Transsion shippet 30 millioner telefoner i Q4/23. +74% YOY.
I følge Omdia gikk de i Q4 opp til en fjerdeplass på verdensbasis.
Alle bekker små osv.
Transsion shippet 30 millioner telefoner i Q4/23. +74% YOY.
I følge Omdia gikk de i Q4 opp til en fjerdeplass på verdensbasis.
Alle bekker små osv.
Klippa fra E24±sak i intervju med Lars Erik Moen(leder for Danske Banks nordiske aksjeforvaltning), som vel på mange måter er beskrivende på “problemet” med Elabs om dagen.
“Det er ikke nok med en god idé og et spennende produkt, hvis man ikke har en god forretningsmodell. Jeg vil fraråde å investere i selskaper uten en gjennomtenkt og lønnsom forretningsmodell – uansett om selskapet er bærekraftig eller ikke.”
Det er ikke helt klart hva selskapets langsiktige forretningsmodell egentlig er. Bred implementering og mersalg av funksjoner peker seg ut som det mest selvforklarende.
Er man bare utålmodig, eller er det lov å kunne forvente at de snart klarer å inkludere flere funksjoner enn proximity i telefoner? Det tikker mot et tiår siden de inngikk avtale med Xiaomi(2016).
Nå var det vel nettopp Lars Erik Moen som trakk frem Elabs som en av årets mest spennende aksjer.
Spennende er det jo absolutt!
Laila har flere ganger sagt at de har «aligned roadmaps» med flere store partnere, og jeg tror ikke de legger opp til det uten å ha en forretningsplan som viser at det er profitabelt å drive business. Eksempelvis denne siden fra Microsoft viser at prosessene deres er godt lagt til rette for ELABS-teknologi.
Man kan jo aligne roadmap’en så mye man vil, men det garanterer jo ikke suksess.
Mye ser bra ut for Elabs, men inntil de får ut laptop OEM nr. 2 i markedet så er de jo relativt sårbare.
Cash og cash equivalents gikk fra 178 mill YE 2022 til 115 YE 2023. Med skalering av arbeidsstokken for vekst, så sier det seg jo selv at de må ha inn mye mer fra kontrakter i 2024. Hvis de har samme net change i cash og cash equivalents (-62,78 mill), så blir det vel emi ila. våren/sommer/høsten? Det blir vel for såbart å evt. stå med cash på 46,22 mill. hvis burn rate’n er identisk?
På forrige Q-pres var de da veldig klare på at de var godt fundet og vel også på at det ikke var behov for emisjon?
Men nei, det nytter ikke å dra inn skarve 70 mill i 2024.
Dette sa han til FA for halvannen måned siden:
"Med skyhøy salgvekst
En tredje favoritt, Elliptic Laboratories, har utviklet og patentert teknologi for å bruke mikrofon og høyttaler som virtuell sensor for å detektere brukeres bevegelser.
Sensorene muliggjør sømløs deteksjon, identifikasjon og tilkobling mellom enheter på tvers av produkter og produsenter.
Allerede har flere globalt ledende PC– og mobilprodusenter implementert løsningene.
– Salgsveksten har vært høy, og 2024 kan være første år med overskudd, mener Moen.
– Lisensiering av patentert programvareer økonomisk svært skalerbart, og lønnsomheten kan derfor bli god."
Hva ligger Elabs an til å ha tjent i Q1?
Det vi må håpe på er noe mer pc inntekter enn q4,som jeg antar var omtrent null i q4. Mulig Elabs får betalt etterskuddsvis på salget.
De har vel 11 smarttlf lanseringer. Verdt å merke seg er at de tjener omtrent like mye på en smarttlf som en laptopmodell. Mest sannsynlig rundt 15 mill er mitt tips(q1),men best case kan være 25. q1 kan absolutt bli en liten positiv overraskelse.
“Verdt å merke seg er at de tjener omtrent like mye på en smarttlf som en laptopmodell”.
Har de ikke høyere pris på PC?
Jo,det har de,men volumet er veldig forskjellig og pc aktørene har svært mange utgaver/modeller som utgis. Bare sjekk helårs inntekter på pc og mobil,tell opp antall modeller utgitt hvert sted.
Og da er det i tillegg bestselgerne til lenovo som ligger til grunn på pc siden.
Ergo ganske likt.
Hvis de ikke tjener mere pr PC enn mobil er det vel totalt urealistisk med med guidingen de har??? De er i over 500mill mobiler, og se hvor mye penger det har dratt inn…
Er ganske sikker på at de får mere pr. PC enn pr. mobil.
De får mer per PC, men det selge langt færre enheter av PCs en mobiler.
Jeg synes guidningen fremstår som alt mer urealistisk.
Hva Holmøy uttaler mens Laila biter seg i leppa om cash position kan alltids diskuteres. Elabs er nok involvert i nok til at de er ‘too big to fail’, men ingen konsernledelse i sitt rette sinn ville meldt at de har et kapitalbehov i det gjeldende børsklimaet som råder nå. De må trekke en kanin ut av hatten…
Så her snakker vi om behov for penger og urealistisk guiding… ja, dette blir nok bra
En av de smarteste tinga ledelsen kunne gjort ovenfor investorene sine var å gå bort ifra sin IDIOTISKE 500 mill guidance. De hadde en unik mulighet til å gjøre dette da de måtte innrømme at det ikke gikk i 2023.
Så klarer de å fortsette og fortsette. Holmøy kan ikke si noe om 2024,men er very confident på 2025 guidance. Jeg syns det er trist og dumt.
Markedet bryr seg NULL om 500 mill guidance. Hva er vitsen med å ha den overhodet?? Skal de liksom stoppe på 500 mill eller hva er det for noe? Jeg håper virkelig det er potensiale her til at inntekter kan overstige 500 mill på sikt.
Kjære Elabs,begynn å rettled markedet på noe som er litt mer oversiktlig for dere.
Hvis man antar samme burn i 2024 som i 2023 så må de jo har +62,78 mill i inntekt. Altså må de har typ 120 mill i inntekt, eller doble både mobil og laptop fra 2023. Med temposkiftet vi ser i mobil, såfremt modellene de lanseres i selger godt, så tror jeg det er overkommelig i det segmentet.
Jeg tror 500 mill målet er basert på implementering i mer consumer-retta høyvolumsmodeller. Foreløpig så er det jo business-segmentet det rulles ut i, og foreløpig er de lansert i færre modeller enn tilsvarende i fjor. Jeg tror behovet for cash står og faller på OEM nr. 2 og evt. hvor mye de hanker inn på de modellene som allerede er lansert.
Ang. evt. emi så er det vel styret som bestemmer om likviditeten er god nok eller ikke? De burde jo vise ganske gode tall for H2 for å unngå å måtte hente mer penger.
Lenovo x1 Carbon er toppselgeren til Lenovo, hvert fall i følge US sidene. (Og forøvrig den eneste Lenovoen jeg selv har vurdert).