Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

T14 var vel også en såkalt toppmodell. Den genererte vel rundt 20 mill. i 2022?

Fra Elabs sin side ja, aldri sett Lenovo selv vise den under top sellers.

“Top-selling” var ordvalget den gangen.

Til info så var dette presentasjonen de presenterte sist gang de var invitert til Intel Symposium: https://vimeo.com/770081548/02cbd90eed

5 Likes

Den boksen er dessverre like svart som før, null visibilitet…

Kostnadene økte mye i 2023. 13 nye medarbeidere og de flyttet vist inn i nytt lokale som skapte en del kostnader. De forventer en solid vekst i 2024. Hva nå enn det betyr. Men at de kommer opp rundt 100 mill som laveste må enn kunne anta. Om de klarer å holde kostnadene nede omtrent til hva de hadde i 2023 og fortsetter vekst og kostnadskontroll i 2025, tror jeg de neppe de trenger noen emisjon noengang. Det er kun en av fire pc-oem som har begynt å shippe. Tror dette skal gå og at vi vil ha stor og kontinuerlig vekst i mange, mange år.

Det føles litt som enten/eller. Dersom scenarioet ditt inntreffer, så er de nok good. Dersom Q1 er superdårlig(som vanlig) og Q2 er sånn mjæ, så skal de jo omtrent ha sendt noen heftige fakturaer for å unngå emi.

Ja, en må nok følge med de neste par kvartalene. q1 i fjor var inntektene på kun 4 mill.

1 Like

Vesentlig her er at X1 Carbon hadde HW-HPD fra før, men har valgt å bytte til Elabs-SW!

I mine øyne vitner det om at Lenovo kjører bredere ut med Elabs enn modellene i fjor.

Lenovos validering av Elabs-tech bør ha banet vei for at øvrige OEMs dropper dyrere HW SinglePurpose-sensorer i sine nye modeller. At AI og AI-PCer er SÅ på dagsorden taler heller ikke i mot Elabs. Spesielt ikke når veien er kort via Intel, AMD, Qualcomm ++

Kommer ytterligere en OEM (eller flere) med lanseringer før H2 med greit rush ut året, så tror jeg ikke tresifret MNOK årsomsetning er så hard å naile – når mobil også bidrar bedre enn aldri før.

Om de også klarer å bli de-facto HPD i PC gjenstår å se. Hakket mer fragmentert og uoversiktlig enn Proximity i smartphone. Krysser fingrene for at MIPI + flere OEMs er nok.

Sykt spennende og viktige tider for Elabs er det i alle fall! De er snart nødt til å komme med noe juicy news som viser at de mener business.

Jeg TROR og håper det bare er stille før stormen. For hva hvis dette nå tar helt av og det rulles ut fra flere PC-OEMs, som viser at de i den takten kan nærme seg 500MNOK neste år; hva skal kursen stå i på det tidspunktet det innses i markedet?

4 Likes

Potensialet er sykt når de kommer skikkelig i gang!

Helt uoffisielt og fingern i lufte, har jeg hørt 50-tallet av en forvalter ved 500MNOK.

Dette var ett anslag og virka ikke noe som det var regnet noe hardt på,

Bra valg av modell:)

Det som betyr noe for prisingen ved nådde 500m er ikke de 500m - det er veien videre. Hva er sannsynlig veksttakt topplinje og bunnlinje påfølgende 2-3 år - servert med track-record, mer åpenhet og troverdighet.

2 Likes

Elliptic Labs Shipping on Xiaomi Civi 4 Pro Smartphone

2 Likes

For de som er litt usikre og bekymret for omsetningen til Elabs i q1 24 vs q1 23 anbefaler jeg å ta en rask titt på børsmeldinger sendt ut i q1 for begge årene, gjerne for 2022 også. Av hva jeg kunne se har de børsmeldt 12 individuelle produkter “shipped” i år, mot ca 3 stk i 2023 og 2022.

Nå ser dere hvorfor hvertfall jeg ønsker mld ved smarttlf. Det er et helt annet trykk her nå,og vil gi mye mer inntekter enn ifjor. Dessuten har de signert såpass mange utvidelsesavtaler at q1 fort vekk kan være representativt for 2024 som helhet. Nå er nok salgsvolumsnittet av årets 12 lanseringer mindre enn fjorårets lanseringer. Da lå vi på 1,7 mill/tlf.
Hvis vi bruker 1,5 mill for q1 er vi på 18 mill bare på smarttlf.
Fortsetter dette ut året vil smarttlf vokse langt over 100%. Nærmere 150% faktisk.

1 Like

Q1 må bli definerende for hvor sunn smartphone-delen av business’en går nå. Vi er vel oppe i ca. 23 smartphone-meldinger siden starten av Q4 uten at de ca. 10 lanseringene i Q4 gjorde at noen heiset flagget for Elab på Q4-resultatet…
Men jeg er enig i at de burde melde mobil-lanseringer, all den tid det eliminerer spekulasjon om vi har mista kunder eller ikke.

Timing av inntektene ift meldinger er vel fortsatt vanskelig. Vi vet ikke med hvem de har avtaler om forskuddsbetaling (har vært tilfelle med Lenovo) og når de har lavt/ingen forskudd og kun etterskuddsvis. Eksempelvis ble det veldig lite PC-inntekter en periode vi forventet en god del, for eksempel i hele 2023, fordi det var forhåndsbetalt og inntektsført en del i 2022 for 2023.
At totalvolumet på mobil i hele 2024 bør opp ift 2023, basert på at inngangstakten holdes gjennom året, det er jo ganske sannsynlig. Av disse årsakene - type kontrakter, timing etc - er det veldig vanskelig å forsøke å regne seg frem til et inntektsintervall for Q1. For min del er alternativet ukvalifisert gjetting så jeg avstår enn så lenge om å mene noe om nivået for det enkelte kvartal. Derimot kan jeg “mene” at man bør vise 100mill i 2024 totalt for å ha noe som helst av troverdighet i fremdriften i caset. God traction på mobil i bunn og en ny PC-leverandør med annonsering i juni av lanseringer bør kunne legge fair sannsynlighet for dette. Ønsker meg først og fremst svart bunnlinje for 2024…er ikke så kravstor!

2 Likes

Bare delvis enig. Det betales ikke up front(ett års kontrakt)på tlf lenger som Xiaomi gjorde tidligere. Det er fortsatt sånn at noen betaler etterskuddsvis og noen ved lansering,men i dagens litt svake marked tror jeg 1,5-2 mill per tlf lansering(som et snitt)er ganske greit å bruke.

Hvis jeg husker rett er det vel fom vivo kundene betaler etterskuddsvis,men det vil nok bare være snakk om ett q seinere enn de som betaler up front ved lansering.

Timing av inntektene er jo tydeligvis så vanskelig at Holmøy og Laila ikke er komfortable med å gi noe som helst guiding for 2024, annet enn at de vet at det kommer til å rulle inn på sikt. Kongslie i SB1M har jo også gått ut med at det er utrolig vanskelig å modellere Elab. Så litt vanskelig er det å forutse kortsiktig utvikling…