Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dune-spill / avtale med Legendary Entertainment (Funcom)

At Elon digger Dune er jo ganske fett :smiley:

1 Like

Jeg forstår ikke at folk betviler dette, ref. diskusjonen i småprat tråden.

1 Like

Jaha?

2 Likes

Delvis enig med Christian.

Tror dog Dune vil stige drastisk når filmen nærmer seg.

Dune-filmen kom i 1984, og siste spillet ble sluppet i 2001. Google-trenden starter i 2004. I ettertid har det kommet mye Conan og lite Dune. Peaken til Conan i 2008 kom nok i stor grad på grunn av Age of Conan.

2 Likes

En IP som har vært “død” siden 2001 er i mine øyne mindre interessant enn en som har blitt holdt ved like kontinuerlig siden 1953 med bøker, filmer, tegneserier og spill.

Nå ser man forsåvidt på Conan Unconquered at hvis man slipper et middelmådig spill med en bra IP, så selger det… Middelmådig. Jeg tenker at Funcom har teken på Conan, så spørs det hva de kan klare å gjøre med Dune IP-en.

Det er mye annet som kan dukke opp når man søker på Conan. Føler dette blir mer riktig.

Eventuelt:

2 Likes

Jeg tenkte samme tanke som deg, det var derfor jeg gjorde et par ekstra google trend søk hvor jeg sammenlignet epler med… epler. Du ser ikke noe “galt” i å bruke det engelske ordet Dune mot noe veldig spesifikt, Conan the barbarian? Ser du ikke dobbeltmoralen selv?

Går man inn på wikipedia, så får man opp en oppslagsside for å komme seg videre, https://en.wikipedia.org/wiki/Conan, mens for https://en.wikipedia.org/wiki/Dune så får man opp en side om sanddyner. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Haha det tenkte jeg ikke på det er klart det kanskje spiller inn. Uansett - Dune IP’n er stor, og større enn Conan i spillsammenheng.

Her er i alle fall filmene. Viser vel at IP’n er langt større enn Conan.

Dune IPen i spillsammenheng er gammel. Veldig gammel.

Dune 2 kom i 92?. Dune2000 ble jo egentlig slaktet og kom i 98.

Spillmarkedet var helt anderledes på den tiden og få personer under 30 har spilt disse spillene.

2 Likes

Du kan ikke sammenligne på den måten, du må enten la begge være “film” eller begge to “søketerm”. Fikk ikke opp “Film” som alternativ på Dune, er det noen måte å tvinge det fram på?

Og det er poenget mitt, det er 5+ millioner som har spillt Conan-spillene til Funcom, det samme kan neppe sies om Dune-spillene.

Søkte på Dune/Conan med “movie” som kategori, og Conan er virkelig mye større? Peaken er fra 2011-filmen.

Ja ser den, men det er ikke kommet noen Dune-film i perioden. Derimot er det kommet ganske mange bøker.

Yep, Det er nok også grunnen til at Petroglyph sine spill de siste 5 årene har gjort det dårlig.

Derfor er jeg litt glad for at Funcom sitt Dune spill internt og av Rui kalles CE 2.0.

2 Likes

Petroglyph har manglet kvaliet på spillene sine. MYZ er jo også basert på en gammel IP.

@Christian @koe

Det er vanskelig å gjøre en fornuftig IP sammenligning fordi Dune ikke har fått innhold på lang tid.

Tar vi samme diskusjon om et år vil ting være lettere.

Da har vi fått Dune filmen. Vi vet mer om hva som skjer med Conan TV serien.

Conan dekker for mye.

Myz fikk liten drahjelp i IP fordi det var en liten IP. Men det gir synergier. Myz gjør det bra. Folk begynner å se hva mer som finnes innenfor den samme IPen osv.

Det gjør jo Dune også for å si det mildt :stuck_out_tongue: