Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Jeg har dykket litt ned i patentregisteret for å sjekke litt mer om hvem som jobber tettest med Elabs og om det er noen oppdateringer der.

Det er utrolig mange patenter å finne som åpner opp for Elabs sin løsning i laptops og smartphones. Det ligger inne drøssevis med patenter som tar inn presence sensing, gesture control, etc, og som åpner opp for at softwaren fra Elabs kan løse dette som en av de mulige teknologiene.

Jeg finner både HP, Dell, Asus, Apple, Lenovo, og stort sett alle smartphoneselskapene. Det er altså ikke mulig å finne ut hvem som jobber tettest på de kommende kontraktene det skal lanseres ut fra, for omtrent alle har lagt inn patenter som tillater dem å bruke Elabs-software😅

Men, det er et selskap jeg mener vi ikke har sett med Inner Beauty i smartphone, og det er Huawei. Kan det stemme at de ikke har lansert noe med Elabs?

Dette patentet fra dem er 1 år gammelt, og det er 100% sikkert med Elabs;

https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/085956759/publication/WO2023061054A1?q=pn%3DWO2023061054A1

En utrolig fin beskrivelse av gesture control:

A non-contact gesture control method, characterized in that it is applied to an electronic device, the electronic device includes: at least one speaker and at least one microphone, and the method includes:

Displaying a target application, where the target application is an application program supporting non-contact gesture recognition;

activating the at least one horn to transmit an autocorrelated ultrasonic signal;

Start the at least one microphone to collect the reflection signal reflected after the ultrasonic signal encounters the non-contact gesture;

Controlling the target application to respond to the non-contact gesture according to the target application and the reflected signal.

Og mange bruksområder:

Among them, the electronic device can be a mobile phone (such as a folding screen mobile phone, a large-screen mobile phone, etc.), a tablet computer, a notebook computer, a wearable device, a vehicle-mounted device, an augmented reality (augmented reality, AR)/virtual reality (virtual reality, VR) device , personal computer (personal computer, PC), ultra-mobile personal computer (ultra-mobile personal computer, UMPC), netbook, personal digital assistant (personal digital assistant, PDA), smart TV, smart screen, high-definition TV, 4K TV, smart Speakers, smart projectors and other equipment, this application does not impose any restrictions on the specific types of electronic equipment.

Patenter er ikke annet enn en tillatelse til å bruke teknologien, det vil gjenstå å skje i praksis, men dette med kontaktløs bruk av gestures tror jeg er undervurdert.

Jeg skal ikke oversvømme med patenter her, men fikk lyst til å dele dette fordi det er så rent og pent og direkte på Elabs😊

God pinse!

13 Likes

Kan lenke en sak til. Dårlig vær her i nord, så sikkert kjekt for flere å lese litt. Her er nyeste rapport på virtuell sensing. Tror ikke den har vært oppe?

https://www.streetinsider.com/dr/news.php?id=23207054&gfv=1

Markedet er ventet å vokse årlig med 31% fra 2023-tall til 2031, opp til 75mrd kroner.

Elabs er dessuten nevnt som et av “Top companies” i rapporten.

Sjeldne metaller, edelmetaller etc er på rekordpris nå. Dette er svært positivt for Elabs som tilbyr en erstatning for den kostnadskrevende hardwaresensoren. Dette beskrives godt i rapporten, men metallprisene har også økt nær 10% etter rapporten;

Impact of Global Events

The ongoing Russia-Ukraine war and potential economic slowdowns pose challenges to the virtual sensor market, rising material costs due to the war can hamper market growth. an economic slowdown could lead to reduced investments in new technologies Such as virtual sensors. The long-term growth potential of the market remains strong. The increasing need for operational efficiency and cost-cutting measures across industries will continue to drive the adoption of virtual sensors.

5 Likes

Denne er vel ikke annonsert av Elabs enda?

Nei.

Ikke bli lurt av disse rapportene. Ofte så inkluderer de selskapene basert på din internett-historikk. De kan ha sett at du har søkt mye på elliptic labs også inkluderer de selskapet i rapportene for å få din oppmerksomhet.

2 Likes

1 Like

Denne synes jeg er spennende, fordi for ca. 1 år og 6 mnd siden lanserte huawei en laptop med gesture via det som så ut som ultralyd. Vi var mange forvirrede folk og flere av oss mailet til Lars (som selvsagt aldri svarer). Vi sendte også inn spørsmål om den på Q men de unlot fint å ta opp det spørsmålet. Siden de ikke har meldt den antar jeg Huawei har kopiert de her?

4 Likes

God post, Conda👍den maskinen må vi grave mer i.

