Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Økende interesse som medfører store kjøpsordrer og kraftig økende kurs og en total endring i trend, er jeg redd vi må vente med til 2023. Jeg tror vi har sett litt short-inndekning idag. 4.4 mill omsatt før kl 11 er ganske mye. Det som er bekymringsverdig er at en så stor omsetning ikke drar kursen, dvs det er store volumer som er lempet ut på dagens presentasjon som kort oppsummert betyr at vi ikke vil se noen store endringer i tallene før antagelig i Q4 dvs med presentasjon i mars om 10 måneder. Q3 vil inneholde begrenset med laptop da jeg forstår at de 18+++ skal lanseres i løpet av H2. Dvs antatt både Q3 og Q4. Med makrobakteppet vi har nå, ser jeg ikke at det nå bare er oppover uten nedside for ELABS, dessverre. Aktører som vil inn har tid på å vente på at makro bunner ut, og/eller at vi faktisk ser store inntekter i resultatet. Q4 blir den viktige presentasjonen da man også vil måtte forholde seg til 500-målet mer som guiding enn som mål, da man allerede er inne i et nytt år, man har en annen kunnskapsbase etc. Triggere i 2022 blir primært evt nye OEM-avtaler med topp-3 PC-leverandører. Men om det gir 10% opp og 10% ned på uken som før, ja det er vel sannsynlig så lenge makrobakteppet for tech er råttent og “sell the news” regjerer tech-segmentet.

4 Likes

Enig i mye her.

Jeg har dog tro på at vi vil se økende interesse og volum utover sommeren inn mot H2 2022. Makro er elendig, så man må ta høyde for at vi blir med i dragsuget til tider, men jeg tror vi er nær et vendepunkt i sentimentet for selskapet. Jeg tenker at det er gode muligheter for at flere aktører ønsker å ta posisjon før veksten og inntektene begynner å øke drastisk - gitt at selskapet fortsetter å levere i henhold til plan. Utviklingen vil frontrunnes på et tidspunkt, spørsmålet er bare når.

3 Likes

Forsåvidt enig i vurderingene men de institusjonelle ser etter gode investeringscase også når det er turbulent og bearish som nå. Elabs er i en ekstremt bra posisjon og leverer som lovet på vekst og fremdrift. Verdsettelsen er svært lav i forhold til det som allerede er omsetning og DB vi nå vet vil komme (Lenovo + Mobil).

1 Like

Det som har vært kjipt - for å si det mildt - er at de to institusjonelle (i dette tilfelle aksjefondene) på topp 20 har vært nettoselgere hittil i år, DNB har kvittet seg med ca 1/3 av aksjene (over 1 mill) - det blir interessant å se om dette endrer seg nå etter rapporteringen. Kan være del av en ut-av-tech-rotasjon selvsagt…

1 Like

Helt enig. Ble skuffet over at de klarte å sette emisjonen i feil hender. Tror likevel Elabs kommer til å få mye oppmerksomhet både fra meglerhus og tyngre aktører fremover såfremt de fortsetter å levere.

1 Like

Her er vi ved kjernen - timing - “fortsette å levere” - den reelle bekreftelsen på leveranse kommer gjennom tallene og vi får jo ingenting før i Q3-rapporten som er om et halvt år. P.t. er det 2 meglerhus (de som satte emisjonene) som svært motvillig følger aksjen (de er forpliktet…). Litt inn i 2023 vil det kunne eksplodere. Utfordringen er noe som heter “opportunity cost” som investor - å binde kapital mens andre segmenter går solid og vil kunne fortsette å gå solid på kort og mellomlang sikt både på momentum og beviselig kraftig økt inntjening (cash) kvartal for kvartal. I min verden er det ikke greit å ha sittet med ned 30% altfor tungt vektet i ELABS mens andre og tryggere investeringer utenfor tech-hat-miljøet, som WAWI og OTO bare går og går…der har jeg gjort en for dårlig jobb og vurderte at de-risiking-nyheter fra ELABS ville skaffe store nye kjøpere. Så feil kan man ta! Spm er da: Hvilken vekting skal man ha i ELABS neste 6 mndr (ingen PC-tall før da) - hva er “opportunity cost” eller risk/reward ift alternative investeringer i denne perioden?

