Ca 6,8 millioner aksjer i dette selskapet er ikke allverdens.
Nåværende kurs kr 7 gir markedsverdi på ca 50 millioner kr.
Selskapet krever milliarder i erstatning hvis de vinner frem.
Dette selskapet har vært kursmessig slaktet og vært i langvarig koma.
Så får vi se enden på visa snart
EAM Solar skyter opp hele 50 prosent etter selskapet i går meldte om fremskritt i rettssaken i Italia. Italiensk høyesterett har nå sendt saken tilbake til en annen avdeling som vil se på saken på nytt. Høringen er satt til 30. november i år.
Det er en ny vending i den ni år lange rettstriden som har vært en hodepine for ledelsen og aksjonærene.
Med mcap på 50 millioner så er det ikke mye optimisme med tanke å vinne frem noe her, det ville en enorm oppside vist sånn og sånn slår inn
Husker ikke om det var omtalt, men en hyggelig detalj fra høyesterettsdommen var at Enovos og Avelar ble tatt med som “likestilt part” når det gjaldt å dekke saksomkostningene overfor EAM. (Selv om det bare var 4k eur)
I beste fall står denne i over 100kr pr aksje i 2024. Noe å tenke på.
Morselskapsgarantien som gjelder hvis den endelige konklusjonen kun skal komme fra det kontraktsrettslige (voldgift) var på 36mEUR.
Full erstatning vil være mange ganger dette. Flere gamle regnestykker rundt om med morarenter etc og et meget høyt beløp…
Exactly. Bare se hvor mange ganger italiensk høyesterett omtaler Enovos og Avelar som solidarisk ansvarlig.
Kan være nyttig å ta med at jeg tror absolutt ikke at det faktisk ender med løsning via voldgift.
Leser man høyesteretts annulering av anken så skal det voldsomme krumspring til for Aveleos direktørene å sno seg unna.
Tipper at vi kan få et “tilbud” fra morselskapene for å få “løst saken” før kriminalretten konkluderer på nytt, denne gangen ihht høyesteretts instruksjoner, men tviler på at de legger nok på bordet. Kommer da kanskje som del av forhandlinger rundt voldgiftsaken.
Det er ikke mye tvil om at pkt F vil stå seg i ny runde i strafferetten og SPA kan annuleres ganske umiddelbart etterpå. Med annulert kontrakt pga svindel er rettspraksis veldig klar på at det ikke skal skilles på Aveleos og morselskap. De er fullt, solidarisk ansvarlige ved kontraktsbrudd og det neste rettslige steget blir mest sannsynlig det private søksmålet mot Enovos i Luxemburg som har stått på vent siden 2016.
Det var mye snakk om erstatningsutmåling etter den opprinnelige dommen, men man må passe på forskjellene på strafferett og kontraktsrett som dette handler om. Det skal komme fra sivil, ikke kriminalrett og mest sannsynlig fra Lux, ikke Italia.
Kravet fra EAM totalt sett er på 300meur, men det inkluderer ikke renter og forsinkelsesrenter. Da er vi oppe i rundt 3,5-3,8 milliarder NOK alt i alt, godt nord for 6000% økning i aksjekurs.
I vedtektene til EAM er det også skrevet i stein at alt overskudd som kan, skal utbetales til aksjonærer på årlig basis. Blir det da fulltreffer trenger man med andre ord ikke bry seg om salgsknappen, men såklart litt mye som staten skal ha…
> “To the extent permitted by applicable law the company by-laws declares that the entire annual surplus shall be distributed as dividends to its shareholders. Changes to or exemptions from this article requires the support of at least nine tenths of the votes cast and of the share capital represented at the general meeting.”
Ukens aksje uke 34 – EAM SOLAR (Fra Investornytt)
Jeg har bruk litt over en uke på å sammenfatte en lengre analyse og kjansen for en seier i den Italienske Domstol for EAM Solar som kan bli tilkjent en erstatning på hele 2 milliarder kroner. Hele analysen kan man lese HER.
Etter mitt syn er dette ett av de mest interessante casene på Oslo Børs per dags dato. Oppsiden er gigantisk, caset er totalt glemt, og aksjen har tradet ned på syltynt volum fra folk som har gått lei. Selskapet har altså en meget reell mulighet å bli tilkjent 2 milliarder kroner i erstatning.
Om selskapet tilkjennes dette, noe jeg tror og noe som jeg tror etter hvert markedet vil prise inn frem mot jul, skal aksjen solid opp fra dagens nivå.
Jeg tror aksjen vil stige på bevisstgjøring og forventinger frem mot en avgjørelse. Jeg tror aksjen kan stå i 35-40 kr rundt juletider.
Om selskapet vinner frem og får tilført 2 milliarder kroner, skal også aksjen kraftig reprises, da disse pengene vil tilfalle selskapet og deres aksjonærer.
Om man legger til grunn en markedsverdi på 2 mrd – skal da teoretisk aksjekurs være rundt 310-320 kr pr aksje. Altså en potensiell verdistignig på nær 4000%.
Markedet nå har ikke forstått de relle mulighetene som ligger her, men vil nok gjøre det etterhvert som prosessen skrider frem. Jeg ser god verdi under 20 kr aksjen her for å posisjonere seg for hva som skal skje. Aksjen closet 8,36 på Oslo Børs fredag.
Jeg forventer at aksjen gjør et kraftig byks iløpet av uka og det var et tidsspørsmål før smarte investorer hadde oppdaget det samme, selvom aksjen har steget 55% siden nyheten kom, har den veldig mye å «gå» på. Tesen min handler om tilbud og etterspørsel og jeg tror mange ønsker å være posisjonert frem mot en domsavsigelse. Det vil presse kursen opp.
En positiv dom i 2024 vil få mye å si for kursen,pga forventninger, selv om sivil runde blir nødvendig. Så man trenger ikke få penger i 2024 for at kursen skal gå. Men håper kursen ikke stiger alt for fort fremover. Vil få tid til å laste opp
Denne Arbitration som kommer først. Hva er det som skal avgjøres / utregnes her ?
Husker ikke helt, mener det var aveleos som stevnet EAM. Handler vel om noe betalinger relatert til lån i noen SPV
Ok får håpe på at utfallet i den saken før nyttår ender godt Vi skulle hatt seier i kriminalsak først da men men…
Hvordan kan stevningen fatte en dom før kriminalsaker er avgjort?
Det er det som står i børsmeldingen fra 8.august, så jeg stusset også på dette.
Hva tenker vi om høysterett vurdering av solidarisk ansvar for Enovos og Avelar?
Det var dette som var et helt avgjørende punkt i 2019, altså hvorvidt nettopp Enovos og Avelar var solidarsk ansvarlig. Den Italienske høyesteretten i Roma bekrefter EAM sin sak på dette avgjørende punkt i sin vurdering.
For mitt vedkommende er dette det avgjørende momentet som gjør at jeg har aksjer i EAM.
Høyesterett sin vurdering er meget grundig og vil bli tatt til følge når dommen er opp til ny gjennomgang i Milano.
For EAM sin sak er det to punkter som er avgjørende:
- De to tiltalte sin anke av dommen mot seg (høyesterett stiller store spørsmål rundt frikjennelsen).
- EAM sin anke av at Enovos og Avelar ikke ble stilt solidarisk ansvarlig (punkt F, der også høyesterett legger seg på EAM sin linje).
Det er helt åpenbart at markedet ikke forstår betydningen av disse punktene.
Kursmål på EAM innen nyttår? Tipper selv 43 kroner.
Det er i det blå.