Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Veldig bra på mobil, men det er ikke mobil som er caset. Ca 0 inntekter fra PC. Så da blir totalen “under pari” og folk selger seg ut. Forståelig.

1 Like

For å ha formening om dette må man se på lanseringer. Kontraktsdato er uinteressant. Det ble lansert 5 PCer i Q1-23 og 5 i Q2-23. INGEN i H2-23. Det er da kun fra disse 10 man kan forvente noe variabelinntekt i 2024.

Det som “kødder til” sakene for min del er at det nesten kan virke som om ledelsen ikke har vært på samme planet som kundene - eller at de ikke har forstått verken markedet eller sin egen salgsmodell ift forventet inntekt - det er vel nå ca 15 måneder siden man kastet inn håndkleet på 500-23!!! Som da ville ha innebåret godt over 400mill på PC i fjor. Og nå var det 0 - NULL - i PC-inntekter i Q1-24 og i hele 2023 var det bare 1 PC som ga variabel-inntekt. Og nå er den modellen utløpt. Videre er det kun 10 PCer som kan gi variabel-inntekt i hele 2024!!! Jeg blir derfor stadig mer usikker på hvordan man skal kunne klare å nå f.eks de nedjusterte 170mill i oms som SB1 nå har lagt til grunn, hvorav ca 100 mill fra PC. Nesten alt fra PC må da komme i form av nye kontrakter med store fastbeløp…

3 Likes

De tallene stemmer vel ikke helt?

Fra årsrapporten: During 2023, Elliptic Labs launched 17 new laptop models with Lenovo, bringing its total number of Lenovo models launched to 18.

Ser du har gjentatt dette mange ganger både her og på Shareville. Konklusjonen baserer seg slik jeg forstår på at “fixed minimum license fee” i q1 er relatert til nye kontraktinngåelser på mobil. Er derfor uenig, ettersom selskapet klart og tydelig tidligere har kommunisert at mobilinntekter inntektsføres når teknologien overføres, typisk forut for launch. Mulig du har rett, men ville vært forsiktig med å konkludere på nåværende grunnlag

2 Likes

Så et innlegg på Shareville om at tidligere styreleder Tore Engebretsen via sitt selskap solgte rundt 50 000 aksjer for en uke siden. Han eier flere millioner aksjer, håper ikke ham starter et stort nedsalg her

1 Like

Litt mye hakk i plata fra den katalanske hovedstaden for tiden. Tydeligvis funnet fram teskjeen.

Det er mulig å tenke lengre enn 1 kvartal og faktisk innse at dette er et vekstselskap der inntektene kommer fremover og ikke nødvendigvis forrige kvartal.

Markedets prising på generelt grunnlag ligger ofte 6-9måneder i forkant og det tror jeg legges til grunn i denne aksjen for tiden.

1 Like

Slik jeg ser det så var rapporten veldig positiv og viser en kjempevekst innenfor mobilsegmenten.
Hvis det stemmer at inntektene i1.kvartal kun var fra mobil så tilsvarer det nesten 70% av hele fjorårets omsetning innenfor mobil på et kvartal som historisk er det dårligst omsetningsmessig.

Selskapet går nesten i null i resultat etter skatt og det fra kun mobilinntekter.
Ikke dårlig det fra et ubetydelig markedssegment (ref. alle postene fra forståsegpåerne)

10 Likes

Ja, 17 laptops lansert i 2023. Fremgår av slide 14 i q1 presentasjonen. Lurer på om 5+5 i 2023 kommer fra en tidligere oversikt fra @grizzlybull men den gjaldt antall børsmeldinger. @Barcelona1986

Ja, samtidig har de lagt trykk på at de aligner roadmaps med Intel og vel flere andre partnere og OEMs. Så kan man jo lure litt på hva det i Elabs øyne betyr.

Har nå gått gjennom børsmeldinger som er lagret på ELABS hjemmesider og samholdt med kvartalsrapportene. Dessverre er det avvik slik at jeg ser at man kan ikke legge meldingene alene til grunn. Eksempelvis ble det i Q1-23 meldt lansering av 5 enheter , mens det i Q1-rapporten vises til 9 enheter lansert. For H1-23 er det totalt 17 lanseringer iflg rapportene. Ingen i H2-23. Det er slitsomt og tidkrevende å forsøke å få noe fornuftig ut av alle meldingene til ELABS, dessverre. Inkl fortolkninger!

Hjelp etterlyses! For å kunne ha noen som helst formening om inntekter fra PC basert på variabel-inntekt, ville det hjelpe godt å ha noen «guidelines» for hvor mange Lenovo-enheter som selges per «modell» over dens normale løpetid på ca 2 år.