Det er vel bevist og en etablert sannhet at de aller aller fleste bommer over tid når de skal time markedet. Å kjøpe og sitte på gode selskaper gir best avkastning over tid, å komme seg inn i et godt vekstselskap tidlig utkonkurrerer “by far” det generelle markedet. Mange råd nå peker mot å gå 100% i cash og vente til det generelle sentimentet bedrer seg, igjen prøve å time markedet. Jeg bare sitter gjennom dette og veksten i ELABS selskaps verdi vil komme før resultatene. Vi er nesten nede på emisjonskurs satt for to år siden…selskapet har hatt en fantastisk utvikling siden det.

4 Likes

Ble ikke så mye lurere etter denne q-en. Venter på andre OEM-s på laptop, men det virker som de venter på Intel. Kan det være at alle de andre kommer til når Intel kan levere Elabs teknologi og at det først skjer om et år?

elabs er ikke allerede integreret del af intel chips?

Stemmer… både Intel og AMD

1 Like

Mener det ble diskutert om at OEMs-ene kunne bestille direkte av Intel uten å gå om Nedlastninger fra Elabs?

Intel er ingen forhandler, de er en enabler. Først gjøres PoC (med ELABS) og deretter evt kommersiell test på et begrenset antall maskiner, det kan forhandles en rammeavtale (som med Lenovo) eller man går fra avdeling til avdeling. Kontakten med kunden er direkte med ELABS.

Deler mange av dine synspunkter på ELABs og tidsperspektiv/alternativer, men fikk en tanke ift. regnestykket ditt. Hvis vi snur på det, ser vi at Lenovo sparer minst 14 kroner per enhet hvis maksprisen din kr 10 stemmer (basert på det laveste anslag for kost på hardware, 2,5 $). Det gir Lenovo en besparelse på ca. 1,1 mrd. kroner om de selger 80 mill. Det må da være insentiv nok til å konvertere så fort og mye som mulig? Antar det er noe mer komplisert enn bare å bytte alt, men likefullt betydelige verdier for pressede produsenter.

du glemmer lige at på nuværende tidspunkt at der kun er en brøkdel af lenovo computere der har presence detection. Så ved at tilvælge elabs på alle modeller, så kommer det til at koste dem penge (men ikke ligeså mange som hvis de gik med hardware).

2 Likes

Å ja, selvfølgelig. Hver gang jeg prøver å være litt positiv, har jeg tenkt litt kort. Nu vel. Beklager.

2 Likes

Noen som kan antyde hvor aksjekursen vil ligge/vakge mellom om de klarer guiding som er satt?
Vanskelig spørsmål, men hører uansett.

Ser at du er insider, har fått sett på selskapsguiden? Mye nyttig info der, mtp hva kursen kan være blandt annet ved ulike scenarioer ved ulik EBITDA multipler osv.

1 Like

Fant svar på det jeg lurte på. Fant denne fra BABBAI på hegnar sitt forum.
Babbai, hjertelig takk for alle de gode innleggende forresten! Svarer meg selv her inne, håper det går bra :slight_smile:

Veldig enkelt sagt guider de med 500 mill i inntekt innen 2023 og over 50% i EBITDA.

50% gir 250 mill. Multippel på 28 gir ca. 750 i aksjekurs. Men ti-dobler de inntekten på 2 år, ser vi nok en mye høyere multippel enn dette. Jeg har tidligere satt opp noen beregninger der jeg sammenlikner potensialet i Elabs (gitt nyeste guiding) med kursen i f.eks. Nordic Semiconductors og Crayon Group. Denne finnes på Shareville.

Elabs har lite gjeld og lite DA. Det er kort vei fra EBTIDA til resultat før skatt. Vi burde derfor bruke høyere multipler enn for Nordic og Crayon Group. Dette ser dere også av oppsettet jeg laget på Shareville. (hentet fra BABBAI)

1 Like

Antar dette var lagt ut pre-split?

Tilsvarende som 75.

Han har skrevet svært mange gode innlegg på FA,

Legger ved link. Morsom lesing når det gjelder problemstillingen om hva kursen kan ligge på i fremtiden.

Spennende lesing inne på tråden, anbefaler alle til å ta turen innom.