Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

EAM Solar (EAM)

Takk, men er du sikker på at det var snakk om et bytte? På presentasjonssliden ser det mer ut som at aksjonærer skulle få 1 aksje i energeia per aksje man eier i eam.

1 Like

Jeg trodde heller ikke det var snakk om en byttehandel i dette tilfellet. Noen som vet med sikkerhet ?

Kadden og last79, jeg hørte kun på og så ikke slidene og har nok misforstått hva Victor sa her. Basert på det som står (og det er som regel riktig) i presentasjonen er det nærliggende å tro at aksjonærene får en aksje i Energeia for hver aksje i EAM. Beklager hvis jeg skapte forvirring her.

Tror det Kadden antyder er det rette. 1 aksje i Energia for hver aksje man eier i EAM på det gitte tidspunkt.

Energeia AS intend to include the EAM Solar ASA shareholders in this development through a directed equity issue conducted in
such a way that all shareholders in EAM Solar ASA will receive one share in Energeia per share in ASA.

2 Likes

Energeia er spennende og noe jeg gjerne blir med på (gjerne før de noteres). Blir vel ikke grønnere enn dette?

EAM Solar ASA: Full Supreme Court annulment of acquittal decision received

ANNEN INFORMASJONSPLIKTIG REGULATORISK INFORMASJON

Newsweb

2 December 2021 Reference is given to the Stock Exchange notice of the 7th of October 2021, whereby the Company was informed that the Supreme Court of Italy decided to annul the 20th of January 2021 judgment of acquittal by the Milan Criminal Court of Appeal in the subsidy fraud case against the State of Italy and contractual fraud against EAM Solar ASA. The Supreme Court has now issued its full decision for the annulment of the acquittal ruling. The original decision (in Italian language) is attached to this stock exchange notice. An English translation will be issued as soon as this is ready. The short summary of the reason for the Supreme Court to annul the Milan Appeal Court acquittal decision in its entirety is that the Supreme Court found that the Milan Appeal Court did not fulfil its obligation to conduct a correct and comprehensive review of the factual evidence in the criminal case, resulting in an erroneous evaluation of the evidence with the effect that the acquittal decision was based on obvious inconsistent and illogical arguments. The Supreme Court is sending the criminal case back to a different chamber of the Milan Appeal Court for a new proceeding in the criminal case with the requirement that the new court proceedings must proceed with a complete review of the evidence, making correct application of the principles of law and the rules of logic as formulated in the Supreme Court decision. On the fraud of EAM the Supreme Court concludes that the evidenced withholding of essential information during the contractual negotiations in itself constitute a contractual fraud.

4 Likes
2 Likes

Det ser jo svært lovende ut for en lykkelig slutt for Eam etter siste fra høyesterett. Hva tenker dere andre om tidsaspektet videre? Hvor langt unna er Eam en erstatning? Best case / sannsynlig case / worst case?

1 Like

Ting tar tid, men som vi så fra høyesterett kan man fort få overraskelser i fleisen, både ene og andre veien. Enovos gruppen har klart å holde hele saken på god avstand frem til nå… Ting får fort en annen tone når de evt må direkte svare for seg i rettssystemet.

Uansett er det første pkt på agendaen slik jeg ser det er Energeia transaksjonen og dato for børsnotering. Det kan alene flytte kursen ett godt stykke nordover.

Seval skog og Øistadmarka er svært spennende prosjekter og det blir moro å følge med videre fremover.

https://webfileservice.nve.no/API/PublishedFiles/Download/3d34c147-c907-49b4-ba24-19e6bf80075d/202114931/3424679

https://einnsyn.no/sok?f=4c051aaa-28a2-4a90-a96b-1814170758e5

2 Likes

Det er også mulig at det snart vil komme svar fra Oslo tingrett. Jeg er litt usikker på hvor lang tid det normalt tar her i Norge, men pleier vel sjelden å ta lenger enn maks et halvår før det blir tatt en avgjørelse på om det blir sak eller ei. Nå er jo saken veldig spesiell så forundrer meg ikke om det også tar lenger tid en forventet. Hvis det blir sak blir det vel første gang Eam får legge fram beviser mot de andre involverte direktørene.

