Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dno

Gode nyheter for Dno ?

Det hjelper på at krg og irak blir enige vertfall. Blir litt roligere der nede.

DNO ASA: FAPE01 bond buyback

Oljen trender høyere og DNO har trendet motsatt vei, mulig tynget av short på 20mill aksjer?

DNO ASA: FAPE01 Bond Buyback

DNO Starts Gas Capture and Injection in Kurdistan, Slashes CO2 Emissions

DNO Releases 2019 Corporate Social Responsibility Report

Synd det er så laber interesse for DNO, tror de havner høyt på vinnerlista 12 mnd frem. De har kjøpt tilbake en haug med aksjer og skal vel kjøpe mer, olja kommer som ei kule når vaksinene er på plass og etterspørsel går i taket. En ganske god slump short som trolig dekkes inn som følge av dette, det kan selvfølgelig skje. Om oljen kortsiktig går ned, men det er bok med å tynger kursen en god del, den økte senest ett par dager siden.

Edit: valgte xxl, dno og Nekkar vinnere i 2020 i mai, det er noe feil med DNO :see_no_evil:

Den har gått mye opp siden den traff bunn i mars/april :slight_smile:

DNO ASA: FAPE01 bond buyback

DNO ASA: FAPE01 Bond Buyback

https://ssr.finanstilsynet.no/

DNO en av mest shortede med snart 3% og på vei mot 30 mill aksjer.
Kjenner ikke selskapene men er vel sikkert 100% algobaserte?

Bør være en god kandidat når vaksiner som fungerer kommer på plass og verden besgynner å bestille turer osv igjen. Har en post her på kurs rundt 5,- og kommer vel til å øke på bra når short dekkes inn /vaksine er på plass. Tror uansett for den litt mer langsiktige dette er ett fornuftig valg ifht når verden åpner opp igjen,

1 Like

DNO skal alltids dra til det ekstreme, men tror nok den blir dratt i den andre retningen rimelig snart.

Om Biden skulle ta roret i unaiten er det veldig bullish for all aktivitet i KRG/nordirak: https://www.fdd.org/analysis/2020/08/16/biden-will-be-most-pro-kurdish-president/

Genel har fått flere betalinger fra KRG de siste måneder selv med oljen nede på 40 så regner med at DNO også får inn noen betalinger der.

Har et greit snitt i DNO og ser for meg en 2-4x over forholdsvis kort tid… så fort shorterne casher inn og trenden snur.

Pr 2.10 er DNO den nest mest shortede aksjen etter Frontline.
Kan bli forholdsvis eksplosiv. Må vel igjennom og over 5.10-5.20 de nærmeste dagene i første omgang, får se hvor momentumet til olja stopper i denne omgang.

1 Like

6.10 økte shorten til over 35mill aksjer. Disse selskapene ser noe ikke jeg ser, oljeetterspørselen kommer til å ta seg opp og mulighet for økte priser er derfor sannsynlig. Ifht gårsdagens omsetning tilsvarer shorten 5 dagers omsetning i størrelse. I mars og april var kursen kort tid under 4, etter har den ligget 4.50 og opp. Blir artig å se om de klarer å dekke inn uten at kursen stiger. De må feks være avhengig av en ny kollaps i makro ala world wide nedstengning? Eller tjener de kanskje penger uansett på andre vis ved å være short?

Tja, uten at jeg følger DNO veldig tett så er det ikke utenkelig at det prises inn politisk uro i områdene de operere i. US sa tidligere i uka at det planlegger å trekke seg så godt som helt ut av Afganistan i løpet av kort tid. Kanksje dette også vil skje i de områdene hvor DNO har sine aktiviteter. Valget i US kan også endre dette.

Videre så kan det jo være betalingsproblemer som kommer.

Basert på hvem som er synlig short så skal det jo sies at flere av disse kjører kombinasjoner med long/short posisjoner for å hedge risk.

Men siden jeg ikke følger DNO særlig tett nå lengre så får du ta dette med en klype salt :stuck_out_tongue:

1 Like

Det er jo selvfølgelig en relevant betrakning. Faren for at de ikke får betalt av krg er nok mindre nå en før, men det er ett urolig område historisk sett. Det er en av grunnene til at det har vært ett selskap med ekstreme svingninger.

1 Like

Det paradoksale her er vel at det var kurderene som hjalp USA med å fjerne IS (og ikkje omvendt), og dei kurdiske områda er vel blandt dei mest velfungerande i heile Irak, og det utan økonomisk støtte fra sentralt hold i Bagdad. Eg er ikkje så bekymra for om USA trekker seg ut i alle fall. Det kan vel heller sjåast på som rein bonus. USA sin inntreden i Irak var kun ut fra eigeninteresser (oljeprodusjon) og no når landet er meir sjølvforsynt så har dei ikke så mykje å hente på å ha ein drøss med soldatar i landet.

Har heller ikkje aksjar i DNO per i dag, men etter mitt syn må dette vera eit av dei mest underprisa aksjane på Oslo børs. Vil nok vurdere ein inngong her om oljeprisen stabiliserer seg litt. Kurdiske myndigheter har vel signalisert at dei kan betale oljeselskapa fullt ut når dei når ein oljepris på ca 50 dollar, og det er jo enda eit stykke til me er der. DNO vil vel også vera ein av vinnarane på norsk sokkel med tanke på skatteletten som norske myndigheter ga oljesektoren, så dei bygger stadig meir og meir produksjon også i meir “fredelege” delar av verden.

3 Likes

Det er to ting som tynger DNO,
Kontantstrømmen er jo vilt bra, grunnet lave lifting costs. Men de har en helt egen evne til å blåse penger som fulle sjømenn (eller satt på spissen: stormannsgale styreledere?) Jeg liker styreledere med en visjon. Jeg liker ikke styreledere som forsyner seg så rikelig av kassa, når valgene som tas, in hindsight er på trynet, også kalt uflaks)

Det andre er politisk risiko internt i irak, og der tror jeg riktignok store leder er veldig viktig for DNO. For det ordner seg alltid, og gjerne i favør DNO…

Så dno er ikke en dans på roser, penger på gata og sikkert som banken. Men kan du leve med risikoen så er det billig.

1 Like

Følg med på DNO nå. Tror det er tid for inngang.

1 Like