Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Det grønne skiftet - Ikke grav etter gull. Selg spader!

De fleste har nok hørt sitatet, om at de som tjente best under gullrushet. Var ikke de som gravde ut gullet, men de som solgte spader og hakker.

I samme ånd og mentalitet har jeg lyst til å starte en tråd. Hvor vi kan presentere selskap som leverer tjenester og service til det grønne skiftet.

2 Likes

Servicesektoren innen havvind (“spadene” til havvindparkene): Edda Wind, Integrated Wind Solutions og Cadeler.

Jeg kan starte med et selskap for å få ballen til å rulle:

Hove AS - Hove Smart Lube (HOVE)

Hove er et dansk selskap, med en markedsverdi på kun DKK 188m, og kan derfor beskrives som “micro-cap”. Hove leverer løsninger for smøring av mekaniske lagre, med vindturbinindustrien som hovedfokus. Løsningene Hove tilbyr gir kundene betydelige driftsbesparelser samtidig som de sikrer at smøringen utføres riktig med dokumentasjon, noe som forlenger levetiden til de mekaniske lagrene. Hove har en klar ambisjon om at smøringen av disse mekaniske lagrene skal bli mer automatisert, hvor programvare og IoT (Internet of Things) vil spille en avgjørende rolle.

Hove ble grunnlagt i 2000, og har generert overskudd gjennom hele reisen. Selskapet har cirka 40 % av markedet, og kan derfor kalle seg markedsleder. Markedet er en nisje, og er for kjedelig til at andre, store som små, finner markedet interessant. Hove ses å følge veksten i vindturbinindustrien, hvor de har et godt tak på markedet, med store kunder som danske Vestas.
Hove har tre typer kunder: Vindturbinoperatører, Vindturbinprodusenter (som for eksempel Vestas) og uavhengige serviceselskaper.

Strukturen
Hove er ganske internasjonal, og har datterselskaper spredt over flere kontinenter. Hove India og Brasil ble etablert i 2021, mens Americas har en lengre historie, og ble grunnlagt i 2017. På slutten av 2022 ble det også etablert et datterselskap i Tyrkia. Samtidig som vindturbinindustrien i Tyrkia er i sterk vekst, ser selskapet på det også som tilgang til det nære Midtøsten. Hafnia Pumps er et produkt som fortsatt er under utvikling som har hatt testkjøring i 2. kvartal 2023.

IPO
De hentet inn børsnoteringsmidler på ca DKK 40 millioner, ved børsnoteringen i 2021. Disse midlene ble først og fremst hentet inn da selskapet hadde en ambisjon om å utvide til havne- og gruvedrift. Hove ga ut et nytt produkt, Hove Carry, i 2022, som var beregnet på disse nye bransjene. Hove Carry vil føre til driftsbesparelser, forlenget levetid og reduksjon av miljøpåvirkning. I tillegg er IPO-fond også knyttet til de nyetablerte internasjonale datterselskapene.

Hove Smart Lube
Selskapet har lenge jobbet med deres patenterte IoT-løsning, Hove Smart Lube. Hovedmålet med løsningen er å gjøre smøringen av mekaniske lagre mer automatisk. IoT-løsningen er en digital løsning som kobler sammen alle operasjoner og danner en helhetlig oversikt over alle faktorer knyttet til smøring. IoT-løsningen fikk ikke fotfeste i 2022, men selskapet har fortsatt de mange lovende testaktivitetene i 2023, i ulike deler av verden og bransjer, og forventer at 2023 blir året der IoT-løsningen oppfyller sitt potensial. Hove har stor tro på løsningen og ser på at den har stor innvirkning på selskapets fremtidige vekst…

Veiledning
I årsrapporten for 2021 publiserte Hove følgende veiledning for 2022-2025, som samlet sett viser et selskap i vekst samtidig som det forventes en gradvis forbedret EBITDA-margin år for år.
2022 overrasket både på topplinjen og bunnlinjen, hvis man ser på den publiserte veiledningen, til tross for vanskelige forhold med prisøkningene på råvarer, lønn, transport og energi.
Nylig kom selskapet med en ganske heftig oppjustering 3. juli. Ikke bare ble inntektene justert opp med 19 %, EBITDA ble justert opp med hele 150 %. Selskapet forklarer at oppjusteringen av veiledning om inntekter og EBITDA for 2023 skyldes økt etterspørsel fra eksisterende så vel som nye kunder og en forbedret produktmiks. Dette betyr naturligvis at EBITDA-marginen forventes å forbedre seg enormt.