Noen med bransjekunnskap eller annen relevant kunnskap som har mer eller mindre kvalifiserte estimater?

Snakker vi om 1, 2, 3 millioner, eller hva? Som et snitt…

SB1 legger til grunn USD 0.5 pr enhet for proximity.

Q1-23 lansering av 9 modeller.

I Q2-23 var det 8 lanseringer for 17 totalt i H1 ifølge Q2-rapporten.

Dette er jo «undermodeller” av «modeller», som de selv skriver:

27/3: announcing that its 100% software-only AI Virtual Human Presence Sensor is shipping on select models of Lenovo’s newly announced ThinkPad X13 Gen 5 and X13 2-in-1 Gen 5. Additionally, Elliptic Labs is announcing that it is shipping on the previously launched ThinkPad X1 2-in-1 Gen 9 14” laptops. Elliptic Labs’ partner Intel are driving the ThinkPad X13 Gen 5, ThinkPad X13 2-in-1 Gen 5, and ThinkPad X1 2-in-1 Gen 9 14” laptops with the latest generation Intel Core Ultra chipsets.

Ingen lanseringer i H2. Så det er disse blant disse17 enhetene som er lansert for i snitt over et år siden, som nå bør gi noen variabel-inntekter fra og med Q2, gitt at volumene er gode ift forhåndsbetalte enheter.

For øvrig ser vi at lansering kommer i snitt ca 1 år etter «expansion contracts» er meldt. De 17 som ble lansert i H1-23 ble alle signert den 22. april 2022.

Eksempel på type modeller:

…is announcing the launch of the 100% software-only AI Virtual Human Presence Sensor on multiple Lenovo ThinkPad P Series mobile workstation laptops. This launch covers the Lenovo ThinkPad P16 Gen 2, P1 Gen 6, P16v i, P16s i Gen 2, and P14s i Gen 4. These laptops will be powered with the latest Intel and AMD chipsets (both Intel and AMD are Elliptic Labs’ partners), except for the P16 Gen 2, P1 Gen 6, and which will run Intel only.

1 Like

Vi får håpe det er en trend og ikke et “lumpy” Q1 hvor vi fikk inn veldig mange kontrakter. Ser at endel nye kunder er “ivrige”, Transission etc. Kanskje sesongmessigheten er borte? SB1 estimerer 70mill fra mobil i 2024.

Det er mye som er vanskelig å forstå 100% mht ELABS. Kunne du være så snill å spørre CFO og se om det er mulig å få et helt konkret svar? Og om PC og mobil hva gjelder timing av inntektsføring (på kvartalsbasis) behandles 100% likt prinsipielt og i praksis. Dette burde vel ikke være underlagt NDAs…

Burde snart komme noe IOT news også.
image

We are working with the costumer to do a big marketing splash. Synes det høres ut som seamless ikke er så langt unna.

Satser på en positiv korrigering i morgen. At ledelsen kjøper opsjoner burde være positivt.

1 Like

Vet snart ikke hva jeg skal tro om selskapet. Føler det var vind i seilene helt frem til Q1. Enormt med børsmeldinger og positivt prat.

Så smalt det! Guidingen ble droppet (som mange har etterspurt at de bør gjøre).
De har vel aldri hatt bedre Q1 og fremtiden ser lys ut… Tror eller trodde jeg… Nå vet jeg ikke…

Beklager dårlig post, men frustrasjonen er til å ta å føle på… Være seg den ene eller andre veien.

1 Like

Du må telle en modell for Intel og en modell for AMD. Da får du rett antall

Har dette caset egentlig beveget seg i negativ retning etter Q1? Målet på 500 mill ble satt ifm med børsnoterting i 2020. Pre-covid var PC salget på et veldig høy nivå. Lite visste man den gangen om at PC salget fullstendig skulle stupe etter covid (ned nesten 29% i q1 2023). Er jo egentlig bare bra at det endelig kvittet seg med dette målet (som vært en plage for alle som har engasjert seg i dette caset). Bortsett fra droppet guiding synes jeg dette var en veldig bra rapport. Med AI kommer PC salget å øke betraktelig. Lenovo forventer i sin siste kvartalsrapport at PC salget vi ta seg opp på et høyere nivå enn pre-covid. Er ganske sikker på at PC salget vil øke betraktelig i H2 2024. Så dette blir bra. På sikt.

5 Likes

Hei - har ikke hatt tid å analysere Elabs så mye i det siste, men jeg spekulerer i at det Elabs sikter til med precommitment ved kontraktsignering er selve ordren, men det er ikke det samme som inntektsføring. Den kan oppstå noe senere ved lansering eller eventuelt ved levering av SW (som skal tilpasses/verifiseres for hver enkelt modell).

1 Like