Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Eie aksjer personlig eller gjennom AS?

Fordel og ulemper ved å eie aksjer gjennom et AS kontra det å eie dem personlig? Og hvordan flytter man eventuelt aksjene over i et AS?

Dette lurer jeg også på da jeg vurderer å investere en del av overskuddet fra bedriften min i aksjer/fond isteden for å ta de ut som utbytte.

1 Like

Fordel. Utsetter skatten, og en kan investere hele beløpet👍 Skal en først ta utbytte for å investere så er allerede 35% i skatt borte😄

1 Like

Jeg ville laget ett holdingselskap som eier driftsselskapet ditt. Fint å få separert aktivitetene, samtidig som du unngår utbyttebeskatning. Du vil også da kunne spare opp likviditet til å skyte inn i driften om nødvendig, uten å ta dette fra privat beskattede midler.

Baksiden er at du ikke får igjen av staten ved tap.

1 Like

Enda en bakside er at du må føre aksjonæroppgave, årsregnskap mm. noe som ofte krever revisor. I tillegg må du stifte selskapet som krever egen bankkonto for bedrift (koster ofte et månedlig gebyr på 50-200kr) + 6000kr i etableringsgebyr til Brreg. Jeg har eget AS men det er ikke opprettet fordi jeg bruker det til å kjøpe/selge børsnoterte verdipapirer. Det brukes primært til til investering i selskapet jeg jobber i, investering i eiendoms- og tomteutvikling med bekjente, langsiktig eierskap i ulike børsnoterte verdipapirer og langsiktig eierskap i ulike små private selskaper som trenger kapital og som jeg kan bidra i (enkel form for venture capital). Jeg ville ikke opprettet et AS hvis formålet kun var å eie børsnoterte selskaper. Da er det bedre med aksjesparekonto eller investeringskonto zero, da får du fordelene med et AS men slipper etableringen og styring av det.

5 Likes

Størrelse på beløp og type investering har betydning for valget ja. Enig i det :slight_smile:

Går det an å flytte aksjer fra aksje sparings konto til as konto?

Det vil vel utløse skatt. Spurte Pareto om å flytte SOFF posten min fra en ordinær vps konto til ASK. Om jeg gjør utløses skatt - det samme som om jeg solgte aksjene og overførte hele beløpet…

1 Like

Hvis overskuddene genereres i et AS i dag skal du selvsagt investere videre gjennom selskapet ditt. Hvis ikke starter du med - 35.2 % motvind grunnet utbytteskatt.

Vær obs på at du investerer innenfor fritaksmetoden så du ikke blir dobbeltbeskattet ved realisasjon. Typisk ved at man handler aksjer i Frontline, som ikke faller innunder fritak.

Investeringer innenfor eller utenfor fritaksmetoden gjennom AS er ikke så innlysende som du skal ha det til. Anta at de eneste midlene du kan investere med kommer fra driften i et datterselskap, dvs. er gjenstand for utbytteskatt. Anta videre at investeringen i et selskap utenfor EØS gir 20 % avkastning, da har du følgende nettogevinster:

AS = (120 - 20 x 0,22)x(1-0,35) = 75,14
AF = 100x(1-0,35)x(1,2-0,2x0,35) = 73,45

Det optimale er uansett å investere i selskaper innenfor fritaksmetoden, men hvis tanker er å investere i et utenfor, så er det likegyldig om du gjør det via AS eller aksje og fondskonto. IKZ er også et alternativ, men der kompliseres regnestykket med kildeskatt for de selskapene det gjelder.