Virker som det kanskje ikke har blitt kommunisert godt nok det faktum at Høyesterett i Milano på langt vei går god for EAM sin historie.
Det er to ting eam må få medhold i som gjør at det er risiko. 1 saken i seg selv 2 at morselskapet blir holdt ansvarlig. 2 er avgjørende for at det skal bli et betydelig beløp. Eam må vinne på begge punkter
Helt enig, virker som det er teoretiske muligheter for å vinne frem med noe selv med kun punkt 1, men det er en i praksis slitsom rute. Det som var så bull, pre 2019 var at casen fremstod så klart i favør at EAM skulle få til punkt 1 og punkt 2.
Så fikk de kun medhold i saken i seg selv i 2019. EAM anket at morselskapet ikke ble holdt ansvarlig. Så kom sjokkavgjørelsen i anken som frikjente de to tidligere dømte.
Men, så stepper høyesterett inn i saken. Leser man dommen fra høyesterett så indikerer de at morselskapet er ansvarlig. I tillegg til at de slakter frikjennelsen.
Da tenker jeg man er i en veldig veldig interessant juridisk situasjon. Og jeg føler meg sikrere nå på casen enn jeg gjorde i 2019 før kriminaldommen kom da.
Det som er bra er at høyesterett er jo den klart førende rettsinstansen og der man fort opplever at de nyanserte avgjørelse blir tatt. I en så kompleks sak er det ofte først i høyesterett at fornuften kommer. Det ser slik ut i EAM sitt tilfelle i hvert fall.
Dette er ikke bare en hyggelig detalj, men et sentralt element i investmentcaset for EAM.
Fint å ligge i boka her nede å bare ta inn litt hver eneste dag. Tror personlig vi fort kan se 40 kroner før dommen kommer.
Ser i dommen fra høyesterett at enovos bla. skal betale saksomkostninger. Står det noe mer spesifikt relatert til deres sivilrettslige ansvar noe sted? Kan du evnt. hjelpe med sidetall?
Var vel i Q4 2023 vi skulle få endelig dom i den første av 2 rettslige tvister. Ikke lenge til vi entrer Q4.
På side 41 står det at avelar energy og avelar mananagement selskapene «… passed under the control of Enovos Luxemburg»
Så er jo bare rart hvis det, sammen med «Orders Marco Giorgi, Igor Akhmerov and the civilly liable parties Aveleos SA, Avelar Energy LTD and Enovos Luxemburg S.A., jointly and severally, to reimburse the costs legal representation and defence incurred in these proceedings by the civil party Eam Solar (…) to which they shall pay the total amount of EUR 4,000,00, plus accessory costs required by law».
Så enig at det indikeres sterkt at Enovos er sivilrettslig ansvarlig.
Fra annet forum i dag .
"Noen som kjenner Clearstream Banking S.A? Litt artig at et luxemburgsk selskap har havnet inn på topp 20 lista til EAM "
Mener å huske at Clearstream Banking egentlig er en haug med småsparere i Luxemburg. Tror de var inne i NEL for noen år tilbake, om jeg ikke husker feil. Litt som om Nordnet sto på lista, tror jeg. Correct me if I’m wrong.
Hvis og dersom Eam skulle tape rettsaken.
Kan de bruke underskuddet som skattefradrag?
(Har ingen peiling på dette)
Ser børsverdien er 50 millioner.
Hvis de skulle tape og kan bruke underskuddet som skattefradrag, er de vell en oppkjøpskandidat?
« EAM Solar ASA is informed that the Fifth Section of the Court of Appeal of Milan has scheduled the appeal hearing in the criminal proceedings for 30 November 2023. A final decision in this criminal appeal proceeding is expected in 2024»
Tror man kan forvente avgjørelse innen 90 dager etterpå.
Riktig med 90 dager. Som impliserer beslutning innen slutten av Februar 2024.
Fra høyesterett
Er den PDF’en din søkbar?
Niks dessverre, men er god lesning.
Denne PDF’en kan du søke i. Last ned og søk på alt som omhandler civil liability. Du vil se at det omtales av Høyesterett i flere vendinger.