the report’s measure of contentment. When it comes to retirement, the Norwegians are looking pretty fat and happy[/quote]

2 Likes

Sløyf kontanter (og i hvert fall sedler med høy verdi) så kan ikke folk gjemme formuen i fysiske penger.

[quote]Rogoff also contends that suppressing cash would make it easier for the Federal Reserve and other central banks to boost economic growth by pushing interest rates into negative territory. That’s the strange world where you pay to keep money in the bank and get paid to borrow it. The theory is that negative rates will induce people to save less and spend more, which will revive growth. Savers won’t tolerate negative interest rates on their savings as long as cash is an alternative. Why not simply withdraw stacks of $100 bills and keep the cash in a mattress or a safe?
Rogoff says he doesn’t want to get rid of cash all at once. First, he would phase out 100s, then 50s, then 20s, leaving smaller bills in circulation for the foreseeable future. “I want to have a less-cash society, not a cashless society,” he said.[/quote]

2 Likes

Finans Norge er jo en ivrig forkjemper for et kontantløst samfunn i Norge. Allerede i 2020!!

1 Like