Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Med kabel? Er vi i 2010? :joy:

1 Like

Jeg skjønner at folk er skeptiske til 500mill målet til Elabs og detkan værekritikerne får rett at de ikke når det.
Men vi skal huske på pandemi, krig og inflasjonshelvete som rammet økonomien hardt. Vi vet nå med sikkerhet at mobil og laptop markedet er på vei oppover igjen etter noen trege år. I tillegg er det en liten revolusjon i dette markedet på gang.Aktiviteten hos Elabs har aldri vært høyere og det lanseres over en lav sko. Ikke bare er det flere modeller det blir lansert på, men antall solgte per modell vil nok fint overgå 2023. Honor, som er en veldig god kunde av Elabs spiser også markedsandler.
Det er tydelig kommunisert ut at sammarbeidet med Elabs og Qualcomm bærer frukter og at Elabs har en finger med på leveranse på Snapdragon Elite, selv om vi mangler endel detaljer rundt dette i praksis vil foregå. Vi vet at Elabs skal levere på en OEM nr. 2 og vi har fått forespeilt at Elabs kan faktisk nå målet sitt med kun Lenovo + mobiltelefoni i leveransen. Dette sier meg at Lenovo mest sansynlig er seamless kunden.

Ellers støtter jeg meg til Myragubbens post på Shareville/Nordnet. Aktiviteten er høy, det skjer utrolig mye i kulissene og selv om elabs kanskje ikke børsmelder noe neste uke, skal eventet til Microsoft følges nøye med på.
2024/2025 kan fort bli de årene «alle» skal oppgradere enhetene sine.

3 Likes

Vil bare minne om at Honor også selger laptops/tablets/ear pods osv så her kan det komme flere ting.

Skal heller ikke glemme Transsion som bare vokser og vokser. Ikke noe vi helt skjønner her i Skandinaiva.

5 Likes

Angående Qualcomm;
Elabs har et meget godt samarbeid med Qualcomm allerede. Mange av telefonene som kommer ut med Inner Beauty er bygget med en SnapDragon-chip fra Qualcomm.

Dette med Qualcomm-samarbeidet handler om at selve komponenten fra Qualcomm er kompatibel med å kjøre software fra Elabs.

Det er hver enkelt OEM (altså f.eks Samsung, Xiaomi, Lenovo, HP, Honor etc…) som avgjør om de ønsker funksjonene som Elabs tilbyr. Det er de som er kunden til Elabs. Qualcomm tilbyr “bare” prosessor som kan styre ulike andre komponenter og/eller software.

F.eks kan HP ønske å tilby gesture control eller HPD på sine laptops, og maskinene kan være med f.eks Qualcomm SD Elite-chip. Da kan HP skrive kontrakt med Elabs om at deres SW skal benyttes som en installasjon med denne funksjonen. Dersom de ikke skriver kontrakt med Elabs, men heller vil bruke noen andre tilbydere så må de faktisk installere en ekstra fysisk Hardwarekomponent i sin maskin.

Det at Elabs og Qualcomm har offentliggjort sitt samarbeid, samt at Elabs har børsmeldt kompabilitet med SD Elite gir oss en forsmak på hva Elabs forventer fremover. Siden Elite-chipen er regnet for den beste når det gjelder AI-funksjonalitet så vil dette bli en svært populær chip i kommende laptops. Siden denne er klargjort for Elabs-software så vil det være enklere for laptop-OEMs å gå for “software-only-løsning” enn å installere ekstrakomponenter for samme funksjoner. Det er derfor et positivt samarbeidsområde de har. Likevel; det er opp til OEM om de skal lansere noe på Qualcomms prosessorer, ikke nødvendigvis noe Qualcomm selv avgjør.

Men du verden så kult det vil være om Elabs standardiseres i mange maskiner med Qualcomm-chip!

4 Likes

Vi får vel ikke vite om de klare målet på 500MNok før Q4 rapporten for 2025 blir publisert i 2026. Så sånn sett må vel vi vente til da. Men ja vi burde se en tendens til økende inntekter frem mot 2026

How much of your overall investment portfolio consists of Elabs shares as of today? :slight_smile:

• < 5%
  • 5-10%
  • 11-15%
  • 16-20%
  • 21-25%
  • 26-30%
  • 31-35%
  • 36-40%
  • over 40%

0 stemmegivere

Har en følelse på at Asus er en av kundene til Elabs, men om vi får høre noe neste uke er jeg usikker på. Hva tenker dere om Asus ?

image

1 Like

Snakker om Elabs fra ca 1:12. veldig bullish og kanskje derfor vi er grønne i dag. Forventer 22-24m i revenue

6 Likes

Tidspunktet ser ikke ut til å stemme…

Spol til 1t 13m …

2 Likes

Spørs om den har noen store innvirkninger på kursen i dag.
Det er veldig lavt volum på oppgangen. Børsen er vel stengt på mandag, så det kan vel være noen lodd som blir plukket i forbindelse med Microsoft m.fl. sin event.

2 Likes

Synes det var tynt fra Wickstrand … virker ikke som om han er helt oppdatert på detaljnivå … hører at han mener konsensus er på 22-24mill i Q1.

1 Like

Enig at det var vag “drodling” om emnet. Hadde jeg ikke vært investor i Elabs allerede, hadde ikke den podcat-en overbevist meg på noen måte.

Hva tenker du revenue kommer til å ligge på?
Her er jeg helt blank, men registrerer høyere aktivitet enn i 2023.

Vi har hatt 4 stk av disse i Q1: Elliptic Labs Signs New Expansion License Contract with Global Top-5 Smartphone Customer

Det gir vel en slags signatur bonus ?

Det blir jo evig gjetting igjen — spm er vel om det er en større up-front (forskuddsbetaling) ifm runde 6 med Lenovo. Vi vet heller ikke om det slår inn noe særlig variabel-inntekt for PC (pr enhet) eller om man ikke har passert de antatte minimumsvolumene som ligger inne i tidligere up-front / “sign-on” betalinger for PC. Så da ligger jeg vel på 10-40 mill worst/best case. Håper på 15-20mill uten up-front. Dette er mer magefølelse enn iskalde kvalitetssikrede kalkyler:)

1 Like

“Signatur bonus” er i realiteten prepayments for et antall enheter. Selges det utover det antallet, blir det senere å fakturere etterskuddsvis per enhet. Det har blitt mindre vanlig med slike, og i den grad det har vært noen, har antallet inkludert blitt lavere. De fleste har, etter min forståelse, valgt å ikke ta risiko på volum men heller kun bli fakturert etterskuddsvis fra og med enhet nr 1. Da til en noe høyere pris pr enhet enn om man hadde forskuddsbetaling på et ganske solid volum.

4 Likes

Han nevnte Q2 - Q3 hvor de måtte levere noe ut ifra avtalene de viste til.

1 Like

Er det noen som vet om styret eier aksjer og hvor mange de eier hver?

Her finner du en oversikt over dette.
Oversikt insidere

2 Likes