Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dune-spill / avtale med Legendary Entertainment (Funcom)

Er det så mange bøker hvor det skrives om sanddyner da?

Tror inte man ska dra några paraleller nu. Alldeles för tidigt och Dune IPt har varit vilande länge.

Är övertygad att hypen kring Dune kommer slakta Conan framöver

1 Like

Jeg nevner det jo forsåvidt i kommentaren min hvor jeg la fram google trend søkene, at selv en sterk IP kan ikke redde et spill som er litt dyrt og det finnes konkurrenter på markedet som rett og slett er bedre i de flestes øyne.

Min konklusjon er at IP-en betyr en god del, men det avgjørende er hvor bra spillet blir.

PR-budsjettet til en AAA Hollywood film knuser selvsagt markedsføringsbudsjettet til hva som helst som finnes av Conan produkter på markedet, spørsmålet er hvor mye av det som fører til spillsalg. 2011-Conan filmen påvirket AoC til en hvis grad, men i langt mindre grad enn jeg hadde trodd.

AOC var gammelt da, nå slipper de jo spillet samtidig som filmen. I tillegg var ikke filmen populær i seg selv.

Dune filmen slippes i 2020, spillet kommer i 2021, det er da ikke samtidig?

Så forresten en fan-cut av Dune-filmen for noen måneder siden og har lest bøkene og jeg tenker at Conan er en lettere IP å lage spill ut av. Jeg har lest 50-60 Conan bøker* og det er et vell av historier å velge mellom, spesielt til et single player spill. Jeg har ikke lest noen nye Dune bøker, visste ikke at det fantes. :slight_smile:

*De er korte, 50-200 sider

Filmatiseringen kommer i 2 eller flere deler.

1 Like

Vil ikke alt innhold fra Conan Obrien kategoriseres som “movie”?

Uavhengig av hvilke IP som er mest poppis så må nok både film og spill levere kvalitet for å få noe synergieffekter.

1 Like

Peaken på grafen treffer rimelig pent med Conan-filmen som ble sluppet i 2011.

Hvis jeg søker i TV-kategorien, så treffer det nok først og fremst Conan O’Brien

Greit å huske at Conan også gjør det sterkt på tegneseriebiten fortiden med Marvel i front.

Jeg tørr faktisk å si at Pr nå er Conan en større IP enn Dune.

1 Like

Jeg som er gammel nok til å ha opplevd begge IPene, kan med hånden på hjerte si at DUNE er endel større en Conan barbaren. Det nytter ikke bruke google trends nå… Google fantes vel knapt når DUNE sist var fremme i vinden.

Det blir jo også utfordringen. Å vekke til live en gammel kjempe. Får drahjelp fra Film og TV, HELDIGVIS😁.

Star Wars klarte det, Lord of the rings klarte det. Så får vi se om det funker med DUNE også. For den er potensielt på det nivået, eller iallefall like under.

Men som sagt, google trends? Ikke særlig relevant her, men bruk det gjerne den som vil… I mitt hode blir det enda mindre relevant en å sammenlikne Moons of Madness med CU nå. Vi regner vel med at MoM vil gruse CU utover høst og vinter🙂.

Det er iallefall ingen tvil om at DUNE slår knock out på alle de andre IPene Funcom har tilgang til.

Men om DUNE filmen flopper og Petro lager det første spillet så er det vel bare å grave ned IPen i ørkenen i 40 nye år😂

15 Likes

Filmserie på minst 2 delar , tv serie och sen får du inte glömma att de kan komma publishing titlar på Dune

1 Like

Det er kun de (den?) særeste i vennegjengen min som har et forhold til Dune IP-en utover Dune2-spillet. Men hvis filmene og serien slår an vil dette gi litt hype og drahjelp i starten. Men så må Funcom lage et tvers igjennom bra spill. Da kan dette bli bra. Hvis spillet er bra og fengende, så betyr IP mindre. Jeg tenker at Dune IP er gammel, og det er ikke så mange unge som kjenner den nå. Men det kan endre seg raskt.

1 Like

Fra MYZ klippet som ble sluppet i dag

Vertfall EN kar som ikke greier å vente :laughing::ok_hand:

2 Likes

Du kan ikke måle styrken til dune ip ved å se på Dune movie og Dune game når vi snakker om verdens mest kjente science fiction bok. Da gir det mer mening å sammenligne Dune book med Conan comic, da dette er deres respektive sjangre:


At Dune bokserien fra 1966 normalt ligger over Conan comic som nylig har blitt relansert sier mer om styrkeforholdet mellom ipene etter min mening.

Når det kommer til sammenligning mellom Conan og Dune som søketerm, så faller jo dette på egen urimelighet, da Conan vil inkludere Conan O’Brian som er MYE større enn Conan the barbarian(dessverre). Dette er åpenbart om du prøver å gjøre dette søket selv. Ikke mange barbarer blandt de første treffene der. Og du kan si at Dune også inkludere treff på sanddyner, men hallo, se på treffene når du prøver selv. Dune er Dune!

12 Likes
1 Like

Som “gammel” scifi nerd så må jeg sette dere litt på plass, og rydde opp litt i hva Dune er for noe :wink:

Presist søk for nerder som er ute etter scifi universet er “Frank Herbert’s Dune”

OG det er ikke ei bok, det er en ganske stor serie satt i samme univers og strengt tatt i samme tidslinje, (men den foregår over flere tusen år) Det er heller ikke et universet eller historie her som er begrenset til en planet som Arrakis (bedre kjent som “Dune”) Så her er det rom for mye.

Populærkulturelt er det nok mest fokus på Arrakis, Freemen, Mua’dib (mye religion her) og The Spice.

Det er noen filmer, 2 spill (addit: det er flere spill, jeg glemmer de lett da alle etter dune 2 er remakes og “oppfølgere” som knapt nok er grafisk forbedring av Dune 2), de fleste tenker strategi, men det første spillet var en visual novel/adventure/strategi hybrid. Og nylig (relativt sett) 2 forholdsvis gode og lange miniserier som tar for seg historien over hovedsaklig 2 generasjoner.

Miniseriene lagd av SciFi channel er “Dune” (søk etter dune miniseries) for den første og “Children of Dune” for den andre.

22 Likes

For mer Dune, gå til tor.com (de har bok rettighetene), de blogger stadig om ting som angår ting rundt “deres” bøker (scifi nerder som seg hør og bør)

https://www.tor.com/tag/dune/

2 Likes

Hvis noen lurer på hvordan “visual novel/adventure/strategi hybrid” ser ut, så er spillet tilgjengelig i nettleseren her https://classicreload.com/dune.html

5 Likes
4 Likes