Huawei er så store at de ikke kopierer andres IP, det vil føre til sanksjoner også innenlands. Kina er faktisk svært strenge på patenter innen tech og consumerinduatri. Den laptopen som du nevner her kan vi ta en runde på, det er spennende å se om det er en hardwarekomponent de har, eller om de har f.eks en testmaskin lansert med Elabs. Jeg vil anta det er en hardwarekomponent med UL.

Det finnes selskaper som tilbyr hardwarekomponenter som bruker ultralyd for slikt, men det finnes ikke noen andre som kun bruker høyttalere og mikrofoner til dette. Patentet er derfor klink Elabs, men maskinen som ble lansert i 2022 eller 2023 er ikke nødvendigvis klink Elabs.

Noen som tilfeldigvis har liggende lenke til den maskinen det er snakk om?

He, he, jeg søkte faktisk ikke etter Elabs I rapporten, men så etter CAGR i virtual sensing. Drøye 30% anslag er nice. Det at Elabs er med der oppdaget jeg etter hvert som jeg gikk gjennom. Kan godt være de er med pga søkehistorikken min, men de er per dags dato #1 Major player på proximity sensing i smartphone. Mulig det har kvalifisert for plass på listen.

Uansett om det er generativ rapport eller ei, det vil bli betydelig behov for geature recognition når AR/MR, automotiv og IoT øker volumer. Legg for eksempel merke til at Apple Vision Pro må ha flere ficed focus- kameraer bare for å fange opp gestures for styring av apper! Det kan ultralyd med kun software pluss eksisterende hardware utføre til billigere pris.

2 Likes

Bommet visst med 1 år men :slight_smile:

Om noen har anledning til å følge med:

https://click.comm.delltechnologies.com/?qs=0a543b80520d641319dc5fa2394936b539c78c50cacb52a50bcc1f8e3de76ca9c868acda314b4bc95e1b60b4a73553c1877ad0ee35787a1bba6ef2e4b1df6a98

Starter nå snart.

1 Like

Det der må ha vært en av hardwaresensorene med ultralyd. Matsui eller en av de andre. Det var nok for tidlig for Elabs-softwaren.

Interessant å se om Huawei bruker gesture-recognition og/eller presence detection fortsatt. Om de gjør det så er software et meget godt innsparingspotensiale. Jeg har ikke helt kontroll på Huaweis tech-systemer, de faller utenfor søkene mine😅

To make it more complicated, the Asus event is at the same time as Dell have theirs…

https://www.youtube.com/live/VxgcMl8-R1U?feature=shared

Looks like Asus will have a second launch event in early June. It could be close to Elabs schedule timewise

1 Like

“Adaptive Lock” was mentioned as a security feature in Vivobook S 15 introduction. Their first X Elite laptop.

“It automatically locks your computer when you step away”.

It was mentioned after the camera introduction, so we cannot know is it based on camera or something else.

“internal laptop cams normally don’t interest me. With that said, the Vivobook S 15’s “AiSense” IR camera has me intrigued. It’s definitely boasting features you don’t see in your average laptop webcam, like presence-detection auto dimming and an adaptive lock system that locks you out should you move into another room before instantly unlocking the laptop once the cam can see you again.”

I hope its not a camera surveilling 24/7 :sweat_smile: but if it uses only IR mode for that, then its not a problem for privacy

2 Likes

I might have the wrong model but looks Line ASUS pcs have camera shutter

The list of first wave of 20+ X Elite & X Plus laptops launched today is here

image

4 Likes

I think your model shown is old, its not an “S”.

This is interesting as the Lenovo T14 Gen6 announced today has that shutter also.

I think presence of a shutter does not automatically tell us about Elabs…

But still, so many models from different OEMs were announced i(ncl. Lenovo), that we should see news from Elabs quite soon. If we dont get a pile of new laptops announced soon, then its a little worrying for Elabs shareholders

6 Likes

Blir spennende å høre på Q1 denne uken da :money_mouth_face:

3 Likes

Wow, thanks for sharing!
That was quite a lot of laptops to come!

I think we may have OEM #2 among these, so I will be watching the launch events closely.

I see the discussion about camera as a sensor for proximity detection. One of the possibilities for Elabs is to take adventure of existing HW on units. Elabs can use microphone/speaker to detect presence, and when presence id detected the SW can wake up the system, including camera, and the existing sensors can detect face-id, iris-recognition, voice-recognition, etc.

If the camera is “always-on”, there will be too much power spent on functions as “Wake On Apporoach” etc. Ultrasound is much more power-saving.

I look forward to the next days and weeks, and thinks OEM#2 will be launching on SD Elite X already in Q2🙌

2 Likes
1 Like