“Store selskaper har små bevegelser, små selskaper har store bevegelser.” - Peter Lynch

Mer informasjon om hva som egentlig skyldtes denne oppjusteringen kommer i den kommende halvårsrapporten 30. august.

Hove vokser, ekspanderer på tvers av kontinenter og nå også bransjer. Jeg forventer at den tosifrede veksten forblir i 2023-2025, hvor faktorer som nye datterselskaper, nye bransjer og IoT-løsningen er valgmuligheter som har potensial til å overgå forventningene.

Risiko
Det er imidlertid visse risikoer som bør vurderes. Hove er et svært internasjonalt selskap, og opererer i land med svingende valutaer, noe som kan påvirke tallene beregnet i DDK. I tillegg kommer også politisk risiko, som kan påvirke Hoves virksomhet i enkelte land. Politisk uro, endringer i lovverket eller handelsrestriksjoner kan påvirke Hoves mulighet til å drive virksomhet internasjonalt. Kundekonsentrasjonen deres er relativt stor, noe som gjør at Hove er sårbar for eventuelle endringer i behov eller økonomiske situasjon til deres største kunder. Det har vært en del ledelsesskifte, noe som skaper usikkerhet blant aksjonærene, da det tyder på en ustabilitet og manglende kontinuitet i selskapet, noe som helt klart også kan sees på som en risiko for Hove.

Verdivurdering
Selv om selskapet annonserte ved børsnoteringen i 2021 at de forventer en EBITDA-margin på 17,4 % i 2025, velger jeg å være litt mer konservativ og tror at EBITDA-marginen som ble annonsert i den siste oppjusteringen vil være forbeholdt til og med 2025. Jeg se den strengt økte (så vel som volatile) EBITDA-marginen som mindre pålitelig, og potensielt kortsiktig, noe som også kan sees på som en risiko.

Selskapet er markedsleder med over 40 % av markedet, har base i Danmark, har over 20 års erfaring, har en lang lønnsom historie og opererer i en bransje med vekst. Jeg mener Hove kan begrunnes med en verdsettelse på EV/EBITDA 10x, eller mer, tilsvarende en pris på 17 DKK i 2025.

Ansvarsfraskrivelse: Jeg eier ikke aksjer i Hove og teksten over er kun til informasjonsformål. Dette er derfor ikke en anbefaling å kjøpe, ikke kjøpe, selge eller ikke selge aksjer i Hove.
Aksjen har steget 186% de siste 12mnd, og kursen er per 27.07.23: 8.40DKK - DYOR

*Teksten over er hentet fra: https://forum.inderes.dk/ *
Inlegget er skrevet av forumbruker: WilliamJorck(wjorck) og oversatt fra dansk med google translate

6 Likes

Hove tusler stille og rolig oppover :blush:

1 Like

Magnora mener jeg har funnet den perfekte oppskriften.

De selger spader i form av kompetanse og ekstremt lav Capex.
De selger seg ut av prosjekter før investeringene tas, og kan selge videre til sterke strømprodusenter som skvulper over av statlige subsidier og strøminntekter.

I mitt hode en ekstremt mye bedre måte å ta det i det grønne skiftet på fremfor å feks kjøpe båter til vindmølle-installasjon som er for små for neste generasjons møller etter 5 år. Eller krever etablering av milliardfabrikker.

1 Like

Det er bare å holde de sleipe oppkjøpsfingrene unna. Selger ikke én aksje frivillig. Hehe

Det ble heisen ned for Hove etter et godt Q-resultat