Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

EAM Solar (EAM)

EAM Solar ASA: Legal Status update - Oslo District Court hearing postponed due to sickness

“EAM Solar ASA will revert with a general status update during next week.”
Da begynner de å få dårlig tid, men venter vel på ny høringsdato fra tingretten…

EAM Solar ASA: Legal and general status update posponed

1 Like

EAM Solar ASA: New date set for Oslo District Court hearing on fraud case against Enovos Luxembourg SA.

14:11:22

Karl Wig

Milliardbedrageri-sak mot Enovos Luxembourg starter i Oslo tingrett 21. april

Den private straffesaken EAM Solar har anlagt mot Enovos Luxembourg har blitt berammet i Oslo tingrett til 21. og 22. april, ifølge en børsmelding.

Saken skulle egentlig startet i januar, men ble utsatt grunnet sykdom.

EAM Solar ønsker å stille Enovos til ansvar for det selskapet mener er et storstilt investorbedrageri der det norske selskapet skal ha tapt milliarder.

Om EAM Solar når frem med sin private straffesak, kan Enovos Luxembourg bli dømt til å betale en foretaksstraff til den norske stat. I tillegg kan en dom gi grunnlag for et sivilt erstatningsansvar overfor EAM Solar.

Den private straffesaken i Norge kommer i kjølvannet av en rekke rettsprosesser i Italia.

1 Like

Noen som vet om det er mulig å være til stede?

Ja, du skal ha mulighet til å være til stede.
Bortsett fra saker som holdes lukket har allmennheten tilgang til alt som foregår i rettsaker, rettsmøter etc som publikum. Men, det er såklart praktiske hensyn. Før utsettelsen skulle rettsmøte holdes i en sal med 8 publikumsplasser.

Du bør evt kontakte retten og avtale det. oslo.tingrett@domstol.no

1 Like

EAM Solar ASA: Q4 Financial Report presentation on 1 March 2022

1 Like

EAM Solar ASA: Q4 2021 Financial Report

Anbefaler alle som har interesse for EAM å høre på denne videolinken fra kv.rapporten. Her er det mye spennende på gang i løpet av H1-2022:

2 Likes

Noen som kjenner til frilans foto/videograf i Oslo de kan anbefale evt kunne tenkt seg å ta noen bilder når Enovos/EAM’s advokater ankommer tingretten?

Har flere journalist-kontakter i Lux og andre land som følger saken og de skulle nok gjerne hatt noe bilde/video til evt story.

(Såklart ingen garanti at noe kommer på trykk eller at det kommer noen story, men enklere om man har noe media…)

1 Like

Denne saken burde få mye mer oppmerksomhet. Bra det skrives! Forøvrig 1,5mrd ~ 220kr aksjen. Hadde ikke vært feil etter flere års venting. :money_mouth_face:

1 Like

Er det den utsatte rettsaken som skal gjennomføres nå? Og blir dette endelig gjeldende nå, eller skal man igjennom enda flere instanser i lux osv?

1 Like

Ja den saken som ble utsatt i jan/feb pga sykdom.
Jeg tenker slik nå om sak i Oslo:

Det har blitt begått et grovt bedrageri mot Eam Solar. Det grove bedrageriet kan bevises ifølge Q3 video. Partene i saken er Enovos og Eam solar.
Jeg kan ikke se for meg hvordan dette eventuelt skulle blitt avvist av dommeren.
Noen tanker ?

2 Likes

Jeg har hverken sett stevning eller tilsvar, kun lest det som står i artikkelen ovenfor, selskapets rapporter og tidligere artikler. Men såfremt EAM sine bevis er så solide som de selv hevder, så synes jeg det er vanskelig å se hvordan retten skal kunne avvise søksmålet. I samme retning trekker det at dette tilsynelatende er ‘siste utvei’ ettersom påtalemyndigheten i Norge og Lux ikke bryr seg. Jeg håper retten legger avgjørende vekt på at dette er et søksmål som er helt avgjørende for EAM og ikke henger seg opp i at det offentlige har helt begrenset interesse i søksmålet.
Personlig er jeg optimistisk og sitter trygt i båten gjennom hele suppa.

3 Likes

EAM Solar ASA: Court meeting to be held in Oslo District Court on fraud case against Enovos Luxembourg SA.

2 Likes

Da skal høringen være godt i gang og man kan regne med at Enovos vil prøve å få saken avvist.
Her er det verdt å merke seg en ganske nylig avgjørelse fra UK hvor saksøkte motprøvde rettens jurisdiksjon, men ble avvist pga hvor skaden oppstod:

Herunder også hvilke konti som ble brukt til å overføre. Det var EAM Solar ASA som var part i transaksjonen med Aveleos.

Denne saken kommer til å gå til hovedforhandling.

Lugano-konvensjonen: EUR-Lex - 52009XG1223(04) - EN - EUR-Lex

Edit: Bruk private browsing om du er blokkert på lexology.com

2 Likes
6 Likes

3 uker til avgjørelse om hovedforhandling fra tingretten ville vært overraskende kjapt og effektivt. Fint med velfungerende rettssystemer! :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 Likes