Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Hvor har du det fra at det er langt inn i fremtiden? Det kan like godt være i oktober 2024 :man_shrugging:

For eks 2022, da ble det inntektsført for kontrakt nr 2, 3 og 4. Dette ga ca 28 mNOK fordi det ikke var variabel-inntekter fra PC (kun 1 launched og fortsatt innenfor fast-volumet). Avtalene ble inngått på tampen av året, og inntektsført umiddelbart. 18+12+4 modeller. Dette underbygger videre at det er bokføring av inntekt ved kontrakt, ikke ved launch. Og kan være svaret på de store kundefordringene pga at det inngås betalingsavtaler som åpenbart strekker seg laaaangt ut i tid til tross for umiddelbar inntektsføring. I 2023 hadde vi 36 mNOK på PC, og da var det noe variabelinntekt fra 1 PC. Resten er kontrakt nr 5 og 6, hhv 21 og 6 modeller. I Q2-23 ble vel nr 5 signert, som er den store på 21 modeller. Kan se ut som om det grovt regnet ligger på ca 1,x mill pr PC up-front på denne tiden. I kvartalet ble det fakturert mNOK 33 hvorav det meste nok er PC. I Q3 kommer den hittil siste kontrakten med Lenovo, som er på 6 modeller. Derfor ble også volumet lavt i Q3 vs Q2, 22 mNOK omsatt. Det kan være fristende å anta at mobilinntektene er mer stabile fra Q til Q, slik at de store utslagene kommer mest fra PC-kontrakter, inntil PC også blir mer stabilt når variabel-inntektene utgjør en større og stadig stigende andel av inntektene kvartal for kvartal, forhåpentlig med noe inntekt herfra i kvartalet vi er inne i nå.

1 Like

mulig jeg misforsto @Kalleklovn. Jeg tenkte ikke på den første seamless-avtalen som allerede er inngått på konseptuelt nivå, hvor det avventes konkret økonomisk kontrakt, men avtaler med nye aktører hvor det ennå ikke er gjort noen basisavtale om utvikling av konsept. Dette vil ta tid. Her ligger det jo utviklingsarbeid/tilpasning/skreddersøm. For den gjennomførte PoC-avtalen står vi ikke med mer info enn hva CFO uttalte ifm Q4-23 (var det vel), i Q&A hvor denne kunne bli signert i 2024 eller i 2025. Siden de hoppet glatt over innsendt spm ifm denne kunden, så gjør jeg en antakelse om at det blir 2025 heller enn 2024. Hadde de hatt litt positivt å komme med her, tror jeg (vet ikke, selvsagt) at de ville ha valgt å svare på spørsmålet, evt tatt det opp direkte i presentasjon av fremtidsutsikter.

Da misforstås det nok. Jeg antok det ble siktet til allerede inngått Seamless-deal, ikke nye. Sistnevnte ser vi nok ikke lansert med det første, nei.

Hvorfor skal de snakke med en marketing avdeling om ikke det er rimelig nærme lansering ?

1 Like

Husk at Elabs har jobbet med Seamless siden 2015. Da tok de patent på løsningen

Elliptic Labs Exercise of options under share option program, share capital increase and mandatory notification of trade

Flot - 2 insidere der udløser obligationer efter q1 - nok ikke ligefrem en indikator på at man forventer at kursus ven sky indenfor nærmeste fremtid…. welcome to the desert.

Når de nå utløser opsjonene sine, betyr det at det har blitt utstedt flere aksjer, men at Elabs får inn noen mill til kassa?

Det er vel snarere et tegn på at de mener aksjen er verdt mer enn 13,396 kr og har tro på selskapets utvikling og verdistigning.

1 Like

Ja, så gjenstår det å se om disse aksjene blir solgt helt eller delvis i løpet av få dager, fordi i det syke norske skattesystemet utløses det skatt ved innløsning av opsjoner selv om du ikke selger aksjene. I tillegg så må jo kjøpene finansieres…så kanskje vi får noen innsidesalg rapportert til uken:)

Hvordan vil dette påvirke kursen på mandag?

Vet ikke om du har vært involvert i slike prosesser, men disse kan gjerne gå over mer enn 12 mndr pga at det er svært mange avdelinger involvert. Herunder marketing og UX, som Laila nevner. Dette er konsepter under utvikling. (UX = User Experience). Hvor langt de har kommet er jo umulig å si. Videre er det umulig å vite om et konsept blir lansert umiddelbart etter at det er ferdig, eller om timingen legges til noen internt og/eller eksternt drevne milepæler. Så CEO’s referanse til at de prater med mange departments, inkl mktg og UX, er ikke noen god ledetråd for når dette blir lansert.

Siden de har valgt å utløse opsjonene så må det vel bety at de har finansieringen klar. Opsjonsprisen deres er ikke så langt unna markedspris så da venter de vel at denne kommer til å stige litt Om de selger på 20 kr etter på så har elabs uansett nå fått inn noen millioner og det kommer jo godt med!:slight_smile:

Opsjoner forfaller ved gitte tidspunkter. Da må de enten innløses, eller så bortfaller de. Man innløser ikke opsjoner før tiden med mindre man tror kursen vil svekke seg og man innløser nå for å ta gevinst.
Her er det nok forfall/bortfall som gjelder. Siden disse har innløsningsverdi under børskurs, er det naturlig å innløse dem dersom de to ikke har hel eller delvis finansering. De har så en viss tid på seg til å gjøre opp ift selskapet, etc etc. Så det kan gå litt tid før vi vet om de selger eller ikke. Ikke så viktig for min del. Hyggeligere å se hvis styret og/eller ledelse kjøper aksjer i markedet, bl.a. kort etter resultatfremleggelse og på fallende kurser fordi det viser at de mener fallet er en kjøpsmulighet og at markedet ikke verdsetter selskapet slik de gjør. P.t. stille.

3 Likes

Må si jeg ble veldig overasket over at det kunne er en modell så langt som har kommet over minimum salgs grensen. Nå som PC salget er ventet å øke(økt allerede i Q1) så blir det spennende å se nå vi får inntekt fra flere modeller.

Var dette overaskende for flere eller var dette noe dere var kjent med ?

2 Likes

Enig, overraskende. For egen del ikke forstått helt modellen før nå.

Er jo da man skjønner at de kan kapitalisere betraktelig mer på eksisterende kontrakter. Uten at vi dog catcher hvor mye.

Men det må komme mer. I tillegg er jeg redd for at de nå har køddet det (ytterligere) til rundt tillit. Så når neste OEM signerer; blir det da hurramegrundt og kursøkning, eller preller det av?

Jeg sitter uansett long, uten plan om å nedjustere. Litt briste og bære, men mindre bull enn på onsdag. Trua på at de kommer til å lykkes. Men begynner å bli lei av TTT.

Hva er andres tanker her? Både gamle og nyere aksjonærer …

1 Like

TTT men de leverte veldig bra Q1

Dette caset hviler på at de lykkes i laptop markedet. Så alle meldinger rundt laptop vil være kursdrivende. Men hittil har man kjent mest i EL på å sell the news. Jeg tror vi har en ny OEM på inngang i løpet av kort tid. Fikk inntrykk av at dette ikke er langt borte når det snakket om «big marketing splash» rundt seamless sensor. Tror ikke dette er med Lenovo - kanskje med HP med tanke på at noen mente at «Tobias» brukte en HP laptop i videoen….

Må vel kunne håpe på at de får inn noe pay-as-you go $ nå fra q2 og fremover fra de 34 modellene som kom i 2022.