Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ehang (EH)

I fjor høst så jeg på 113-serien på NRK og ble overrasket over hvor mye tid ambulansearbeiderne brukte på transportetappene ut til pasientene (når ikke luftambulansen ble benyttet). De som trengte hjelp, bodde ofte i grisgrendte strøk og i noen tilfeller var det ekstremt tungvint å nå dem. På et oppdrag måtte ambulansepersonellet først ta ambulansen til havna, der de rekvirert hurtigbåt som tok dem ut til en øy. Der hadde de en eldre ambulanse i en garasje som de kjørte på dårlig vei et stykke før de ankom stedet der pasienten befant seg.

Da jeg så dette programmet kunne jeg ikke unngå å tenke at fremtiden måtte komme opp med en løsning for dette: Droner som kunne frakte mennesker.

Jeg gjorde litt research i industrien og fant et selskap som virket ledende i dette feltet: Ehang.

På dette tidspunktet virket det som at selskapet var veldig under radaren for det fantes ikke noen som helst på Youtube eller Reddit eller noe som snakket om å investere i selskapet, heller ikke noen andre vurderinger på nettet. Prisingen var rundt $400 millioner USD.

Siden den gang har det vært en berg- og dalbane. Plutselig var det fler som fikk øynene opp for denne lille drone-produsenten, det kom en haug av videoer på Youtube om selskapet som investeringsobjekt samt noen kjøps-anbefalinger og plutselig gikk prisen på aksjen fra $8 - $129 iløpet av noen uker.

Men i februar slo flere ting inn som førte til et kursras. Det kom en short-rapport (som kom med billige anklager, den sa f.eks. at hele selskapet var svindel og at de ikke produserte droner i Kina, noe som faktisk stemmer siden de blir produsert i Østerrike hos FACC, men dette nevnte de ikke, osv), small-cap tech-selskaper hadde en korreksjon og det florerte rykter om at kinesiske selskaper kunne bli tatt av børs på Nasdaq. Videre opplevde Ehang problemer med å levere revidert årsregnskap tidsnok, noe som førte til videre nedgang.

Kursen var før sommeren ned mot $20, mens den i sommer gikk opp til $47 før makro-økonomiske forhold i Kina (regulering av tech-sektor + Evergrande) endret sentimentet mot Kinesiske aksjer og vi igjen så ned mot $20 tallet.

I det siste har prisen kommet seg opp igjen og ligger nå på rundt $26 med mcap på ca $1,4B.

Det kinesiske selskapet har per i dag utviklet flere forskjellige autonome droner til ulike formål:
-216 P (passasjer): 2-passasjerer. Rekkevidde 35-64 km avhengig av last. Dette er nok for reiser i byer. Pris ca $300K.
-216F Brannslukkingsversjon. Som 216 P men ustyrt med utstyr for å slukke branner i høye bygg.
-216L Logistikkversjon. Samme som 216 P men for logistikk.

  • VT30 2-passasjerer. Rekkevidde ca 300km. For regionale reiser. (Regner med at det kommer en logistikk-versjon av denne etter hvert).
  • VT20 - logistikk-drone, rekkevidde 200 km (?).
  • I tillegg har de noen mindre droner.

Det var historien til nå, men hva er egentlig poenget med dette innlegget?

Poenget er (selvfølgelig) at nyhetsstrømmen dette selskapet har foran seg gjør dette caset til en potensiell veldig lønnsomt case.

  1. Sertifisering av persondronen (216): Forventet å komme senest Februar 2022. Den største katalysatoren vi har foran oss er sertifisering av dronene. Kinesiske myndigheter jobber med sertifisering av 216 i Kina. Dette vil åpne døra for mange kommersielle prosjekter i Kina. Kina vil bli det første landet i verden til å starte med kommersielle flyvninger av persondroner, og resten av verden vil følge etter.
  2. Ny fabrikk med kapasitet til å produsere 600 enheter av 216-modellen ble ferdig i Juli.
  3. Vår norske Ehang-forhandler, Ehang Scandinavia (sjekk dem på Facebook), deltar i et prosjekt som startet opp etter sommeren der de skal demonstrere bruk av Ehangs droner (de har til og med en 216). Ehang Scandinavia jobber også med sertifiseringsprosessen i de nordiske landene.
  4. Ehang deltar i mange andre prosjekter som starter opp til høsten der man skal demonstrere bruk av droner.
  5. Selskaper i Mexico (Los Amigos Tulum), Indonesia (Prestige image motorcars) ønsker å tilby turer med drone. Prestige har sagt at de skal ha testflyvning på Bali i slutten av oktober.

