Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

EAM Solar (EAM)

Christiansen døde 12.03.19, bisettes 22.03.19

Ut fra det jeg forstår handler forsvaret mest om å distansere ledelsen(som har innrømmet skyld)og de mange selskapene som de har drevet, og hovedeierne av hele greia: Enovos og Avelar/Renova. Dette har de ikke klart så langt. Ikke i det hele tatt. Retten anser Aveleos som samme enhet som Enovos/Avelar(bl.a fordi Aveleos kun var et skallselskap, uten ansatte og med samme postadresse som Enovos, felles ledere, eiere etc.)

Viktor har gitt en liten advarsel om at utfallet av rettssaker generelt er veldig uforutsigbare. Han har ikke utdypet nøyaktig hvilke argumenter motparten har presentert(som jeg kan huske), men han har utrykket gang på gang at bevisbyrden til forsvarerne er enorm og bevisene som påklagemakten har presentert er knusende. Viktor anser kriminalsaken nærmest som avgjort fordi bevisene er så veldig dømmende, og har sagt at kun en merkelig teknikalitet eller et dårlig fungerende rettsvesen kan frifinne lederne for Aveleos og Aion. Siden vi i Norge nyter så godt å ha et av verdens beste fungerende og mest rettferdige rettssystemer, er det naturlig for mange å kalle Italias system for korrupt og byråkratisk. Sannheten er at Italias rettssystem er blant topp 20% i verden, ganske så bra.

Til syvende og sist kan vi gjøre lite annet enn å stole på ledelsen. Sundt, Canica(Hagen), Pactum(Astrup), Alden(Austbø), hele sfæren til styreleder Wiborg, har full tillit til ledelsen. En tillitserklæring fra disse finansgigantene gjør at jeg sover godt om natten.

1 Like

Flåsete spørsmål, men stiller det allikevel: Salamis, har du en %-messig bet på hvor sikker du er på at EAM vinner? 80%? 70%?

Er det ikke mulig å få tilgang på sakspapirer? Referater fra høringer? Er det lukkede dører i disse domstolene? Jeg bare spør:)

1 Like

Det sies at caset er binært. Dette er synes jeg er feil. Det er ikke 17kr eller 300kr. Det er alt i mellom også.

Jeg synes det er like lav sannsynlighet for full frifinnelse, for at Eam får tilkjent 300m Eur i erstatning. Vi havner nok et sted i midten etterhvert. Tidsaspektet er også viktig, dette kan bli en lang kamp til seier, men ikke nødvendigvis ikke så langt til betydelig høyere kurs.

Når det gjelder kriminalsaken er jeg ganske sikker. Voldgiftssaken blir sannsynligvis tungt påvirket av utfallet av kriminalsaken. Derfor er jeg relativt sikker på voldgiftssaken også, selv om jeg kan så veldig lite om selve prosessen, som går bak lukkede dører.

Jeg kan ikke gi deg et ordentlig svar. Dessverre.

1 Like

Alt i kriminalsaken er offentlig. Man kan kjøpe seg flybillett til Milan og sette seg i rettssalen med penn og papir.

Nesten ingenting i voldgiftssaken er offentlig. Lukkede dører.

1 Like

Takk for svar Salamis

Trenger ikke så mye volum når ingen vil selge… Tipper vi fort kan se 50 og 60 tall neste par ukene før den plutselige market halten kommer.

2 Likes

Noen som vet om christiansen eigde aksjer å isåfall hvor mye?

Han ble valgt inn ved styremøtet i 2016, og jeg tror ikke han eide aksjer.

26/03-2019 07:00:00: (EAM.OAX) EAM Solar ASA: Notice of Extraordinary General Meeting

Som en konsekvens av Christiansens bortgang foreslår styret:

Pål Hvammen går inn i styret.
Georg Espe går inn i nominasjonskomitéen.

04/04-2019 08:15:07: (EAM.OAX) EAM Solar ASA: Legal update

Slik jeg tolker meldingen har voldgiftsdommerne unngått å dømme det som går på kriminell opptreden av aveleos og skyver dette over til kriminalsaken. Egentlig ikke overraskende og ser det hele som fortsatt helt åpent mtp erstatningsbeløp.

Og skyldsspørsmålet i kriminalsaken går mot morselskapene:

In the hearing on the 13th of September 2016, the three judges (tribunal) of the 10th Criminal Division of the Court of Milan rejected the requests presented by Aveleos S.A., Avelar Energy Ltd. and Enovos Luxembourg S.A. aimed at obtaining their exclusions from the criminal proceedings in their quality of financially liable parties towards EAM Solar ASA and EAM Solar Italy Holding S.r.l.

Consequently, the Court has definitively confirmed the positions of the three companies, summoned by EAM Solar ASA and EAM Solar Italy Holding S.r.l., as financially liable parties for the economic damages arising from the criminal offence of contractual fraud contested to the defendants Marco Giorgi and Igor Akhmerov.

