Inntektene fra salg begynner vel å rulle inn rundt disse tider. Kanskje derfor de gliste så godt når de nevnte lenovos Q1 tall. Lenovo økte markedsposisjon og salg øs antall med 8% yy q1.
Absolutt deadline for 500 mill-målet deres er 2028-2030.
Slik kan vi tolke mellomlangsikt.
Litt kjedelig
Når løper patentet før Presence Detection ut?
Patentene er ikke noe problem fordi de hele tiden skriver nye som inkluderer de eldre (er jo løpende videreutvikling) på en slik måte at i praksis er man beskyttet langt utover 20 år.
Mellomlang sikt er vel 1-3år. Igjen så gjentok de to ganger på webcast at de fremdeles tror på 500m revenue i 2025, men pågrunn av manglende guiding i salg fra kunder så forandres den offisielle guiding. Klarere de 3-400 i 2025 kommer aksje til å reprises kraftig
Mellomlangsikt ligger mellom kort sikt og lang sikt. Fra et økonomisk og finansielt perspektiv kan dette være en periode på 3 til 6 år.
Hvis 1 år er kort sikt, så er 3 år midt i mellom og 5-6 år et sted mellom kort og lang sikt. Altså mellomlangsikt.
Definition: Medium term refers to the time period of more than 12 months but less than five years .
En liten uhøytidelig avtemming om hvordan folket her agerer rundt Q1 2024.
Mye er blir “sagt” (les. skrevet), men hva gjør folket?
- Jeg sitter stille i båten. Dette går seg til
- Jeg har vektet meg ned. Usikker på fremtiden
- Jeg har solgt meg helt ut. Dette tar altfor lang tid
- Jeg bruker dippen til å kjøpe og får ned snittet
- Jeg venter på at kursen skal falle mer, for så å laste opp med begge hender
0 stemmegivere
Tenker selskapet er sterkt fundementalt sett, men største risikoen nå er en eventuell emisjon……hvem vet. Veldig mye avhenger av de to neste kvartelene. Om selskapet klarer 150m det året her, så kan de gå greit. Men tiden får vise. For dere som er litt flinkere på å notere ting, lenovo har også signert avtale om brukt av position sensor om jeg husker riktig?
Hvorfor skulle de trenge en emisjon nå ? Finnes ikke en eneste grunn til det nå slik jeg ser det.
Cash and equivalants har gått ned med ca 53m fra perioden Mars 2023 - Mars 2024. Det har riktignok blitt betalt ned litt gjeld osv. Men poenget mitt var at det er en faktor å vurdere, håper virkelig at det ikke kommer til det Mye avhenger av laptop vertikalen, og hvordan inntektene utvikler seg
I følge dem selv og deres beregninger, så sier de vel at de ikke trenger å hente penger i markedet og at de er finansiert frem til positiv cash flow.
De melder også om at det tar lengre tid med kontraktsforhandlingene med de store pc oem-ene. Da blir det naturlig nok usikkerhet og spekulasjoner rundt om de virkelig klarer dette.
De neste kvartalene vil jo avdekke hvor mye de brenner og om de klarer å unngå emisjon.
Se på hvordan CFO svarte på dette spørsmålet under q&a forrige torsdag. Var nesten så han holdt på å varsle en emisjon før han hentet seg inn igjen etter et blikk fra CEO.
Siste 24 mnd har de i snitt gått 15m i minus hvert kvartal. 100m holder nå i mange kvartaler.
Og om du liker kroppspråk skal du se på M&A spørsmålet
Det var negative 17.7 i CF i Q1 tross relativt høye inntekter. Fortiden er ikke så interessant eller relevant, hvis de får opp farten på linje med estimatene til SB1, skal det svis av 53 mill cash neste 2 kvartaler. Dette dels pga økte kostnader (inflasjonsjustering lønn, flere ansatte), dels pga forventet økte inntekter og derved økt arbeidskapital gjennom kundekreditter (som er ganske så lange). Da er man på cash 40 mill netto ved utgangen av Q3-2024. Hvis de får fart på det meste, og når 170mill i oms, skal cash være på vei opp fra Q4. Det er et “tight race” og noen forsinkelser, eksterne hendelser, kan medføre emisjon, så risikoen er der. Ledelsen kan IKKE si at de forventer emisjon, fordi da vil aksjen stupe. Slikt sier man først når man har en emisjon klar på den måten at man har garantister for tilstrekkelig beløp og en avtalt pris.
I det øyeblikket emisjonsspøkelset forhåpentlig er begravet for godt, vil ELABS stå på vurderingslisten til langt flere profesjonelle/instituasjonelle investorer, da de fleste av disse som regel ikke har mandat til å gå inn i selskaper med en relativt svak balanse og negativ CF.
Ingen “Jeg orker ikke selge på dette nivået, selv om jeg er mindre bull enn pre-Q1 og blir ikke forundret over videre nedgang”? I så fall
Så presentasjonen først nå.
Illustrasjonen på side 17 viser iallefall at variable inntekter stod for ca 2/3 av inntektene fra den første modellen (fordelt over levetiden til modellen) og 1/3 up front/minimum. Ellers var svaret på M&A spørsmålet en relativt klar indikasjon på at det er interesse for selskapet (forventer ikke noe annet)
Man kunne vel glatt hatt flere valg
Har gjort denne observasjonen selv. Totale PC inntekter for 2022 og 2023 er 64mill (fra 18 modeller). Ekskluderer vi den første modellen som illustreres i presentasjonen/sliden, for å se hva som gjenstår av variable inntekter fra de resterende 17 modellene fra 2022-2023, er et røft guesstimate at rundt 50M av totale PC inntekter stammer fra de gjenværende 17.
Hvis vi sier at rundt 40% av inntekten per modell er up front/minimum (60% er variable), slik sliden i presentasjonen illustrerer, vil det komme inn rundt 80mill i variable inntekter ekstra fra disse 17 modellen i tiden fremover.
Og videre vil det komme variable inntekter fra modellene lansert i 2024 til neste år og så videre…