Av ting vi håper på at skal skje så er det en haug av ting, men jeg håper aller mest på at Ehang blir demonstrert under OL i Beijing i februar, kanskje til og med under åpningsseremonien

Dette er bare en liten del av det Ehang har bak og foran seg. Men de har aller mest foran seg!
Jeg tror at Ehang kommer til å være med på å revolusjonere hvordan man reiser og sender varer. Gjennom å tilby reiser i rimelige 2-seter eVTOL (electric vertical takeoff and landing) så tror jeg at luftfarten kommer til å endre seg stort

Markedet er også klare for å ta i bruk autonome droner, men venter på regulering og tilbydere:

Dette caset ser altså så lovende ut i mine øyne at jeg har valgt å gå all-in i dette selskapet etter hvert som prisen har gått ned. Det er dristig, men potensielt veldig lønnsomt. Akkurat som det var da noen valgte å investere i Tesla i 2012 og NIO da den kostet $1,5 i 2019. Også er det greit å bare ha et selskap å følge med å.

For mer info anbefaler jeg å følge gruppene som er på Reddit (linker noen saker jeg har skrevet)

https://www.ehang.com/

https://www.reddit.com/r/ehangstock/comments/q8npqu/why_autonomous_2seater_long_range_evtols_might/

SPØR MEG OM HVA SOM HELST SÅ SKAL JEG FORSØKE Å SVARE SÅ GODT SOM MULIG (KAN EN DEL NÅ OM SELSKAPET OG BRANSJEN ETTER CA 500 TIMER RESEARCH).

3 Likes

Vurderer inngang her før OL i håp om en rekyl hvis hele verden får se produktet. Men kanskje greit å vente til kursen viser en mer positiv trend. Er du fortsatt all in?

Jeg er fortsatt inne, har kjøpt meg enda mer opp, sist på $17. Avg på omtrent $18. Har kjøpt et par andre selskaper med friske midler så kan ikke kalle meg “all-in” lengre, teknisk sett. Men har omtrent 75% i Ehang.

Lurer på om 2022 kan bli fruktbart for EH. Mange som har øynene rettet mot Kina i en tid der vestlige markeder er på ATH, mens Hang Seng er nærme nivåene 5 år tilbake. For selskapet så kan OL være en mulig katalysator, også kommer sertifiseringen og kommersialiseringen igang, forhåpentligvis i Q1. Til sommeren skal Air Taxi World Congress avholdes ved et hotell i Kina som for lang tid tilbake inngikk et samarbeid med Ehang, så der blir det demonstrert drone-taxi i større skala. Så dobling og tripling dette året tror jeg er innenfor å se for seg, gitt at sentimentet mot Kina bedres og får fart på seg, noe flere tror at kan skje

1 Like

bloombergDÅTcom/news/articles/2021-12-15/china-s-bubble-bursting-has-wall-street-eyeing-a-2022-rally

Fin start på året for Hang Seng og Ehang. Kjenner du til hvor mange forhåndsbestillinger Ehang har fått så langt? Altså i tillegg til gårsdagens.

Og er produksjonskapasiteten kun 600 enheter per år?

Ja, veldig. Kina-sentimentet er i ferd med å endres. Og lurer på om det bare kommer til å fortsette. Mye som kommer til å materialisere seg når sertifisering i Kina kommer på plass. Også er det mye potensiale i utlandet som man ennå ikke forstår.

Det skal ifølge AAM Reality Index være 162 enheter levert/bestilt. I tillegg har United therapautics forhåndsbestilt 1000 enheter av en logistikk-versjon av VT30, som nok er under utvikling. Også har vi de 50 enhetene som ble forhåndsbestilt i går.

Ja, fabrikken som ble ferdigstilt i fjor har kapasitet på 600 enheter av 216. Men det skal visstnok være enkelt å utvide til flere produksjonslinjer.

1 Like