Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Electromagnetic Geoservices (EMGS)

EMGS reports third quarter 2022 results

1 Like

EMGS to launch its third partial bond buy-back

2 Likes

EMGS publishes Buy-Back Offer Document related to voluntary buy-back offer for bonds issued under Elec ASA 18/25 FRN USD FLOOR STEP C CONV

EMGS: Result of bond buy-back and mandatory notification of trade

1 Like

Kort intervju med EMGS i Oil Review Africa: https://web.archive.org/web/20230114182322/https://www.oilreviewafrica.com/geology/geology/acquiring-seismic-and-em-allows-for-a-new-exploration-model

Relevant sitat:

[…] it looks like we will return with the vessel sometime next year, which allows for other interested parties to take advantage of reduced mobilisation costs.

1 Like

Tar meg den frihet å rette oppmerksomhet mot et innlegg fra bruker bluesky2023 på HO angående kunngjøringen av kontraktsinngåelsen for EMGS sitt oppdrag for NTNU (ATLAB): https://www.doffin.no/Notice/Details/2022-954933.

Normalt skal slike anskaffelser gjøres gjennom anbudskonkurranse. Dette ble fraveket i dette tilfellet, med begrunnelse at det kun er én leverandør som kan tilfredsstille de tekniske kravene:

Det elektromagnetiske utstyret må tåle vanndyp på 3000 meter, i tillegg til at det må kunne opereres samtidig med seismisk lytteutstyr fra samme båt. Denne kombinasjonen har ikke vært gjort tidligere. Videre stilles det ekstreme krav til strømstyrke (1000-4000 amp) på den elektromagnetiske senderen, samt stor følsomhet og båndbredde på de elektromagnetiske mottagerne. Mottagerne må også ha både magnetiske og elektriske antenner.

De konkluderer:

Gjennom kjennskap og markedsundersøkelser av de alternativer som tilbys i det åpne markedet, anser vi at det kun [er] Emgs som har utstyr som oppfyller de nødvendige tekniske kravene.

Merk at ATLAB-konsortiumet har andre medlemmer som kan gjøre EM: Allton og OFG (PGS), men disse ble altså ikke vurdert som reelle konkurrenter til dette oppdraget.

1 Like

Relatert til artikkelen linket over som forsvant: det ligger an til at det åpnes for leting utenfor Sør-Afrika: South Africa to open up key onshore/offshore licensing rounds. Relevant sitat (min utheving):

While PASA [ Petroleum Agency of South Africa] has proposed the quantity of 2D data needed, the agency has emphasised that it is open to proposals for the reprocessing of existing data, as well as the carrying out of gravity and magnetic surveys, controlled source electro-magnetic data and associated studies.

I fjor var det snakk om mulig jobb utenfor Namibia, men det ble tydeligvis ikke noe av, kanskje fordi det ikke ble “nok” å gjøre til å forsvare å sende båten dit. Dersom det kan kombineres med undersøkelser utenfor Sør-Afrika, derimot, er det kanskje muligheter likevel.

1 Like

De kjørte ikke så langt unna når de var på vei fra Trinidad til Norge, da stoppet de ved Grand Canaria.
Edit: Eller, Afrika er stort, så det er et stykke ned… Mulig det ble litt for langt i forhold til oppdragets størrelse.

Om det blir noe i Sør-Afrika/Namibia tror jeg vi får høre om det ila de neste månedene. Ut fra det selskapet har delt bl.a. på sine LinkedIn-sider om arbeidet med å få istand undersøkelser utenfor kysten til Namibia/Sør-Afrika og den tiltakende aktiviteten offshore der, samt at flere av operatørene der bør kjenne til og har brukt CSEM før tenker jeg det er “innenfor” å håpe på et litt større oppdrag i området i år

Utover det har Woodside (bestiller av jobben i Trinidad) flere prosjekter i sin pipeline, bl.a. i GoM. Mexico har vel forøvrig ambisjon om å øke sin selvforsyningsevne, i første rekke mtp raffinering, men dersom det skal utvinnes mer offshore også kan det komme etterspørsel etter CSEM (mtp at Pemex har vært stor kunde av EMGS tidligere). Drømmen hadde vært om en litt større aktør inngikk en mer omfattende avtale ala det Pemex hadde med EMGS før COVID19.

Håper i hvert fall det kommer minst én litt saftig propritær undersøkelse ila året + noe multiklientarbeid. Er fint at selskapet tjener penger og betaler ned gjeld, men kreves litt mer for å sette fyr på kursen, tror jeg.

Det er også lov å håpe at det blir noe “uplifts” ifbm tildelinger av områder i Canada, om det blir godkjent ila januar. Og så er høringsrunden om utvinning av havbunnsmineraler en potensiell trigger. Dersom det faktisk blir noe av, tror jeg det blir litt mer oppmerksomhet rundt selskapet.

Mer allment oppfatter jeg stadig økende rater i rigg som positivt for EMGS (og andre som kan bidra til å minimere unødvendig innleie og bruk av rigg).

Belager meg dog på å se kursen trade sidelengs/ned på mikrovolum en stund til …

1 Like

Hvordan er selskapet stilt i forhold til dette? Det er vel et helt nytt prosjekt på verdensbasis egentlig.

EMGS har utviklet en streaming EM-løsning som er spesielt designet for leting etter mineraler til havs, så havbunnsmineraler er noe de aktivt satser på. EMGS er ikke de eneste som har streaming EM, men løsningen har en del unike egenskaper (beskrevet i en tidligere post i tråden). Det er i alle tilfeller ganske få som tilbyr EM (Allton og OFG er de eneste andre jeg vet om). Dersom det blir åpnet for leting/kartlegging av havbunnsmineraler vil EM nesten helt sikkert spille en vesentlig rolle (i tillegg til andre verktøy, selvfølgelig).

Det er politisk risiko forbundet med satsing på havbunnsmineraler. Det er ganske sterke motkrefter som ønsker at det forbys/utsettes, men kan virke som om det går mot at det i hvert fall åpnes for kartlegging i Norge.

Jeg tror forøvrig Cook Islands var først ute med å åpne for leting. Transocean eier deler av Ocean Minerals, som er involvert i Cook Islands gjennom noe som heter Moana Minerals. De har visst en letelisens. Litt vanskelig å forstå hva de driver med for tiden og hvordan det ligger an.

For interesserte i havbunnsmineraler kan denne MINDeSEA-rapporten fra 2021 være av interesse: https://geoera.eu/wp-content/uploads/2021/11/MINDeSEA_D2-3-5_WP2-Workshop-Report.pdf. Der får man også en viss oversikt over relevante spillere, bla. EMGS, og hva de driver med.

1 Like

EMGS - Vessel activity and multi-client sales update for the fourth quarter 2022

1 Like

EMGS secures multi-client revenues in Norway

2 Likes

Tilløp til økende interesse. Høringsfristen på havbunnsmineraler gikk ut i dag. I påvente av at innspillene vurderes kan man lese gjennom Oljedirektoratets ressursvurdering av havbunnsmineraler som ble lagt ut i dag.

EDIT: oppsummert om noen sentrale mineraler

  • 38 million tonn kobber
  • 1 million tonn kobalt
2 Likes