Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Electronic Arts (EA)

image

Electronic Arts, spillselskapet vi alle elsker å hate. Utrolig nok var det ingen tråd fra før så jeg laget en.

Har det siste halve året fått kjørt seg på børsen, med bortimot 50% fall. Dette med katastrofe lansering av BF og FIFA var vel ikke helt smertefri den heller. Alikevel leverer de økende omsetning med 11% yoy
image

Har lansering av Anthem, på plakaten den nærmeste måneden, som er et spill mange venter på. Har fått litt hard medfart etter Demo de siste ukene, men forventer at det selger relativt greit uansett.

Men det som trigget meg til å få denne tråden opp å gå er Apex Legends.
Ut av det blå gikk det ut twitter meldinger igår at de skulle kjøre reveal og lansering av dette spillet igår ettermiddag.
Spillet var ikke engang på liste over fremtidige lanseringer på forrige earningscall så dette har virkelig vært en hysj hysj affære.
Sjangeren er Battle Royale, som fortnite per idag er kongen av. En sjanger med forferdelig mye penger i omløp. Fortnite leverte i mai 2018 omsetning på 318M USD, samt var hoveddriveren for at Epic leverte overskudd på 3Milliarder USD i 2018.. Dette gir en fin pekepinn over hva som kan hentes ut av dette markedet om spillet for fotfeste.

Motakelsen har vært formidabel så langt.

For referanse kan jeg legge med at Fortnite nådde 10M spillere de første to ukene.

Ellers har det sålangt ikke være mye negativt å spore på reddit, hvor spillet stort sett omtales med lovord.

Prøvde selv spillet igår kveld, umiddelbart etter de lanserte og var veldig imponert over den tekniske kvaliteten under lanseringen. Ingen lag, ingen disconnects, nye spill poppet umiddelbart (vet ikke om jeg så en lobby engang).

Noe finansiell data for de som vil ha mer lesestoff:

Q2 19 rapport
Q1 19 rapport
Årsrapport 2018

10 Likes

OHS eller litt for sloppy?

EA bad
Praise geraldo

Det eneste jeg vil høre fra EA er “bid on Funcom”.

Twitch stats

Greit å notere seg at VELDIG mange av Apex Legends streamene står med #ad :wink:

Altså betalt.

1 Like

Ja, det stemmer nok. Vet det er mange som er “apex-partners” blant streamerne rundt om.

Prøvde apex litt i går. Tror dette kan bli stort og at bo4 er i trøbbel

Definitivt. Jeg ble veldig positivt overrasket.
Gikk inn på åpning idag, selv om earningsreport senere idag kan surne kursen litt. Jeg tror dette spillet kommer til å printe penger fremover.

We’re doing a free to play game, with essentially loot boxes, after we were bought by EA, and it’s not Titanfall 3. It’s the perfect recipe for a marketing plan to go awry, so why have that - let’s just ship the game and let players play."

Synes denne videoen tar opp mange av grunnene til EAs fall.

Selv sluttet jeg å spille Fifa etter Fifa 16. Etter å ha spilt over 200 sesonger med FUT så ble det kjedelig å grinde seg til mer cash, også fordi jeg av prinsipp nektet å kjøpe kortpakker. De har et ganske frynsete rykte etter fadesen med Battlefront og det blir interessant å se hvordan det vil påvirke Anthem hvor de er publisher.

1 Like

Electronic Arts (EA) reported 3rd Quarter December 2018 earnings of $0.86 per share on revenue of $1.3 billion. The consensus earnings estimate was $1.93 per share on revenue of $1.8 billion. The Earnings Whisper number was $1.99 per share. Revenue grew 11.1% on a year-over-year basis.

The company said it expects fourth quarter earnings of approximately $0.56 per share on revenue of approximately $1.163 billion. The current consensus earnings estimate is $1.41 per share on revenue of $1.49 billion for the quarter ending March 31, 2019.

Stygg bom og ned nesten 13% i afterhours, men jeg får lyst til å kalle det kjøpsmulighet når jeg spiller apex legends. Det er et ekstremt godt AAA spill som likevel er f2p. Mange streamere på twitch er veldig klar for å hoppe på alt som ikke er fortnite, og jeg tror dette absolutt er beste muligheten. Spesielt med tanke på at spillet er gratis og vil dra inn ekstremt mange spillere.

2 Likes

Ja var klarnover at inngangen var risky med earnings, men er overhodet ikke bekymret etter å ha spilt apex og lest inntrykk rundt om. Potensialet for muchos cash er til stede!

1 Like

Med et spill «ingen» visste eksisterte for 3 dager siden, og influencers som eneste markedsføring.

For referanse:

Spent på hvordan Apex ligger an til helga.

Ser at BFV solgte 7,3mill kopier som var under forventning

Electronic Arts stock heads toward largest drop in more than a decade after earnings miss
https://finance.yahoo.com/m/caf03491-624b-377b-b33e-45ff99dd51f7/electronic-arts-stock-heads.html

Stygg trend i EA. Jeg har revurdert å gå inn i EA etter den rapporten @Konamixx. Tror eg kommer til å basere meg på endel TA for å finne en inngang, hvis jeg våger i det hele tatt :roll_eyes:

1 Like

Gikk inn igår jeg. På åpning. Storfornøyd med 4% opp ved close :roll_eyes: Then… The shit hit the fan.
Forventet ikke spesielt mye av rapporten, men den var rimelig ræva. Uansett. Jeg er skråsikker på Apex, og trenden der ser fortsatt latterlig bra ut.
2.5m DL første døgnet vitner om kvalitet.
Fortnite hadde ila sine 3 første måneder 40M DL og da tok de ut 126MUSD pr måned i revenue.
Ikke i tvil om at Apex kan nå det målet. Da snakker vi fort om 20% økning i revenue for EA, basert på dette ene spillet.

2 Likes

Hmm håper det snur da

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-05/electronic-arts-sinks-after-latest-battlefield-video-game-flops

Ja, vi får se. Jeg vurdere å snitte ned, men jeg vil vente til etter anthem er lansert isåfall. Tror ikke veldig på mottakelsen der, og om vi innen den tid fremdeles ikke har fått noen revenue update fra EA hva gjelder Apex, så vil jeg nok snitte ned.