Hva tror dere verdsettingen av energeia vil være ved børsnotering?

1 Like

Man kan iallfall se regnskapstallene til Energeia AS på f.eks www.proff.no. Så ut som det ble et greit årsresultat i 2020. En kan kanskje lage et regnestykke for børsnotering utifra dette. Jeg er usikker på hvordan eventuelt :nerd_face:Ser frem til å eie aksjer både i EAM og Energeia. Eam ligger mye bedre an juridisk nå virker det som og Energeia er i gang med verdiskapning, og her får man aksjer før børsnotering av Viktor og co.

Så på videoen av 3.kvartals presentasjonen, der han Intelligency fyren sier blant annet : «we are providing the oslo district court with evidence».
Dette har vel holdt på en stund, så bør vel være mulig for dommeren å iallfall kunne slå fast at det blir en sak ? Bevis er bevis og da må det bli sak eller hva ?

1 Like

er det for sent å bli aksjoner for å få “gratis” energeia" aksjer?

1 Like

Det blir nok satt en fremtidig dato på EGF når det blir vedtatt.

Energeia har jo god drift og ryddig regnskap. Om det kommer en transaksjon ila H1’22 så vil vi ha en periode frem til kapitalbehovet kommer mtp på de nye prosjektene i Norge.

Mtp hvordan denne vinteren har vært så langt tror jeg nok ikke det hadde vært så dumt å få Energeia på børs så snart som mulig. Grønn, bærekraftig strømproduksjon som ikke er avhengig av subsidier i Norge burde få en varm velkomst.

1 Like

Det tror jeg også. Tror det er ambisjonen å børsnotere så tidlig som mulig. Jeg tror det vil være lurt og lønnsomt å delta i emisjoner som kommer i Energeia. Tror interessen for å investere i solkraft i Norge vil være stor, og at prisingen av selskapet kan bli høy ift. prisen på evt emisjonsaksjer.

Til noe annet:
Min forståelse var at det var salget av solkraftverkene og fordringen mot Energeia som i stor grad finanserte legal for Eam ASA nå. Hvordan vil finansieringen av videre litigation være hvis fordringen «slettes» som betaling i emisjonen til Energeia.

Det er ikke for sent nei. Kjøper du aksjer i EAM nå så vil du trolig ende opp med et likt antall aksjer i Energeia på sikt.

EAM Solar ASA: Translated Supreme Court decision and date set for Oslo District Court hearing on fraud case against Enovos Luxembourg SA.

4 Likes

Godt spørsmål Kadden med finansieringen videre…Jeg undres om kanskje de 700.000Eur fra GSE (Enfo 25) blir mottatt snart.
De 5Meur som Aveleos ble pådømt å betale i 2019 immediately :sweat_smile:kunne også være kjekt å få inn i «krigskassa» snart. De har det blitt veldig stille rundt synes jeg. Aveleos betaler ikke og de blir heller ikke slått konkurs tross en dom hmm…
Kanskje Therium stiller opp med penger eller Kanskje Eam forventer at alt blir avgjort innen kort tid…nei ikke godt å si gitt, men spennende blir dette i 2022 uansett :stuck_out_tongue_winking_eye:

Det må vel være riktig høring?
Dette er vel åpent for å delta for de som ønsker? Noen som tenker dra dit? :slight_smile:

2 Likes

Ser vi ligger fint an i nåværende formasjon for å få ett brudd evt økt volatilitet snarlig.

Regner med vi skal få noe presse når høringen starter, men legger ved link til DN’s oppsummering når EAM bekreftet Tingrettssaken da den er innholdsrik og godt skrevet:

NB! Gammel sak

1 Like