4 Likes

Synes fallet idag er en klar overreaksjon. Meldingen idag sier kun at det ikke blir en anullering av kjøpskontrakten da voldgiftsdomstolen anser svindel som utenfor domstolens rettslige domene. Domstolen sier også at det ikke settes noen begrensinger til et eventuelt erstatningskrav rettet mot Achmerov og Giorgi som en følge av eventuell svindel, og at domstolen ikke har et syn verken i den ene eller annen retning om de tilalte i Kriminalsaken er skyldige i svindel.

Det ville vært fint med en annulering her og nå, men jeg har problemer med å se at dette er veldig negativt: Jeg synes det virker veldig nøytralt og som om volgiftsdomstolen ønsker å vike vei for kriminaldomstolen som når sin konklusjon 15 april. Det sivilrettslige søksmålet, basert på en voldgiftsdomstol som er nøytral, og forhåpentlig en klar dom i kriminalsaken, tror jeg vil ta hjem seieren. Jeg avventer Viktor og styrets videre plan.

6 Likes

Sakssammendrag og synspunkter– mens vi venter på 15 april.

Kriminalsaken : Dom ventes 15. april. Ved «skyldig» avsigelse i skyldspørsmålet, vil Achmerov og co øyeblikkelig arresteres og holdes i påvente av dom. Domstolen har så nominell frist på 90 dager på å levere hele den skriftlige dommen. Domsavsigelse kan utsettes i maksimalt 180 dager. Dommen kan ankes av begge parter innen 45 dager etter domsavsigelse.

Voldgiftssaken : Medhold i voldgiftsdomstolen ville gitt en nulling av kjøpskontrakten mellom EAM og Aveleos. I dag 04.04.19 kom nyheten om at voldgiftsdomstolen anser svindelspørsmålet som utenfor domstolens rettslige domene og kan derfor ikke annullere kjøpskontrakten. Domstolen gir derimot EAM rett til kompensasjon for kontrakt og avtalebrudd (https://www.vincentssolicitors.co.uk/blog/law-news/commercial-news/can-a-warranty-in-a-share-purchase-agreement-spa-also-be-a-representation) på ca 3,7M eur. Dette beløpet er en grense som kommer fra SPA kontrakten. Det er tydelig at dommerne mener at Aveleosgjengen har gjort noe galt. Domstolen sier også at det ikke settes noen begrensinger til et eventuelt erstatningskrav rettet mot Achmerov og Giorgi i en annen rettslig instans som en følge av svindel. Voldgiftsdommen kan ikke ankes, den kan kun annulleres på teknisk juridisk grunnlag.

Therium: EAM møtte Therium i januar, Therium er sannsynligvis med videre hvis dommen i kriminalsaken gir medhold. Det sivilrettslige søksmålet, som forhåpentligvis ikke blir nødvendig da en god dom i kriminalsaken vil dytte Enovos i retning forliksbordet, vil kreve videre finansiering utover de tre tranchene allerede utbetalt av Therium. Fordi caset er derisket etter dom, blir vilkårene for neste runde Therium støtte sannsynligvis langt bedre for EAM. Ingen sivilrettslig søksmål, ingen videre behov for Theriumstøtte, tror jeg.

Defamation case: Aveleos sin injuriesak mot EAM ble kastet ut av retten i Luxembourg. EAM tilkjennes kun 1500 EUR i erstatning for saksomkostninger selv om de i realitet er langt høyere. Grunnen er at erstatninger blir utregnet fra en tabell og ikke faktiske saksomkostninger.

Sivilrettslig søksmål: Erstatning for tort og svie. Uansett utfall av dommene i voldgifts- og kriminalsaken starter sannsynligvis forberedelsene til det sivilrettslige søksmålet opp umiddelbart, antagelig i Luxembourg, det vil ta ca 6 mnd fra domsavsigelsene i kriminalsaken til sivilsøksmålet virkelig ruller. Det sivilrettslige søksmålet er ikke direkte avhengig av domsavsigelse i kriminal- eller voldgiftdomstolen. Grunnen til at selskapet venter med det sivilrettslige søksmålet til etter domsavsigelse er at det sivilrettslige søksmålet ikke skal forhindre at de tiltalte får mulighet til å unngå å bli idømt det økonomiske ansvaret i kriminalsaken. Det sivilrettslige søksmålet er heller IKKE avhengig av anke av dommen fra kriminalsaken. Kriminaldommen blir ganske sikkert anket, men det vil ikke ha noen betydning for det sivilrettslige søksmålet. Kriminaldommen trenger altså ikke være rettskraftig for at det sivilrettslige søksmålet skal gå sin gang.

7 Likes

Kanskje dumt spørsmål, men hvem tok initiativ til voldgift -eller er det en del av prosessen mot kriminalsaken.

Voldgiftssaken er separat fra kriminalsaken. EAM stevnet inn Aveleos i på høsten 2016 i voldgiftsdomstolen i Milan, med hensikt å annulere Share Purchace Agreement(SPA) på grunn av kontraktsbrudd.

Merkelig at det tok dem 2,5 år for å bestemme seg for at å dømme Aveleos for handlingene til individene ligger utenfor deres juristiction…